شناسهٔ خبر: 67206199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واریزی جدید به حقوق معلمان با افزایش 2 برابری | حساب حق التدریسی ها شارژ می شود؟

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که حق‌التدریس برای ماه اردیبهشت به معلمان پرداخت شده است و تلاش می‌شود تا این پرداختی‌ها به صورت ماهانه انجام شود. او همچنین افزود که در صورت تأخیر در ارسال ابلاغ‌های موظف و غیر موظف توسط استان‌ها، حق‌التدریس آن‌ها نیز به تأخیر خواهد افتاد.

صاحب‌خبر -

علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نشست با مدیران کل استان‌ها اظهار کرد: برای تشویق استان‌هایی که در برخی اقدامات پیشتاز و سرآمد بوده، بحث تشویقی در نظر می‌گیریم.

وی با اشاره به ابلاغ جداول بودجه در هفته گذشته، بیان کرد: تا هفته پیش جز حقوق نمی‌توانستیم پرداختی داشته باشیم اما به فضل الهی این مورد پس از ابلاغ جداول بودجه برطرف شد؛ هزینه هدایای هفته معلم به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید؛ این مبلغ معادل تلاش‌هایی است که از بهمن و اسفند در مجلس انجام دادیم تا از حقوق مالکانه معادن برای هنرستان‌ها ۲۰۰۰ میلیارد تومان تأمین کنیم.

فرهادی افزود: حق‌التدریس اردیبهشت ماه پرداخت شده و تلاش داریم با دستان توانمند شما عزیزان، این پرداختی‌ها به صورت ماهانه انجام شود؛ استان‌هایی که در ارسال ابلاغ‌های موظف و غیر موظف تأخیر داشته باشند، حق‌التدریس‌شان نیز دیر پرداخت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد : امسال با افزایش ۵۰۱ هزار نفری دانش آموزان مواجه هستیم و فرض بر این است که کلاس خالی نداشته باشیم ما پیش بینی می‌کنیم در مهر حدود ۱۵ کلاس بیشتر داشته باشیم و بر همین اساس در بحث بازنشستگی نیز هیچ کدام را بازنشست نمی‌کنیم تا ۳۰ مهر کلاس‌های ما که تثبیت شد نیروی مازاد در منطقه‌ای داشتیم و شرایط خاص داشت می‌توانیم با بازنشستگی طبق شرایط موافقت کنیم؛ نیروی خرید خدماتی که قبول نشدند، نمی‌توانیم در مهر به کار بگیریم.

فرهادی از برگزاری آزمون‌های استخدامی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در آزمون آموزگاری ۲۸۰۰۰ نفر مجوز داریم. همچنین، امسال تلاش کرده‌ایم تا ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را با ۲۰۰۰ ورودی شهید رجایی و ۳۰ هزار ورودی دانشگاه فرهنگیان افزایش دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص توانمندسازی معلمان افزود: همان‌طور که دکتر صحرایی فرمودند، تابستان داغ توانمندسازی را پیش‌رو داریم؛ برنامه‌ریزی‌ها برای آموزش نیروهای ماده ۲۸ و کتاب‌های تازه تألیف انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: این توانمند سازی از دانشگاه فرهنگیان به ادارات کل واگذار شده چرا که اداره کل باید پررنگ‌ترین نقش در آموزش و پرورش استان را داشته باشد و بقیه باید حول محور اداره کل نقش‌آفرینی کنند؛ استان‌ها باید بر اساس ظرفیت‌های داده شده برنامه‌ریزی کنندو این کار با حداقل تشریفات صورت گیرد.

معلمان نقش بسیار مهمی در جامعه دارند و زحمات آن‌ها باید به‌درستی ارزش‌گذاری شود. افزایش حق التدریس و پرداخت به موقع آن، می تواند یک گام مثبت در جهت ارتقای کیفیت آموزش و پرورش باشد.

حق التدریس به عنوان یکی از اصولی‌ترین و مهم‌ترین مسائل مرتبط با پرورش و آموزش، به منزله اقرار به ارزش و رشد حرفه‌ای معلمان است. این تصمیم نه تنها به تقویت وحدت معلمانی که در سطح مختلف آموزشی فعالیت می‌کنند کمک می‌کند، بلکه همچنین به افزایش کیفیت آموزش و پرورش کشور نیز کمک می‌کند. این تغییرات مثبت نه‌تنها تاثیر مستقیم در معلمان دارند، بلکه به طور کلی بر کیفیت سیستم تعلیم و تربیت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

گسترش نیوز

افزایش 2 برابری حقوق معلمان حق التدریسی 

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان در دستور کار شورای حقوق و دستمزد قرار گرفته است گفت: این طرح تصویب می‌شود زیرا سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه موافق هستند.

 

علی فرهادی با بیان اینکه افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان محقق می‌شود گفت: با این کار معلمان ماده ۲۸ کمتری استخدام می‌شوند و نیاز مدارس به معلم از روش‌های حق‌التدریس تامین می‌شود.

تمامی معلمان رتبه‌بندی می‌شوند/ رتبه‌بندی به شرط بارگذاری مدارک

وی با بیان اینکه اعتبار این موضوع تامین و پیش بینی‌های لازم شده است افزود: دو سال از آیین نامه رتبه‌بندی معلمان گذشته و باید اصلاح شود، اما رتبه‌بندی برای همه معلمان طبق قانون انجام می‌شود، معلمان بدو ورود به خدمت با مدرک کارشناسی، معلم پایه یک محسوب می شوند مگر اینکه معلمی مدرکی را بارگذاری نکند که در این صورت نمی توان پایه او را مشخص کرد.

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش کسری مزمن معلم دارد ادامه داد: با توجه به اینکه حداقل ۷۲ هزار معلم ماده ۲۸ را استخدام می‌کنیم اما نیاز واقعی حدود سه برابر این تعداد است که دو برابر باقی مانده(کسری معلم) از طریق جذب شاغلان، بازنشستگان و اضافه تدریس معلمان صورت می گیرد.

۶۷ هزار فرهنگی در شرایط بازنشستگی/ تلاش می‌کنیم بخش‌ زیادی از بازنشستگان را نگه داریم

فرهادی با اشاره به اینکه استخدام یکباره به تعداد زیاد مخاطره آمیز می‌شود گفت: هر سال حداقل ۳۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند و برای سال آینده هم ماده ۲۸ها وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۷ هزار نفر شرایط بازنشستگی را دارند افزود: تلاش می کنیم بخش زیادی از این بازنشستگان را نگه داریم. این بازنشستگان در هر مقطعی که تدریس کرده باشند می توانند در همان مقطع به ادامه تدریس بپردازند.

 

 

نظر شما