شناسهٔ خبر: 67206994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

یکی مرد کاری

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌وهفتم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمارها را مخدوش نکنید» خطاب به برخی از نامزدهای انتخابات نوشت: هرچند همان‌طور که مسئولان ارشد دولت سیزدهم نیز بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند که اقتصاد کشور تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیاری دارد؛ اما برخی کاندیداها و مشاوران آنها بدون توجه به وضعیت آغاز به کار دولت سیزدهم و شرایط شاخص‌های اقتصادی، اقتصاد فعلی را مورد نقد قرار می‌دهند. این در حالی است که باید شاخص‌های اقتصادی را در انتهای دولت سیزدهم با ابتدای آن مقایسه کرد تا نگاهی بی‌طرفانه و واقع‌بینانه نسبت به آن داشته باشیم. تنها کافی است برخی از شاخص‌های کلان و کلیدی اقتصاد را نسبت به زمانی که دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد، مقایسه کنیم. در آن زمان نرخ تورم با حدود ۶۰ درصد رکورد تاریخی خود را شکسته بود و اکنون این شاخص به محدوده ۴۰ درصد عقب‌نشینی کرده است. یا نرخ رشد نقدینگی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متغیرهای تورم‌زا در دولت سیزدهم سریع‌ترین کاهش خود را تجربه کرد، به‌طوری که دولت سیزدهم موفق‌ترین دولت در این زمینه نام گرفته است. در خصوص کسری بودجه نیز با اصلاح ساختارهای بودجه و انضباط مالی یکی دیگر از موتورهای تورم‌زا خاموش شد. علاوه بر این، در حالی که دولت قبل از فروش نفت عاجز بود و به نقل از مسئولان این دولت صادرات نفت به زیر ۲۰۰ هزار بشکه رسیده بود، در دولت مردمی با بازارسازی و دیپلماسی اقتصادی صادرات نفت ایران به پیش از برجام بازگشت و ایران در تولید نفت نیز رتبه سوم اوپک را پس گرفت. با این اتفاق درآمدهای ارزی کشور نیز در کنار رشد صادرات غیرنفتی افزایش یافت و باعث شد تا سیاست‌های ارزی کشور به نتیجه برسد.

یکی مردکاری

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یمن، بزرگ‌ترین چالش نیروی دریایی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم» نوشت: آسوشیتدپرس در گزارشی با اعلام اینکه «ارتش یمن در نبرد اخیر بیش از ۵۰ کشتی را در کریدور حیاتی دریای سرخ هدف قرار داده است» تأکید کرد: «نبرد با ارتش یمن شدیدترین چالش نیروی دریایی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم است.»

انصارالله یمن یا آن‌طور که غربی‌ها می‌گویند «حوثی‌ها»، جنبشی سیاسی- مذهبی از زیدی‌های یمن است که رسماً در سال ۱۹۹۰ م تأسیس شد و در حال حاضر کنترل بخش قابل توجهی از یمن را در اختیار دارد. برخی از کارشناسان انصارالله را متأثر از انقلاب اسلامی ایران و افکارِ بنیادگذارِ آن می‌دانند. تشکیل حکومت حوثی‌ها در واقع امتداد حکومت امامیه زیدیه در یمن است که در قرن سوم هجری تشکیل گردید و بیش از هزار و صد سال ادامه داشت. میدانِ تأثیر آن‌ها حالا آن‌قدر وسیع شده است که چالشِ اصلی نیروی دریاییِ پرمدعای آمریکا باشند. این را ستون‌نویس خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می‌گوید.

در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است: «نیروی دریایی ایالات متحده برای چندین دهه آماده بود تا به طور بالقوه با اتحاد جماهیر شوروی و سپس روسیه و چین در آبراه‌های جهان بجنگد اما به جای یک قدرت جهانی، نیروی دریایی خود را درگیر نبرد با یک ارتش کشور کوچک یمن می‌بیند… سران و کارشناسان نیروی دریایی آمریکا می‌گویند که عملیات تحت رهبری آمریکا علیه ارتش ملی یمن که تحت‌الشعاع جنگ غزه است، به شدیدترین مبارزه دریایی تبدیل شده که نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم با آن مواجه بوده است… این نبرد، نیروی دریایی آمریکا را در مبارزه با گروهی قرار داده است که زرادخانه تسلیحاتی‌اش از سلاح‌های سبک و خودروهای وانت به ذخایری تمام‌نشدنی از پهپاد، موشک و سلاح‌های دیگر تبدیل شده است.»

یکی مردکاری

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس‌جمهور انقلاب را انتخاب کنید» به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با مدال‌آوران المپیادهای علمی پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر دیروز در دیدار صمیمانه با جمعی از جوانان مدال‌آور در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی داخلی و جهانی، جوانان نخبه را مایه «امیدواری فراوان، عمیق و حقیقی» خواندند و گفتند: کشور به یک خیزش علمی نیاز دارد و نخبگان جوان عامل اصلی تأمین این نیاز ملی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دیدار با جوانان برجسته و آماده به کار را شادی‌آور و خرسندکننده دانستند و افزودند: برخلاف برخی مسئولان دهه‌های اخیر، به جوانان و انگیزه جوانی اعتقاد کامل دارم و شما را ثروت عظیمی می‌دانم که ارزش آن بسیار بیشتر از مدال‌های افتخارآفرین شماست. ایشان، توانایی تغییر در کشور و حتی در تاریخ و ایجاد فضایی صد درصد مطلوب را ظرفیت بسیار مهم نخبگان جوان برشمردند و افزودند: عامل انسانی نه به معنای سیاسیون و حکام بلکه به معنای عوامل فکری-اخلاقی و معنوی در برهه‌هایی از تاریخ، ایران را به شکوه و عظمت مثال‌زدنی رسانده است.

رهبر انقلاب با اشاره به دوران حدود ۲۰۰ ساله تسلط سیاست انگلیسی و بعد امریکایی بر کشورمان گفتند: در آن دوران فرهنگ و رشد علمی ما نابود شد و از لحاظ سیاسی، ایران را در مراحل پست نگه داشتند؛ اما انقلاب با تکیه بر نیروی انسانی عمدتاً جوان، آن بساط را بر هم زد و در زمینه‌های مختلف سیاسی، علمی، فناوری، اخلاق اجتماعی و عرصه‌های دیگر جهش ایجاد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در پاسخ به سوال یکی از نخبگان جوان درباره انتخابات گفتند: در انتخابات بسیار مهم پیش‌رو، در درجه اول افزایش مشارکت مهم است؛ بنابراین لازم است در محیط‌های کاری دانشجویی و خانوادگی، در این زمینه هر چه ممکن است تلاش کرد. رهبر انقلاب در تبیین معیارهای انتخاب نیز گفتند: برای انتخاب خوب، ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت این ملاک‌ها را دارد.

یکی مردکاری

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر با «من تهرانم» به خبر آزادی «حمید نوری» پس از ۱۶۸۰ روز اسارت پرداخت و نوشت: «حمید نوری» شهروند ایرانی که ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ پس از سفر به سوئد از سوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد، با پیگیری‌های انجام‌شده روز گذشته وارد ایران شد. نوری فردی بود که از لحظه دستگیری تا ۷ خرداد ۱۳۹۹ ارتباطش با خانواده قطع شد و معدود خبرهای مربوط به وضعیت وی و پرونده‌اش از طریق واسطه‌ها به خانواده می‌رسید. این شهروند ایرانی پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مؤلفه‌های حق محاکمه عادلانه، در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شد. روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور دادگاه تجدیدنظر حمید نوری آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید. اسفند گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تأیید کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر در پیامی از آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به طور غیرقانونی بازداشت شده بود، خبر داد. کاظم غریب‌آبادی در این پیام نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان است. در همین رابطه خبرگزاری عمان اعلام کرد ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت‌شده در ۲ کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند. بر اساس این بیانیه، اتباع ایرانی و سوئدی روز گذشته از استکهلم و تهران به مسقط منتقل شدند تا برای بازگشت به کشورهای‌شان آماده شوند.

یکی مردکاری

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «تأکید علما بر حفظ شأن ملت» را برگزید و نوشت: مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دیروز در سفری به قم میهمان علما و آیات عظام این شهر بود که ماحصل این دیدارهای صمیمی، تأکید چهره‌های دینی بر تخصص گرایی و مشارکت مردم در انتخابات برای عبور از بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فعلی بود. در دیدارهای دیروز نقد شرایط سخت فعلی، چالش مفاسد اقتصادی و ناامیدی مردم به خصوص جوانان در رأس توجهات علما قرار داشت. البته این نگرانی‌ها در یک سال اخیر بارها تکرار شده بودند و در دیدارهایی که در یک سال اخیر برخی مسئولان عالی‌رتبه با علما داشته‌اند، شاهد انتقاد علما از وضعیت موجود بوده‌ایم و بارها علما از انتظارشان برای بهبود اوضاع با کمک متخصصان و دوری از سیاسی کاری برای بهبود شرایط اقتصادی سخن گفته و از شرایط نابسامان حکمرانی گله داشته‌اند، اما در این سال‌ها تالشی کارساز برای عبور از بحران‌ها اتخاذ نشده و حتی نامزدهای فعلی جریان اصولگرا که خود جز مسببان شرایط فعلی هستند در مقام نقد روزهای ناخوش ایران سخن می‌گویند و در مقام مطالبه‌گری فراموش کرده‌اند برخی تصمیمات آنها در امور اجرایی چنین شرایطی را رقم زده است.

از این رو دیدار صمیمانه دیروز با تنها نامزد خارج از جریان یکدست شده قدرت اجرایی کشور اهمیت دوچندان داشت و همراه شد با بیان انتظارات علما از نامزد ریاست جمهوری چهاردهم که راه سختی برای جلب اعتماد افکار عمومی در پیش دارد. آیت الله جوادی آملی صبح دیروز در دیدار مسعود پزشکیان بیان کرد: «مسائلی مانند حجاب با فشار حل نمی‌شود بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم». او در ادامه افزود: ما مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ زاده هستیم، ما نه یعنی حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها، بلکه تمام مردم ایران؛ چون شناسنامه داریم، تاریخ داریم، جغرافیا داریم و کشوری که دارای تاریخ و جغرافیاست، بزرگ است. شما در هر کجای ایران قدم بگذارید، اثری از آثار باستانی می‌بینید بر خلاف کشوری مانند آمریکا که دارای جغرافیا و آثار باستانی کهن نیست، لذا شأن این مردم بزرگ این نیست که کمیته امدادی اداره شوند! ایشان بیان داشتند: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما زمین و آسمان را برای شما مسخر کردیم، چیزی در عالم نیست مگر مسخر شما باشد. بشر کمبودی ندارد، شما با فهم، عالم را اداره کنید و استفاده کنید و اداره جهان در هیچ کجای عالم با فشار ممکن نیست، بلکه با مهر اداره می‌شود!

یکی مردکاری

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مزرعه اشتغال‌زایی» نوشت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در برنامه‌های انتخاباتی مورد بحث قرار گیرد، سیاست‌های نامزدها درباره اشتغال‌زایی است. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی عملکرد بازار کار در دولت‌های قبل پرداخته است. به نظر می‌رسد با توجه به ابهام در خصوص مقایسه اشتغال با معیار نرخ بیکاری می‌توان این عملکرد را بر اساس شاخص‌هایی مانند نسبت اشتغال به جمعیت، ساده‌سازی کرد. بر اساس این شاخص، بهترین عملکرد در دوره دولت اصلاحات رقم خورده است؛ اما راز افزایش اشتغال در جوامع توسعه‌یافته چیست و در چه بستری می‌توان تولید اشتغال کرد؟ از نگاه کارشناسان، بیشترین اشتغال‌زایی در بنگاه‌های کوچک و متوسط رقم می‌خورد. در سال‌های گذشته تحریم‌ها و پاندمی کرونا، در کنار محدودیت‌های فضای مجازی اثر منفی در بازار کار به‌ویژه در بخش زنان گذاشته است. در این شرایط ثبات اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار، بهبود وضعیت اینترنت و توسعه پلت‌فرم‌های مجازی در بازار کار و مشارکت با اقتصادهای جهان می‌تواند عملکرد دولت چهاردهم در بازار کار را ارتقا دهد.

یکی مردکاری

نظر شما