شناسهٔ خبر: 67204369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی در میزگرد اقتصادی:

حقوق کارمندان و کارگران به وسط ماه هم نمی‌رسد/ در بحث ناترازی‌ها، مسئله انرژی پاشنه آشیل دولت شده است

قاضی‌زاده هاشمی در میزگرد اقتصادی: نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: طی دهه گذشته ذره ذره قدرت خرید خانواده کاهش پیدا کرده و حقوق کارمندان و کارگران به وسط ماه هم نمی رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر حسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد اقتصادی گفت: طی دهه گذشته ذره ذره قدرت خرید خانواده کاهش پیدا کرده و حقوق کارگندان و کارگران به وسط ماه هم نمی رسد افزایش قیمت ها به دلیل تورم است ما در دهه ۹۰ رشد اقتصادی نداشتیم و بعضا منفی و صفر بوده است افزایش مهاجران غیرقانونی را داشته ایم.

وی ادامه داد: رشد پایین اقتصادی به دلیل کاهش میزان سرمایه گذاری اتفاق افتاده است درآمد دولت کاهش پیدا کرده بود هزینه ها به دلیل ناترازی صندوق های بازنشستگی کاهش پیدا کرده بود و بخش خصوصی انگیزه سرمایه‌گذاری را نداشته است بخش خارجی با توجه به مسائلی که ما داشته ایم در این حوزه فعالیت نکرده اند. سیاستگذاران در این ایام برای مواجهه با قدرت خرید اقدام به پرداخت یارانه، اختصاص ارز ترجیحی، ارائه سبد کالا قیمت گذاری دولتی و ثابت نگه داشتن قیمت انرژی کرده اند.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: تقریبا در ۱۵ سال پیش میزان یارانه دارو یک میلیارد دلار بوده است الان به ۴ میلیارد دلار رسیده است در حالی که جمعیت این قدر زیاد نشده است. افزایش قیمت نهاده های کشاورزی را داشته ایم علیرغم اینکه تلاش می کنیم کنترل کنیم اما افزایش قیمت نهاده های دامی را داشته ایم.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی تجدید پذیر سرمایه گذاری به دلیل قیمت گذاری که ما انجام می دهیم صورت نگرفته است. اقداماتی که دولت ها برای مقابله با ناترازی انرژی انجام داده‌اند اعمال سقف بنزین یا تغییر ساعت ادارات است که تنها سقفی از کارکرد را داشته است. انگیزه بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی در این بخش نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: وقتی از دولت مردم صحبت می‌کنیم یعنی برنامه ما برای اصلاح امور، مردم هستند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: وقتی از دولت مردم صحبت می کنیم یعنی راهکار ما برای اصلاح مردم هستند و وقتی از دولت خانواده صحبت می کنیم یعنی خانواده نکته مورد توجه ما است. ما از منظر ارتقای معیشت خانوار صحبت می کنیم سه هدف را ما در نظر گرفته‌ایم که این سه هدف از برنامه هفتم است. مهار پایدار تورم که باید تک رقمی شود ایجاد اشتغال که با تلاش زیاد باید خودمان را به ۸ درصد برسانیم و رفع فقر مطلق.

وی با بیان اینکه ما ۴ برنامه اصلی در این زمینه داریم، گفت: اصلاح سیاست های ارزی تجاری از مهم‌ترین برنامه های ما است. سیاست های ارزی در حمایت از معیشت است و سیاست تجاری برای حمایت از تولید است. در حالی که باید برعکس باشد  سیاست های ارزی باید حمایت‌کننده تولید باشد و سیاست های تجاری هدف معیشت و کاهش قیمت ها را داشته باشد لازمه آن ایجاد بازار ارز است و بزرگترین کارکرد بازار کشف قیمت است و باید بازاری داشته باشیم که قیمت در آن کشف شود و ذره ذره ارز ترجیحی را حذف کنیم. کتاب تعرفه ما ۲۷۲ صفحه است و باید تعداد تعرفه ها را کاهش دهیم و تعرفه های مربوط به نهاده ها و قطعات و کالاهای نهایی را زمان دار کرده و کاهش دهیم و به سمت این برویم که قطعه ساز نهایی شویم نه اینکه مونتاژکار باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید قانون هدفمندی یارانه ها را به طور کامل اجرا کنیم و باید اعطای صرفه جویی انرژی را برای خانواده ها جبران کنیم. اقدام بعدی ما رفع ناترازی بانکی است و باید از مداخلات اشخاص غیرمسئول در بانک ها جلوگیری کنیم. باید بانک‌ها طبقه بندی شوند، بانک تخصصی ما داریم بانک توسعه ای نداریم و باید برای توسعه کشور ایجاد کنیم. دیون دولت را در یک بازه به عنوان یک امر اساسی باید به بانک ها پرداخت کنیم و در منابع بودجه انضباط بخشی داشته باشیم و پایه مالیاتی را با اعمال مالیات پی ای تی رشد دهیم و اصلاح نظام مالیاتی داشته باشیم و بدهی و تعهدات دولت را باید قاعده‌مند کنیم یعنی بدهی را نمی پذیریم الا در قالب اوراق.

وی تصریح کرد: تحقق بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد است که ما در بنیاد شهید این کار را انجام داده ایم. اگر مدیری نتواند مبتنی بر عملکرد عمل کند این کار بر ارزش یابی او اثر خواهد گذاشت این شرح مختصری است از اقداماتی که در دولت مردم و خانواده پیش‌بینی کرده ایم. راهکار ما سپردن امور اقتصادی به مردم است و هدف ارتقای معیشت خانواده است می گویند ۳۰ درصد خانواده های ما یک فرد شاغل ندارد و ما باید حداقل یک نفر را در این خانواده ها شاغل کنیم.

در ادامه حیدری مشاور  اقتصادی قاصی زاده گفت: تورم بیش از ۵۰ سال است که کشور را تحت تاثیر قرار داده است و همه می‌دانیم باید برایش چاره جویی کنیم. تورم بخشی از مخارج  دولت است.

وی ادامه داد: در بخش کسری بودجه باید به دنبال افزایش درآمد باشیم. موضوع دوم سیاست پولی است که سال‌هاست ما آن را سرکوب کردیم و باید بین منافع تسهیلات‌گیرندگان ما تعادل ایجاد شود‌. نظارت روی بانک‌ها کارشناسی نیست. در همه جای دنیا اگر اشخاصی بر کار بانک‌ها دخالت کنند قطعا با مجازات رو به رو می‌شوند. از علل دیگر تورم مسائل سیاسی است.

زنگنه دیگر مشاور قاصی زاده هاشمی تاکید کرد: تورم یک موضوع ناگشوده نیست، حل شده است. کرونا باعث افزایش تورم کشورها شد اما چرا بقیه دنیا این را حل کرد و ما نتوانستیم؟ هرجایی که ضرورت دارد ما مسئله ای را حل کنیم منابع نظام بانکی مطرح است. سیستم تصمیم گیری را در بانک‌ها دچار خدشه کردیم. مشکل از جایی شروع می‌شود که سعی می‌کنیم با مداخلات بی‌جا این سیستم را دچار ایراد کنیم.

در ادامه آل اسحاق خطاب به قاصی‌زاده هاشمی گفت: عنوانی که برای دولت تان انتخاب کردید، دولت خانواده و دولت مردم است. متوجه هستید که در حکمرانی فقط مردم نیستند مسائل دیگری همچون انقلاب و سایر حوزه‌ها هم وجود دارد. مسائلی را گفتید و در مقابل راهکارهایی را هم گفتید. سوال من این است ۵ چالش اولویت‌دار مردم و خانواده چیست، راهکارهایی که برای حل این ۵ مورد دارید، چیست؟ منابع این‌‌ها از کجاست؟ چرا این طرحها یکسری الزامات دارد و علت عدم موفقیت‌ها چیست؟

قاضی زاده هاشمی گفت: ما دو سطح بحث داریم، یکی سطح کلان است و باید بگویم چه موضوعاتی اولویت دار است، هر دولتی هم در ۸ سال خودش باید چندتا مسئله را در اقتصاد کلان حل کند. اگر ما در تورم تک رقمی شده بودیم الان مسئله نبود. باید دید مسئله اشتغال چیست و این مسئله خانواده است. آیا پسر و دختر خانواده می‌تواند ازدواج کند؟ این ها مولفه هایی است که در سطح خانوار مطرح است. شکاف بین هزینه و درآمد باید کاسته شود. 

وی ادامه داد: بازارها را باید جوری شفاف کنیم که فعالان از رانت برخوردار نشوند. در بحث ناترازی‌ها مسئله انرژی است که امروز پاشنه آشیل دولت شده است.  خانواده و مردم راهکار هستند و هم موضوعات داخلی و خارجی به آن گره خورده است. باید بازار ۸۰ میلیونی را ۷۰۰ میلیون نفری کنیم. بازارهای بین المللی را فعال کنیم.  مجموعه راهکارها شاه کلید هستند.

داوود دانش جعفری در ادامه این میزگرد با ارائه سوالی از قاضی زاده هاشمی گفت: اولین سوال من این است که الگوی پیشرفت شما که در قالب دولت مردم و خانواده مطرح کرده اید عناصر آن شبیه کدام یک از دولت های قبلی ما است یا شبیه کدام یک از کشورهای در حال توسعه مورد توجه ما است؟ نظر شما درباره پوپولیسم چیست پوپولیسم شرایطی است که سیاستمدار حرف های مردم گرایانه می زنند اما ممکن است نتوانند به آن عمل کنند در سیاست های بانکی به مردم توجه می کنید آیا وام ازدواج را ترجیح می دهید یا وام سرمایه در گردش را در حالی که با نکها با ناترازی مواجه هستند؟

وی ادامه داد: شما یکی از متخصصان صاحب نام بخش سلامت هستید نگاه شما با توجه به هزینه بر بودن بخش سلامت که یکی از 4 بخشی است که بیشترین بودجه دولت را به خود اختصاص داده است مدیریت بهینه شما به این بخش چگونه است طرح تحول سلامت را قبول دارید و ادامه می دهید یا طرح دیگری را آغاز می کنید. دولت مردم را اگر می خواهید تشریح کنید باید بگویید نظر شما در باره وظیفه دولت در اقتصاد چیست آیا همه آن چیزی که به عنوان وظیفه دولت در اصل 44 ذکر شده است اجرا می کنید آیا خصوصی سازی را قبول دارید خصوصی سازی ها یی که واگذار شد اما پس گرفتند نظر شما در این خصوص چیست بنگاههای شبه خصوصی که در واقع دولتی هستندنظر شما درباره آن ها چیست برای افزایش سرمایه گذاری و رونق کسب و کار که یکی از مشکلات ما است طرح شما چیست سرمایه گذاری ما در حال حاضر از پایین ترین سرمایه گذاری ها است اما هزینه های دولت بالاست.

در ادامه قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال دانش جعفر ی گفت:مردمی سازی به معنی این نیست که هر جا دولت کم می آورد مردم را بیاورد بلکه باید دولت خلاء مردم راجبران کندآن هم به صورت موقت جبران کند. دولت چهار وظیفه دارد سیاستگذاری و نظارت را برعهده دارد دولت باید نقش تسهیلگری را برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: ما باید امور را به مردم واگذار کنیم حتی در سیاستگذاری و نظارت چه برسد به تصدی گری. دولت باید نقش تسهیلگری و هماهنگ سازی را برعهده بگیرد. 

وی ادامه داد: خانواده صرفا کارکرد فرهنگی ندارد بلکه کارکرد کاملا اقتصاد پایه دارد خانواده در کنار هم تکمیل می شود و نیازهای یکدیگر را جبران می کنند ما باید کاری کنیم که عناصر در کنار جامعه قرار می گیرند نیازهای یکدیگر را جبران کنند وقتی دولت این روابط را دستکاری نکند یعنی قیمت گذاری دستوری نداشته باشد سرمایه گذاری مردمی اتفاق می افتد چرا مردم تمایل به سرمایه گذاری ندارند چون ما با اقداماتی که کرده ایم به آنها یاد داده ایم که اینجا خطرناک است و شما سرمایه خود را نیاورید. ما در طرح مان همه این ها را با هم گره زده ایم هر خانواده ای که جوان دارد یک بسته پیش ما دارد. اجاره دارد این پول را به عنوان سهمیه اشتغال یا ودیعه مسکن در نظر بگیرید یا برای جهیزیه استفاده کنید. ما الان این منابع را با ساز و کارهای جداگانه می دهیم ما این بستر را به صورت یکجا به عنوان تسهیلات خانواده در نظر می گیریم. این براساس منابعی است که بانک مرکزی پیش بینی می کند ما الان کمتر از یک ملییون ازدواج داریم اگر بخواهیم با توجه به تعداد مجرادانی که داریم ازدواج را به یک و نیم میلیون برسانیم عددی را که برای این منظور به دست آورده ایم برای تشکیل هر خانواده یک میلیارد تومان قابل اجرا است. ما اشتغال را به ازدواج و تشکیل خانواده گره زده ایم و هم این بخش را توسعه داده ایم و هم آن بخش را. 

وی ادامه داد: من مخالف پوپولیسم هستم بدون اصلاح عمیق ساز و کارهایمان حتما مشکلات مان پیچیده تر می شود. هنر دولتمردان این است که با زبان ساده مشکلات را بیان کنند ما در دولت مردم با همراه سازی مردم و ایجاد انگیزه مشترک بین مردم و دولت این کار را انجام خواهیم داد. در دنیا کشورهای موفقی هستند که با استفاده از مردم پیشرفت کرده اندد مانند کشور هند.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما دنبال توسعه عمومی بخش اقتصاد هستیم نه نهادهای عمومی غیردولتی که به نوعی دولت هستند یعنی تعاونی های گسترده ما باید شرکت های دولتی را وارد بازار سرمایه کنیم و ذره ذره دارایی های مردم را به مردم بازگردانیم نه مانند سهام عدالت. اشکال سهام عدالت این است که باز هم دردست دولت باقی ماند. ما معتقدیم حمایت فقط پرداخت یارانه نیست ما باید خانواده ها را ثروتمند کنیم. البته لاجرم برخی از خانواده ها باید مورد حمایت باشند.

وی ادامه داد: ما تا نتوانیم مردمی سازی و خصوصی سازی را به درستی انجام دهیم نمی توانیم آنچه را که مد نظر است انجام دهیم وقتی در رابطه با ارتقای معیشت صحبت می کنیم مسیر آن رشد اقتصادی است یعنی باید کاری کنیم که تولید و ثروت رشد پیدا کند و بازتوزیع عادلانه در بین جامعه داشته باشیم.

در ادامه حسین زاه بحرینی با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی گفت: قانون گذار ما هم قانون اساسی را بر اساس خانواده نوشته است، این قانون می‌گوید تامین اجتماعی و غیره حقی همگانی است. این را قانون اساسی جزو حقوق شهروندی تعریف می‌کند که میثاق ملی دولت و نظام است. در ادامه می‌گوید دولت موظف است از محل درآمدها خدمات را ارائه دهد.  از نظر من مهم‌ترین تفاوت کسی که در دولت خانواده زندگی می‌کند باید احساس امنیت باشد. تا اینجا یک ایده و شعاری که شما انتخاب کردید اصل قانون اساسی را مطرح می‌کنید. ما ۷ میلیون خانواده آسیب دیده داریم که اگر در ۴ ضرب کنیم حدود ۲۰ میلیون است و حدود یک چهارم کشور است. البته به برکت دولت شهید رئیسی تا حدودی ۱۰۰ درصد بیمه سلامت شدند. یا در بحث بازنشستگی یک مشکلی که داریم این است که بخشی از سرپرستان چیزی حدود ۲۳ درصد نمی‌توانند بیمه شوند چون کارفرما باید بیمه کند، مانند کارگران ساختمانی که هر روز یک جایی کار می‌کنند. الان تعداد زیادی از کارگران ساختمانی ما استحقاق این را دارند بیمه شوند، سوال مشخص من این است الان برای بیمه بازنشستگی ما مرتب پول می‌گذاریم و عملاً بیمه فولاد هم از بین رفته است. دولت شما مسئله بیمه را چگونه حل خواهدکرد.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: قبلا ما و شما که نماینده مجلس بودیم طراحی کرده ایم و قانون جامع رفاه اجتماعی بحث یکپارچه سازی را مشخص کرده است. مشکل این است ما قوانین موجود را اجرایی نکردیم. بیمه مبتنی بر شغل فرق دارد و ما باید بیمه هویتی را تغییر دهیم. ما جایی در بیمه سلامت گفتیم حق بیمه نمی‌خواهیم و دولت برایش منابع دید. سیاست بر نظام پرداخت باید یکسان اتفاق بیفتد. اشکالی ندارد بیمه های مکمل داشته باشیم بخش خصوصی این را انجام دهد. آنچه را که دولت بر عهده می‌گیرد باید طوری باشد که بتواند در حوادث این را تأمین کند. به نظر می رسد دولت‌ها این را جدی نگرفته اند. راه حل وجود دارد.

وی تاکید کرد: دولت باید تکالیف خودش را در برابر صندوق‌های بازنشستگی انجام دهد. باید بنگاه داری از دست دولت خارج شود. متاسفانه جریان‌های سیاسی بر صندوق‌ها حاکم هستند. ما نمی‌توانیم فقط بگوییم برای بازنشستگان باشیم باید برای بقیه هم باشیم.

آل اسحاق در ادامه گفت: بودجه این طرح ها از کجا خواهد بود. ناترازی انرژی از موضوعاتی است که مطرح کردید ما از نظر منابع انرژی ردیف دوم گاز هستیم اما در همه این موارد انرژی به مشکل برخورده ایم و وارد کننده هستیم . در زمستان بین صنعت و تولید و مردم دعوا داریم و در تابستان با برق این مشکل را داریم. بحث این است که چرا با گران کردن مردم را تحت فشار قرار می‌دهید یا صنعت را تعطیل می کنید. سوال من این است که با توجه به کسری بودجه که هزینه اداری را نمی توانیم پرداخت کنیم این حجم عظیم سرمایه گذار را با چه منابعی می خواهید تامین کنید روابط بین‌الملل را به چه صورتی حل می کنید که این موارد حل شود. 

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما قانون هدفمندی را اجرا نکردیم و قیمت ها را تثبیت کردیم این ناترازی انرژی اتفاق افتاده و سالانه بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار ممکن است انرژی هم وارد می‌کنیم که این عدد قابل توجه است مدل اصلی ما این است که مردم را شریک اقدامات خودمان خواهیم کرد با اعطای کارت اعتبار انرژی به خانوار و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها این کار باعث کاهش هزینه های دولت و ایجاد افزایش صادرات حاملان انرژی خواهد شد. 

وی ادامه داد: وقتی توانستیم منابع داخلی را تجهیز کنیم سرمایه گذار خارجی هم علاقه مند می شود در کنار ما قرار بگیرد ما باید با شرکایمان بازی برد برد تعریف کنیم در میادین مشترک مان که محل دعوا است دیپلماسی همانطور که باید روابط سیاسی را توسعه دهد باید بتواند زنجیره مشترکی از سرمایه گذاری ها را فراهم کند.  

وی تصریح کرد: ما بازار را از ۸۰ میلیون نفر باید به ۷۰۰ میلیون نفر باید برسانیم یعنی این که باید بازارمشترک داشته باشیم تا بازار مشترک نداشته باشیم بازار ما اقتصادی نمی شود کالایی هم که رقابتی نباشد توسعه پیدا نمی‌کند و لازمه آن توسعه بازار است یعنی باید قیمت ها واقعی شود ما با بازی که در تعرفه انجام می دهیم تولید مان را بیمار کرده ایم. الان صنعت خودروسازی ما برای همه ایرانیان تورم تولید کرده است به علت تسهیلاتی که دریافت کرده و پس نداده است. این خودرو در یک زمانی با کیفیت تولید می‌شد اما وقتی ما بالای سر آن ایستادیم قیمتش گران شد و کیفیت آن افت پیدا کرد. 

در ادامه دانش جعفری خاطرنشان کرد: بنگاه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده و بعد پس گرفته اند به چه علت بوده است؟

قاضی زاده هاشمی گفت: در مورد هفت تپه و هپکو که بحران کارگری درست شد، شرایط و الزامات قانونی توسط کسی که تحویل گرفته بود رعایت نشده بود. ما باید اطمینان بدهیم به کسی که این بخش ها را به آن واگذار می کنیم یعنی او مالک این ها است و نباید مدام دستکاری کنیم و اعتماد او را بگیریم اما باید ناظر قوی داشته باشیم که این فرد تعهدات خود را اجرا کند وقتی تعهدات اجرا نمی شود بحران اجتماعی ایجاد می شود و دستگاه قضایی نیز ورود می کند. ما اگر واگذاری را از طریق بورس انجام دهیم که کاملا بازار شفاف است و سهام قابل خریداری است وقتی کسی سهام را داشته باشد ناخودآگاه مالک آن می شود.

دانش جعفری گفت: در مشهد یک پروژه بزرگ به عنوان پدیده مشهد در حال انجام بود که نگاه دولت را به بخش خصوصی نشان می داد البته واگذاری نبود اما این مجموعه را به دلیلی متوقف کردند و سهامداران را به خاک سیاه نشاندند.

قاضی زاده هاشمی گفت: من در مقام رییس جمهور باید پاسخگو باشم نه رییس قوه قضاییه. دولت به نظرم در آن زمان دفاع کرد البته من مدافع آن دولت نیستم و استاندار وقت خیلی از این موضوع دفاع کردند و نمایندگان مجلس هم قویا دفاع کردند و ما به دنبال سالم‌سازی منابع مردم بودیم. ما با این جنس از مداخلات موافق نبودیم. خیلی این موضوع را پیگیری کردند تا موضوع حل شود. مداخلات غیر اقتصادی در حوزه اقتصاد مشکل ایجاد می کند همچنین مداخلات امنیتی و قضایی مشکل ایجاد می کند و رییس جمهور در گفتگویی که با سایر قوا دارد این ایمن سازی باید را انجام دهد. البته باید قوانین هم اصلاح شود یعنی خواست رییس جمهور با آن چیزی که قابل تحقق است قانون است. به نظرم اینجا نیاز به اصلاح قوانین داریم.

حسین زاده بحرینی درخصوص اصلاح نظام بانکی بیان کرد: اصلاح نظام بانکی چند وجه دارد،، یک بخش این است که باید قوانین اصلاح شود، بعد از ۳ مجلس آقای رئیسی مردانه ایستاد و اصلاح کرد. یک بخشی از این قانون مانده است که مربوط به بانک مرکزی است. مردم از بانک‌ها گلایه دارند. از نرخ و سود و وثایق گلایه دارند. مثلا در مورد وام ازدواج می‌گوید اگر اعتبار سنجی جواب داد قبول است اگر جواب نداد یک ضامن لازم است، الان کم این قانون اجرا می‌شود. آیا برای اصلاح قوانین بانکی اهتمام خواهید داشت؟

قاضی زاده هاشمی بیان  کرد: همین قانون اجرا نمی‌شود و بانک مرکزی هم نظارتی ندارد‌ یک بانک آینده را خواستیم مدیریت کنیم دیدید که چه اتفاقی افتاد. تسهیلات هم‌ جای خودش مصرف نمی‌شود.  من آمده ام ۳ ناترازی بانک‌ها، انرژی و بودجه را اصلاح کنم و البته این همیت و اقتدار دولت را می‌خواهد.

حیدری ادامه داد: تلاش نظام بانکی باید برای گسترش نظام بانکداری اسلامی باشد. نظام بانکی باید اعتباراتش هدایت شده به سمت تولید و کالا باشد و صیانت از حقوق و سپرده های مردم بسیار مهم است. مردم  وجوه شان را یا به قرض می دهند به بانک یا وکالت و ما در بانک امین مردم هستیم. 

وی ادامه داد: در نظام بانکداری دولتی ما باید حتما دولت سهم سرمایه خود را افزایش دهد و برای بانکداری خصوصی تصویب کند که سرمایه اش را افزایش دهد. باید مردم دسترسی آسان به تسهیلات داشته باشند. درِ بانک ها برای ارائه تسهیلات خرد به مردم بسته است و مردم ناراضی هستند. شفاف سازی فعالیت های بانکی از دیگر موضوعات پر اهمیت است. نظام بانکداری ما شفاف نیست و باید به سرعت این موضوع شفاف شود. 

مشاور قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: توسعه نظام بانکداری قرض الحسنه است. اقبال مردم به قرض الحسنه زیاد است و باید گسترش پیدا کند و این ها باید منجر به سلامت و ثبات بانک ها شود. ضمانت برای برخی از قشرها ناپسند است، شرافت معلم در این کشور باید به قدری ارج نهاده شود که در بانک از او نخواهند ضامن بیاورد شرافت کارمند و کارگر هم همین است. نگرفتن ضامن از فرهنگیان در دوره آقای حاجی‌بابایی عملیاتی شد.

ایمان زنگنه گفت: قانون بانکداری که در مجلس تصویب و ابلاغ شد حائز یک سری از ویژگی های ممتاز است. سال ها در این کشور شورای پول و اعتبار داشتیم که به محلی برای تعارض منافع تبدیل شده بود. آقای قاضی زاده می‌گویند همه باید با عدالت از امکانات و ثروت برخوردار شوند. ساز و کار غلط در شورای پول و اعتبار که مصرف کننده تسهیلات هستند این بود که درباره نرخ سود تسهیلات در این شورا تصمیم گیری می کردند ما امیدواریم در این زمینه و افزایش نرخ مالیاتی که باید چتر مالیات گسترده شود، موضوعاتی مانند شفافیت در تصمیم گیری و تعارض منافع را در بورس حل کنیم و از تصیمات غافل گیرانه اجتناب کنیم در این صورت مشکلات بورس حل می شود.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: بحث حقوق و دستمزد مسئله جدی است. کارفرمایان می‌گویند اگر حقوق و دستمزد بالا برود تولید ما فعالانه نیست. باید حقوق و دستمزد را به گونهای بالا ببریم که هم اقتصاد خانواده بالا برود هم چرخ تولید بچرخد. ‌

وی خاطرنشان کرد: مسئله دوم دغدغه ما مسکن است. الان حدود ۳۳۰ هزار هکتار زمین بر اساس مصوبه دولت افزایش داده شده است. در شهرهای بزرگ بعضی از زمین‌ها توسط دستگاه‌های  دولتی احتکار شده که دولت باید ورود کند و از احتکار جلوگیری کند. 

قاضی زاده هاشمی گفت: وعده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن داده شده است و بنده به عنوان دنباله رو شهید رئیسی تحویل مردم خواهیم داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما