شناسهٔ خبر: 67204399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری؛

پور محمدی: متاسفانه فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد برنامه‌ها اجرا شده است + فیلم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد برنامه‌ها اجرا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر در خصوص تدوین برنامه‌های ۵ ساله و اهمیت آنها، گفت: در تدوین برنامه پنج ساله دوم، چهارم، پنجم و ششم نقش داشتم. ضمن آنکه در خصوص برنامه‌های پنج ساله را همانطور که رهبری معظم انقلاب هم در یکی از سخنرانی‌هایشان اعلام فرمودند، متاسفانه فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد برنامه‌ها اجرا شده است.

حجت الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: در سازمان بازرسی برنامه سوم را در حالتی خوشبینانه بررسی کردیم که حدود ۴۲ تا ۴۳ درصد آن اجرایی شده بود، لذا برنامه برای اجرا است و عدم انضباط مجریان و یا بی‌توجه به برنامه‌ها و اعمال سیاست‌های خودشان را تعقیب می‌کنند که در عدم اجرای برنامه‌ها موثر است.

وی ادامه داد: شاید برنامه ریزیمان اشکال دارد که اینگونه می‌شود زیرا برنامه نویسی ملزوماتی دارد از جمله آنکه باید واقع بینانه باشد و شرایط و بستر اجرای برنامه فراهم باشد. باید ابزار ظرفیت‌های مادی و اجتماعی، شرایط اجرای برنامه را در نظر بگیریم. ضمن اینکه شرایط بیرونی را هم باید مورد توجه قرار دهیم.

<div id="video-display-embed-code_2308126" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1152898/2308126?width=500&height=400"></script></div>

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به سرعت تحولات جهانی اظهار کرد: اتفاقات جهانی سریع انجام می‌شود و همه مناسبات را به هم می‌ریزد، لذا نظام برنامه‌ریزی در دنیا متوجه این معنا است و بهتر است که ما مبنای برنامه‌ها را بر اساس یک سال و دو سال تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که وجود دارد برنامه پنج ساله را که می‌نویسیم توسط تیمی از دولت و مجلس تنظیم می‌شود و مراحل قانونی آن طی می‌شود، اما آن برنامه را دولتی دیگر باید اجرا کند. در حالی که او شعارهایی دیگر داده است و مردم هم به شعارهایش تمایل پیدا کرده و رای دادند، لذا مشاهده می‌کنیم که شعارهای آن نامزد با برنامه نوشته شده تنظیم و قابل انطباق نیست. پس چگونه می‌خواهد انتظارات مردم را پاسخ دهد و از طرفی برنامه را هم اجرا کند؟

<div id="video-display-embed-code_2308141" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1152898/2308141?width=500&height=400"></script></div>

حجت الاسلام پورمحمدی اذعان کرد: یک سیاستگذاری کلان ۱۰، ۲۰ یا ۲۵ ساله از سوی کشورها طراحی می‌شود و سپس سه، چهار یا پنج هدف در نظر می‌گیرند و پس از آن برنامه را به صورت یک ساله یا دو ساله تنظیم می‌کنند.

وی گفت: هنر برنامه، تطبیق برنامه با بودجه و درآمدها است، معمولاً سناریوهای مختلفی را برای برنامه در نظر می‌گیرند که کمتر در برنامه‌ریزی‌های ما به آن توجه شده است.

پورمحمدی با بیان اینکه ما باید ملزم به اجرای قانون باشیم چون این اصل است، عنوان کرد: اگر چیزی قانون شد باید آن را اجرا کنیم و باید تمام لوازم مربوط به اجرای برنامه را حاکم کنیم که این کار را خواهیم کرد، البته ناچار خواهیم بود که به برنامه هفتم اصلاحیه‌هایی بدهیم برخی از شعارهای دولت با برنامه‌های بالا دستی قابل تطبیق نیست.

<div id="video-display-embed-code_2308145" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1152898/2308145?width=500&height=400"></script></div>

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه را یک دولت و مجلس دیگری تصویب کرده است، خاطر نشان کرد: حالا این برنامه را دولت جدید با دولت شعارهای جدید می‌خواهد اجرا کند، برنامه بالادستی با شعاری دولت جدید داده قابل تطبیق نیست، همین مشکلاتی را در نظام برنامه ریزی ایجاد می‌کند. تطبیق این فضاها مشکلات جدی برای ما ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه شکل برنامه هفتم فریاد می‌زند که نمی‌شود آن را درست اجرا کرد، تصریح کرد: ماده مکمل ۳۵ الحاقی در برنامه هفتم با ۲۵ عنوان داریم که برنامه همین موارد است که از جمله، برنامه تجهیز منابع مالی برای تحقق رشد ۸ درصدی، برنامه رفع ناترازی‌های اقتصاد کلان، برنامه الزامات رشد ۲۵ درصدی صادرات غیر نفتی، برنامه تقویت و پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و …است. در حالی که اینها باید عدد و رقم می‌شد. اینها اساس برنامه است، اما انها را همگی به زمان دیگر حواله داده‌اند.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: ما دو سال برنامه نداشتیم و دو تا سه سال طول کشید این برنامه تنظیم شود لذا دلیل عدم تحقق روشن است.

وی ادامه داد: خیلی نباید جای دوری برویم که چرا تحقق پیدا نکرده است؟ نباید فقط مدیران، کارشناسان و کارمندان دستگاه‌های دولتی را مسئول بدانیم که شما برنامه را اجرا نمی‌کنید.

<div id="video-display-embed-code_2308173" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1152898/2308173?width=500&height=400"></script></div>

نظر شما