شناسهٔ خبر: 67206777 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خداداد عزیزی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

خاطیان باید تا ابد محروم شوند

«فساد در فوتبال».داستان سه کلمه‌ای وبه شدت تکراری در فوتبال ایران همین است. این همه سال در لایه لایه فوتبال ایران فساد رخ داد. ازاین سو تا آن سو. ازاین مربی تا آن مربی و ازاین باشگاه تاآن باشگاه.اما بنا به دلایلی که‌برشمردن آنهاوقت طویل وفضای عریض می‌خواهداین فسادهاپیگیری‌نشد.حالا درسه روز اخیریک انفجار فوتبالی رخ‌داده است.

صاحب‌خبر -
پرونده‌ها رو شد و سکه‌ها نمایان شد و دست‌های پشت پرده برملا شد. پای همه گیر است. از بالا تا پایین. یک عده دستگیر شدند، یک عده در مظان اتهامند،یک عده هم که می‌توانند متهم ردیف یک باشند کنارکشیده‌اند و فروتنانه خاطیان دیگر را سرزنش می‌کنند.
   
«همت»نبود
رسیدگی اخیر و شدید به اتهامات اخیر برخی در روزهای اخیر نشان می‌دهد حداقل در این مقطع تصمیم قاطع و اراده‌ای راسخ برای رسیدگی به جرایم فوتبالی وجود دارد. حالا این که چرا قبلا این اراده وجود نداشت مشخص نیست. بسیاری بر این باورند که فساد در فوتبال ایران ریشه‌ای تنومند دارد و تا امروز هیچ وقت اراده‌ای برای جلوگیری از ادامه و گسترش آن وجود نداشته است. مگر این‌که زبان‌های سرخ فوتبال ایران درباره آن صحبت کنند. خداداد عزیزی یکی از زبان‌های سرخ فوتبال ایران است. او که این روزها بیشتر در نقش کارشناس برنامه‌های فوتبالی ظاهر می‌شود در گفت‌و‌گو با جام‌جم عنوان کرد: «در فوتبال ما همیشه فساد وجود داشته است. اما همت نبود، هیچکس همتی نداشت تا جلوی فساد را بگیرد و این موضوع خیلی جالب است. حالا این‌که می‌خواهند به موضوع رسیدگی کنند جالب است.»
   
رها نکنید
اما موضوع رسیدگی به فساد صرفا به تنهایی مهم نیست. مهم این است که چقدر استمرار برای مقابله با آن و مجازات بانیان آن وجود دارد. پیش از این در فوتبال ایران این سابقه وجود دارد که به یک مساله مهم یا یک فساد قابل توجه رسیدگی کنند اما مدتی بعد پرونده به شکل نیمه‌کاره و مبهم بسته می‌شد و آخرش هم نمی‌دانستیم چه کسی مقصر بود و چه کسی محروم شد. خداداد عزیزی در اینباره نیز گفت: «اینبار باید تا آخرش بروند و وسط راه همه چیز را به حال خود رها نکنند. اینبار باید تلاش بر این باشد که فوتبال پاک شود. ممکن است وسط راه ول کنند. نبایداین اتفاق بیفتد.»
   
سختی اثبات موضوع
در شرایط کنونی اصل کار این است: ثابت شود که چه کسی و یا چه کسانی در فسادهای متعدد و آلوده به سکه فوتبالی نقش داشته‌اند. اکنون همه تکذیب می‌کنند و همه از دیوار حاشا بالا می‌روند. هیچکس نمی‌آید بگوید من سکه گرفته‌ام و سکه داده‌ام. خداداد عزیزی اذعان داشت: «موضوع فساد در فوتبال باید اثبات شود و همه برای اثبات آن تلاش کنند. باید اقداماتی انجام شود که دیگر شاهد این اتفاقات در فوتبال نباشیم و دیگر پرونده های فساد باز نشود.»

مرحله خطیر تکذیب!
فعلا همه تکذیب می‌‌کنند. هر اتهامی که در رابطه با جنجال‌های روزهای اخیر به افراد مختلف نسبت داده شده از بیخ و بن تکذیب شده است. از ماجرای سکه‌ها گرفته تا دیگر اتهامات. فوتبال ایران اکنون در مرحله تکذیب‌های پی در پی قرار دارد و ممکن است این رویه تا هفته‌ها ادامه داشته باشد. اما اگر سند و مدرک واقعی‌تری رو می‌شد خاطیان این گونه راحت و بی‌پروا و با اعتماد به نفس کامل به خود اجازه نمی‌دادند که همه چیز را تکذیب کنند. این رشته سر دراز دارد.

بازگشت رشوه بگیرها
بر فرض خاطیان و بانیان فساد در فوتبال به صف شدند. بر فرض با جریمه روبرو شدند. موضوع مهم این است. این جرایم و محرومیت ها به چه صورت خواهد بود؟ دائمی و یا موقتی؟ این موضوع مهمی است که خداداد عزیزی هم به آن اشاره می کند. وی گفت: «برای اینکه این اتفاقات در فوتبال ایران نیفتد باید جرایم سنگینی در نظر بگیرند. اینطور نباشد فردی که رشوه داده یا رشوه گرفته یک سال بعد برگردد، انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است. این افراد باید به صورت دائم العمر محروم شوند تا راه بازگشتی برای آنها نباشد. خاطیان باید تا ابد محروم شوند و چاره کار همین است.»

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

نظر شما