شناسهٔ خبر: 67207007 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد در کما / امدادرسانی با ناوگان از رده خارج شده

استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به توپوگرافی کوهستانی و وجود مناطق صعب‌العبور از نبود زیرساخت‌های استاندارد اورژانس پیش‌بیمارستانی رنج می‌برد و حال اورژانس ۱۱۵ در این استان خوب نیست و ارائه خدمات به مردم را با مشکل مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، ارائه خدمات پزشکی در قالب فوریت‌های پزشکی در دنیا یکی از خدمات ویژه به جامعه محسوب می‌شود، این خدمات اغلب در حوادث ارزش خود را به نمایش می‌گذارد، جایی که رسیدن نیروهای آموزش‌دیده در اسرع وقت می‌تواند جان فرد حادثه‌دیده را از مرگ نجات دهد.

ارزش اورژانس پیش‌بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی در مناطق محروم بیش از هر جای دیگری است، استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یک استان کم‌برخوردار در کشور با وجود جاده‌های ناایمن و مناطق صعب‌العبور روستایی و عشایری نیازمند توسعه منابع در ابعاد مختلف از جمله نیروی انسانی، پایگاه‌های اورژانس، ناوگان زمینی و هوایی و تجهیزات پیشرفته است.

مرگ زنان باردار، کودکان و افراد سال‌خورده در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد و مرگ‌ومیرهای بسیار در محورهای مواصلاتی استان به‌دلیل ضعف در ناوگان فوریت‌های پزشکی همواره محل مناقشه و بحث بوده است.

نبود بالگرد اورژانس در کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل سقوط در تیر سال گذشته مدت‌ها به یک دغدغه اساسی برای مردم و مسئولان استانی تبدیل شده بود به نحوی که مسئولان استانی هرگاه با مسئول کشوری از وزیر تا مدیر روبه‌رو می‌شدند، این مطالبه را بیان می‌کردند و خواستار توجه به این مهم شده بودند.

اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد در کما / امدادرسانی با ناوگان از رده خارج شده

۳۰ پرواز حیات‌بخش از بالگرد هوایی اورژانس پیش‌بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد

بیست‌وششم بهمن سال‌گذشته معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نوید استقرار بالگرد اورژانس ۱۱۵ در استان را داد.

محمدامین نیکویی‌نژاد سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، اظهار کرد: پس از سقوط بالگرد، رئیس دانشگاه به ما مأموریت دادند و به‌صورت موازی با شش شرکت هلیکوپتری مذاکره کردیم.

وی افزود: در نهایت با شرکت هلیکوپتری نوید به توافق رسیدیم و از اواخر بهمن سال گذشته ما یکی از بهترین بالگردهای کشور را در اختیار داریم.

نیکویی‌نژاد گفت: خلبان‌های ما استاد و با تجربه هستند و تا امروز بیش از ۳۰ پرواز حیات‌بخش در سطح استان داشتیم.

اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد در کما / امدادرسانی با ناوگان از رده خارج شده

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم پایگاه اورژانس هوایی و یک بالگرد را در گچساران و یکی را در دهدشت مستقر کنیم، البته کار آسانی نیست، اما امید داریم این کار انجام شود.

منع فعالیت بالگرد اورژانس در فرودگاه یاسوج، مسئولان چاره‌اندیشی کنند

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با توجه به زیست عشایری و بافت کوهستانی استان ما، اورژانس هوایی برای استان ما یک نیاز ضروری است و باید همه کمک کنیم که پایگاه اورژانس هوایی و آشیانه بالگرد به قید فوریت احداث شود.

وی افزود: به‌تازگی ما یک مکاتبه از فرودگاه یاسوج دریافت کردیم که سازمان هواپیمایی مانع فعالیت بالگرد اورژانس هوایی در فرودگاه شد و لازم است همه مسئولان استانی درباره حفظ اورژانس هوایی ما را یاری کنند.

خدمات‌رسانی اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد با ناوگان از رده خارج

نیکویی‌نژاد درباره وضعیت ناوگان زمینی اورژانس ۱۱۵ استان، گفت: فرسودگی ناوگان مهم‌ترین چالش فعلی سازمان اورژانس کشور است و استان ما نیز از این مسئله رنج می‌برد.

وی افزود: در سال‌های اخیر آمبولانس وارد کشور نشد و این معضل روزبه‌روز بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: عمر مفید آمبولانس پنج تا هفت سال است که البته در استان ما با توجه به محورهای صعب‌العبور باید حتی کمتر از این عدد را برای عمر مفید یک آمبولانس متصور شویم.

اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد در کما / امدادرسانی با ناوگان از رده خارج شده

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما هیچ آمبولانسی با عمر زیر پنج سال نداریم و حدود ۳۳ آمبولانس ما بالای ۱۴ و ۱۵ سال سن دارند که در واقع باید از رده خارج می‌شدند، اما با توجه به واردات نشدن آمبولانس به کشور ما همچنان همین آمبولانس‌ها را تعمیر و اورهال و در مدار نگه داشتیم تا بتوانیم با وجود همه مشکلات به مردم خدمات ارائه کنیم.

نیکویی‌نژاد گفت: بعضی‌اوقات پیش می‌آید که هم‌زمان چندین آمبولانس ما دچار ایراد می‌شود و فعال نگه داشتن پایگاه‌ها کار بسیار سختی است، شما تصور کنید با این مشکل بزرگ باز ما توانستیم دو پایگاه اورژانس را راه‌اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: با تلاش همکاران ما در نقلیه و دعوت از یک مکانیک تخصصی از استان کرمان توانستیم بیش از ۲۵ آمبولانس در چند ماهه اخیر تعمیر عمده کنیم که البته این تعمیرات بسیار هزینه‌بر است، این آمبولانس‌ها هنوز نیز مشکلات جدی و روزمره دارند و همکاران ما شبانه‌روز در حال تعمیر این آمبولانس‌ها هستند.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: در بهمن و اسفند سال گذشته توانستیم از مجموع ۲۱ آمبولانس وارد شده به کشور دو دستگاه را به ارزش تقریبی ۱۵۰ میلیارد ریال به استان تخصیص دهیم و در اردیبهشت آن‌ها را فعال و عملیاتی کنیم.

به گزارش ایمنا، نبود زیرساخت‌های استاندارد اورژانس پیش‌بیمارستانی یکی از مشکلات استان کم‌برخوردار کهگیلویه و بویراحمد است که آن‌طور که سرپرست اورژانس بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خبر داده است، فراهم کردن این زیرساخت‌ها و تجهیز امکانات نیازمند توجه نه تنها مسئولان استانی که در سطح کلان هم باید برای آن چاره‌اندیشی کرد تا در استانی که از لحاظ توپوگرافی از مناطق صعب‌العبور فراوانی بهره می‌برد، بتوان در اسرع وقت به افراد حادثه‌دیده خدمات ارائه کرد.

نظر شما