شناسهٔ خبر: 67206996 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

ضرورت دیپلماسی قضایی در حقوق بین‌الملل؛ سفر رئیس قوه قضاییه به قطر تبادل و انتقال محکومان و متهمان را تسهیل می‌کند

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به اهمیت دیپلماسی قضایی در کنار دیپلماسی سیاسی و اقتصادی، به تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضاییه به قطر پرداخت.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در راستای گسترش دیپلماسی قضایی و توسعه تعاملات قضایی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشور‌ها و با هدف گسترش ارتباطات و تعاملات میان ملل و دولت‌های اسلامی به دعوت رئیس شورای عالی قضایی قطر، سه‌شنبه ۲۲ خرداد، در سفری یک‌روزه عازم این کشور شد.

دیدارهای رئیس قوه قضاییه با امیر قطر، دادستان کل و رئیس شورای عالی قضایی این کشور، دیدار با ایرانیان مقیم قطر، امضای یادداشت تفاهم همکاری قضایی و انعقاد موافقت‌نامه معاضدت قضایی در امور کیفری میان دو کشور، اهم برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به قطر بود.

رئیس قوه قضاییه پس از سفر یک روزه به قطر در گفت‌وگویی ضمن اشاره به اهداف و دستاورد‌های سفر به قطر، اظهار کرد: در جریان سفر کوتاهی که به قطر داشتیم ضمن دیدار با مقام‌های قطری از جمله امیر این کشور و رئیس شورای عالی قضایی آن، یادداشت تفاهمی در باب همکاری‌های قضایی فیمابین در ۱۱ بند و موافقتنامه‌ای ۱۴ ماده‌ای در باب معاضدت حقوقی متقابل امور کیفری منعقد کردیم و تاکید داریم که این تفاهمات و توافقات هر چه سریعتر جنبه عملی و اجرایی پیدا کنند.

رئیس دستگاه قضا همچنین تصریح کرد: در خلال دیدار با مقام‌های قطری، در مقوله «حقوق بشر» و ضرورت نیل به سازوکاری واحد در این عرصه و به‌ویژه مقوله فلسطین و غزه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت؛ طرف قطری از توسعه مناسبات میان تهران و دوحه طی حدود سه سال اخیر در دوران رئیس‌جمهور فقید آیت‌الله رئیسی، راضی و خرسند بود و بر استمرار این روند تاکید داشت؛ بر همین اساس امیدواریم که بتوانیم مناسبات خود را با کلیه‌ی کشور‌های دوست و همسایه در راستای منافع مشترک و منافع منطقه‌ای توسعه و گسترش دهیم.

رئیس عدلیه با اشاره به اینکه درباره ایرانیان محبوس در قطر و تسهیل شرایط برای خانواده‌های آنان و همچنین بهره‌مندی آن‌ها از ارفاقات قانونی متناسب با ضوابط نیز گفت‌وگو‌های مطلوبی صورت گرفت و طرف قطری در این زمنیه قول مساعد داد، به نشست خود با ایرانیان مقیم قطر هم پرداخت و گفت: مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان ساکن قطر را پیگیری و رفع خواهیم کرد.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت دیپلماسی قضایی، گفت: لازم است برای دیپلماسی قضایی وقت و هزینه لازم در نظر گرفته شود تا از این طریق زندگی مسالمت‌آمیز با دیگران در حوزه روابط بین‌الملل محقق شود.

جلالیان با پرداختن به موضوع توجه دستگاه قضایی کشور به مسئله دیپلماسی قضایی، درباره این نوع دیپلماسی اظهار کرد: امروز علاوه بر دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی قضایی هم یکی از ضرورت‌های زندگی مسالمت‌آمیز در حوزه بین‌الملل است؛ ما اگر به دنبال زندگی مسالمت‌آمیز با دیگران هستیم، باید در حوزه دیپلماسی قضایی هزینه کنیم، وقت بگذاریم و اهتمام داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دیپلماسی قضایی مسیر‌های همکاری‌های حقوقی و قضایی را در حوزه‌های مختلف تسهیل کرده و امنیت سرمایه‌گذاری‌های مالی و اقتصادی را تامین می‌کند، عنوان کرد: دیپلماسی قضایی به نوعی بستر تحقق حقوق شهروندی را فراهم می‌کند؛ چراکه ما اگر روابط قضایی را با کشورهای مختلف توسعه دهیم، می‌توانیم به پایداری روابط در حوزه سیاسی، بازرگانی و تجاری هم بیشتر امیدوار باشیم.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به اینکه وقتی ما با کشور‌های مختلف به‌ویژه کشور‌های همسایه که توسعه روابط با آن‌ها مورد تاکید و تصریح رئیس‌جمهور شهید هم بود، روابط حقوقی قضایی خوبی داشته باشیم، بستر حمایت از شهروندانمان را در این کشور‌ها فراهم می‌کنیم، اضافه کرد: اگر شهروندی به‌عنوان مثال در کشور قطر با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه شود، ما به دلیل داشتن روابط حقوقی قضایی در چارچوب موافقتنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های رسمی از پیش مشخص شده می‌توانیم به خوبی از شهروند خود در آن کشور حمایت کنیم.

جلالیان با تاکید بر اینکه تدبیر رئیس قوه قضاییه برای توسعه روابط قضایی با کشور قطر یک تدبیر هوشمندانه و خردمندانه است؛ به این خاطر که قطر کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه است و ما با قطری‌ها اشتراکات زیادی داریم، افزود: ضمن اینکه مرز آبی ایران و قطر و ترددها و تعلقی که ملت دو کشور با هم دارند، ایجاب می‌کند روابطمان در حوزه قضایی و حقوقی با این کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و توسعه یابد.

وی با اعلام اینکه ما اکنون در کشور قطر بیش از ۱۰۰ محکوم و متهم داریم، تاکید کرد: سفر رئیس قوه قضاییه به قطر کار تبادل و انتقال آن‌ها به کشور را تسهیل و تسریع می‌کند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری همچنین در تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضاییه به قطر، اظهار کرد: در نشست‌هایی که رئیس دستگاه قضا با رئیس شورای عالی قضایی قطر و امیر این کشور داشت، وعده‌های خوبی در زمینه محکومان و متهمان ایرانی دریافت شد تا ما بتوانیم از شهروندانمان در قطر حمایت جدی‌تری داشته باشیم؛ در عین حال، ما به‌عنوان دستگاه اجرایی احساس تکلیف می‌کنیم که در چارچوب موافقتنامه‌های رئیس قوه قضاییه در این سفر که شامل یک تفاهم نامه ارزشمند در ۱۱ ماده نیز است، ظرفیت‌های دولت را برای اجرایی و عملیاتی کردن فعال کرده و به‌کار بگیریم تا این تفاهم نامه ارزشمند عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه وزیر دادگستر‌ی هم که رئیس قوه قضاییه را در سفر به قطر همراهی می‌کرد، یک مواقفتنامه معاضدت حقوقی در حوزه کیفری با دادستان کل قطر در ۱۴ ماده امضا کرد که این موافقتنامه هم بسیار ارزشمند است و به شهروندان ما در قطر آرامش و اطمینان خوبی می‌دهد، ادامه داد: براساس این موافقتنامه اگر شهروندی در حوزه سرزمینی و قضایی کشور قطر دچار مشکلات حقوقی و قضایی شود و در محاکم آنجا نیاز به معاضدت و همکاری و مساعدت از سمت دستگاه قضایی یا وکلای ما داشته باشد، این مسیر همراه شده تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و متقابلا این امکان برای شهروندان قطری در ایران فراهم شده است.

مقام وزارت دادگستری در پایان با تاکید بر اینکه باید علاوه بر قطر، دیپلماسی قضایی را با اولویت کشور‌های همسایه تعقیب کنیم، گفت: هرچه این موافقتنامه‌ها و تفاهم نامه‌های حقوقی و قضایی و دیپلماسی قضایی با کشور‌های همسایه بیشتر توسعه یابند، امنیت و آرامش بیشتری برای شهروندان متردد ما ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما