شناسهٔ خبر: 67206919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

خیال صلح، سودای جنگ

روز شنبه کنفرانس دو روزه‌ای به میزبانی سوئیس با موضوع اوکراین آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، براساس گزارش‌ خبرگزاری «اسپوتنیک»  حدود ۱۰۰ کشور و سازمان که حدود نیمی از آن‌ها اروپایی هستند شرکتشان در این کنفرانس را تأیید کرده‌اند که از این میان فقط ۵۷ کشور در سطح سران در این گردهمایی شرکت دارند.

بنا به گزارش‌ها، روسیه به عنوان یکی از طرف‌های اصلی درگیر در این کنفرانس حضور ندارد و چین به دلیل دعوت نشدن از روسیه در آن شرکت نخواهد داشت. از آمریکا کامالا هریس، معاون رئیس جمهور حاضر خواهد بود، اما کشورهای بزرگ موسوم به جنوب جهانی یعنی آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای کمتر توسعه‌یافته، رهبران ارشد خود را نمی‌فرستند؛ برزیل، هند، آفریقای جنوبی، اندونزی، امارات متحده عربی و فیلیپین نمایندگان سطوح پایین‌تر و عربستان و ترکیه وزرای خارجه خود را اعزام خواهند کرد و ایران، مصر، پاکستان و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع آسیای مرکزی نیز در این نشست شرکت نخواهند کرد. 

پیش‌تر به صورت رسمی تأکید شده در این اجلاس، موضوعات کلیدی مانند پایان جنگ و صلح احتمالی، به دلیل نبود اتفاق نظر مورد بحث قرار نخواهد گرفت و صرفاً مباحثی مانند امنیت هسته‌ای و غذایی و همچنین بازگشت زندانیان و اخراج‌شدگان در دستور کار اجلاس قرار داده شده است.

نشست دو روزه صلح اوکراین در سوئیس در حالی برگزار می‌شود که گفته شده زلنسکی در این نشست به دنبال جلب موافقت اکثریت نمایندگان حاضر خواهد بود. گفتنی است، پیش از نشست دو روزه صلح اوکراین در سوئیس، اجلاس دیگری با عنوان صلح اوکراین، بدون حضور روسیه در جده عربستان، بدون رسیدن به یک نتیجه مشخص خاتمه یافته بود.

مانور انتخاباتی برای بایدن
علی بیگدلی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس در خصوص اهمیت این نشست گفت: اگرچه مدتی بحران اوکراین تحت تأثیر جنگ غزه قرار گرفت اما مسئله اوکراین به یک معضل بین‌المللی تبدیل و تاکنون تمام تلاش‌ها برای پایان دادن به این بحران به دلیل زیاده‌خواهی‌های زلنسکی و متحدان اروپایی و آمریکایی او و نادیده گرفتن خواسته‌های روسیه با شکست مواجه شده است.

خیال صلح، سودای جنگ

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد اجلاس سوئیس به دلیل نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صرفاً یک نشست و مانور انتخاباتی برای بایدن باشد، تصریح کرد: البته فراموش نکنیم غربی‌ها به‌خصوص اروپایی ها تلاش می‌کنند هرچه سریع‌تر از زیر بار سنگین هزینه‌هایی که به واسطه جنگ اوکراین متحمل شده‌اند، بیرون بیایند و بیش از این حاضر به دادن هزینه در این زمینه نیستند.

موج راست افراطی و سردرگمی اروپا
محمد شوری، کارشناس مسائل روسیه نیز با اشاره به دعوت نکردن از روسیه و حاضر نبودن چین در این نشست، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه در سوئیس در حال رخ دادن است به نفع روسیه خواهد بود و با توجه به تعداد شرکت‌کننده‌ها و سطح نازل دیپلماتیک و مشارکت نکردن کشورهای بزرگی مثل چین و روسیه به عنوان طرف اصلی درگیر، عملاً این نشست به سرنوشت نشست‌های قبلی دچار و در نهایت  با یک بیانیه پایانی بی‌اثر که خواهان حل اختلاف طرفین است، خاتمه خواهد یافت.

وی تأکید کرد: آنچه مشخص است اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باتوجه به حاکم شدن موج راست افراطی در اروپا و احتمال روی کارآمدن حکومت‌های نزدیک به روسیه به نوعی دچار دستپاچگی و سردرگمی در تصمیم‌گیری شده‌اند و تلاش می‌کنند به هر شیوه‌ای هم جلو راست افراطی را بگیرند و هم وضعیت بحران اوکراین را سروسامانی دهند. واقعیت این است روسیه دست بالاتر را در میدان در اختیار دارد و بی‌شک دست خالی از اوکراین برنخواهدگشت، بنابراین به نظر نمی‌رسد بدون در نظر گرفتن خواسته‌های روسیه که یکی از آن‌ها کنار رفتن زلنسکی از قدرت است، بحران اوکراین خاتمه یابد.

یک نشست بدون دستاورد دیگر
هیراد مخیری، کارشناس مسائل بین‌الملل هم با بیان اینکه چند گزاره مهم در خصوص این نشست وجود دارد، گفت: بحران اوکراین آن‌هم در میانه راهی که جهان دستخوش پوست‌اندازی نظم بین‌المللی شده نه فقط قدرت‌های بزرگ غربی را دچار بحران‌های چندگانه مانند تضعیف منافع اقتصادی و امنیتی کرده که از منظر سیاسی نیز این کشورها را با بحران فراوان روبه‌رو کرده و شاهدیم جایگاه بایدن و متحدان اروپایی از سمت ترامپ و موج فراگیر راست افراطی به‌شدت مورد تهدید واقع شده است.

خیال صلح، سودای جنگ


مخیری تصریح کرد: مهلت‌های کشورهای غربی و آمریکا همچون برگزاری نشست‌های اخیر در سوئیس برای برون‌رفت از بحران کنونی اوکراین بدون در نظر گرفتن خواسته‌های مسکو که خواستار عقب‌نشینی اوکراین و متحدانش از جبهه جنگ و عضو نشدن اوکراین و سایر کشورهای اروپای شرقی در ناتو است، با شکست مواجه خواهد شد؛ بنابراین با توجه به خواسته‌های روسیه برگزاری این نشست صلح، از سوی تحلیلگران به عنوان یک «نشست بدون دستاورد» تعبیر شده و این در شرایطی است که غرب متضرر اصلی بحران کنونی در اوکراین است.

برچسب‌ها:

نظر شما