شناسهٔ خبر: 67204000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پورمحمدی:

باید موانع را از سر راه بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی برداریم/ مردم به قول دادن ما بی‌اعتماد شده‌اند

پورمحمدی: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید رفع موانع از سر بنگاه‌ها اقتصادی و تولیدی داشته باشیم اگر این موارد را برنداریم نباید انتظار داشته باشیم بتوانند به تولید و اقتصاد کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا برنامه گفتگوی ویژه خبری در رسانه ملی با حضورحجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمبن دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

پورمحمدی در این برنامه در پاسخ  به سوال که شش برنامه پنج ساله شده نسبتبه کدام نقد دارید گفت: من شش برنامه‌ای تا با امروز تدوین شده فکر می‌کنم برنامه دوم، چهارم، پنجم و ششم بنده در آن نقش داشتم و در مابقی نقشی نداشتم. مشکلی که در برنامه پنج ساله داریم رهبری اشاره کردند ما گزارش‌ها حکایت‌ها که ۳۰ ذرصد برنامه‌ها اجرا شده و برنامه ششم زیر ۳۰ درصد بود. برنامه سوم را که بررسی کردیم زیر ۲۵ درصد بود. برنامه برای اجرا است و باید پرسید چرا اجرا نشد. مدیران توجه ندارند و به برنامه توجهی ندارد. شاید برنامه‌ریزی ما مشکل دارد. برنامه ملزوماتی. دارد که واقع‌بینانه باشد و شرایط انسانی و مالی و ظرفیت‌های اجتماعی باید فراهم شود. شرایط خارجی هم تاثیرگذار است. بعضی اوقات شرایط  خاصی پیش می‌آید .اگر شرایطی پیش امد در برنامه پیش بینی شود. اما در این برنامه‌ها کمتر توجه شده و باید به ان فکر کنیم. در دنیا این برنامه‌ها پنج ساله و ده ساله منسوخ شده  است. برنامه‌ها را بیست ساله و بیست و پنج ساله مطرح می‌کنند. هدف گذاری می‌کنند سه تا هدف می‌گذارند و با بودجه به طور سالانه تنظیم می‌کنند. هنر برنامه باید با بودجه تنظیم شود. سرعت تحولات بسیار بالاست و برنامه باید طبق ان پیش برود.  به همین مبنای برنامه را در دو سال و یک سال طراحی می‌شود.

وی افزود: مشکل دیگری که در کشور ما وحود دارد برنامه پنج ساله توسط مجلس و دولت تنظیم می‌شود بعد مجمع و شورای نگهبان بررسی می‌شود و بعد تصویب می‌شود. برنامه را یک مجلس و دولت دیگر نوشته است. برنامه را دولت قبل نوشته و حالا دولت و مجلس جدید شعارهای جدید دارند و مردم به فرد دیگر رای می‌دهند و شعارهای او با برنامه منطبق نیست و خواسته ملت چه طور برآورده می‌کند و این مشکلاتی در اجرای برنامه به وجود آورده است. جالب این است ما یک ماده مکملی ۳۵ الحاقی داریم که در برنامه هفتم وجود دارد. برنامه ناترازی اقتصادی کلان برنامه تقویت اقتصاد دانش بنیان برنامه تحقق عدالتی و شاخص‌های عدالت اجتماعی دولت جدید باید در یک سال آینده به مجلس ارائه کند. به همین علت بی برنامگی به وجود می‌آید و همین برنامه ثابت می‌کند که برنامه قابل اجرایی نیست. این اشکال از مدیران و مسئولان اجرایی نیست. برنامه هفتم زمانی که توسط دولت نوشته شده و مجلس بعد شورای نگهبان تصویب نکرده و بعد. رفته مجمع باعث شده که دولت بگوید برنامه هفتم دستکاری شده است. چشم انداز اجرای برنامه را سست کرده و باید نمره منفی دهیم و حق نداریم با این سطح از برنامه ریزی کوتاهی کنیم. ما باید برنامه را به شکلی اجرا کنیم که بگوییم ۸۰ تا ۹۰ درصد اجرا شود.

پورمحمدی درباره جایگاه برنامه هفتم در دولت گفت: ما باید متوسل به قانون باشبم و چیزی که تبدیل به قانون شد باید اجرا کنیم اگر مشکلی دارد و اشکال را از طرق قانونی دنبال کنیم. حالا درباره ماده ۳۵ پیش بینی شده که دولت می‌تواند طبق زمان‌بندی مشخص بررسی کند. فکر می‌کنم تمام لوازم برنامه را تدارک کنیم انضباط برنامه را القا کنیم. من در اجرای برنامه سختگیر هستیم. ما با اشکالاتی که در برنامه مواجهیت مجبور به اصلاح آن هستیم. 

پورمحمدی درباره این سوال  اولویت  برنامه هفتم درباره رشد اقتصادی هشت درصد چه راهکاری دارد گفت: ما مشکلی که در اقتصاد داریم ثبات اقتصادی است. درباره تورم و نرخ ارز. نقدینگی، حمایت از بازار سرمایه باید تکلیف انان را مشخص کنیم. اگر دستوری باشد یک مقدار ثبات می‌شود. بی ثباتی یکی از بحران‌هایی است که آسیب می‌پذیرد. نکته دیگر انکه وقتی مخارج دولت پرهزینه شد نمی‌توانید تنظیم برنامه اقتصادی مناسب داشته باشید. طبق گزارش‌های سازمان برنامه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم که برنامه اقتصادی دولت مختل می‌کند. 

وی افزود: ما باید رفع موانع از سر بنگاه‌ها اقتصادی و تولیدی داشته باشیم اگر این موارد را برنداریم نباید انتظار داشته باشیم بتوانند به تولید و اقتصاد کمک کنند. درباره رشد اقتصادی هشت درصد ، رشد اقتصادی ایران در پنجاه سال گذشته ۴ درصد بوده و در دهه گذشته ۲ درصد بوده و در سه سال گذشته گشایش ایجاد شده همین بوده  حالا می‌خواهیم به رشد ۸ برسد. ما باید حداقل سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار به بودجه کشور اضافه شود. ما اگر سیاست‌ها را اجرا کنیم می‌توانیم نیمی از این مبلغ را از منابع خارجی تامین کنیم. اما در دولت‌های خارجی بعد ار جنگ جهانی سرمایه خارجی ایجاد کردند و توانستند بودجه را تامینن کنند.  یکی از مشکلات ما رواب ط خارجی است و تحریم‌ها یکی از مشکلات ما است که نمی‌شود برنامه را اجرا کنیم. جذب سرمایه ۱۰ میلیارد یورویی در برنامه هفتم پیش بینی شده اما چه طور قرار است انجام شود. برنامه برای بیان اهداف و ارزوها نیست.

وی افزود: در برنامه ششم در برنامه رشد اقتصادی وضعیت ما چگونه است. ما بگوییم در پله ششم بودیم و بعد دعوا کنیم بگوییم پله چهارم هستیم ما باید برنامه را با امارهای شفاف و گویا برای اجرای ان داشته باسیم. مهم‌ترین مسئله ما انضباط کلان است سیاست کلان خودمان را روشن کنیم. یکی از مسابل مهمی که تعیین کنده است اعتماد است. بخش فعال کلان خرد بنگاه کوچک بزرگ باید به مجریان اعتماد کند. باید تعامل مثبت ایجاد کند. وقتی دولت گفت بروید در بورس قابل اعتماد باشد تا ثبات اقتصادی ایجاد شود. سیاست‌های غلط بی اعتمادی ایجاد می‌کند. اگر بنا باشد بی اعتمادی رخ دهد و ریال را تبدیل به طلا، ارز کنند مشکلات به وجود می‌آورد که سرمایه قایم می‌شود و رکود ایجاد می‌کنند. بهترین برنامه را بنویسید اما اعتماد نباشد اجرایی نخواهد شد. 

وی افزود: من با کارشناسان و اقوام زیادی صحبت کردم تا چگونه اعتماد ایجاد شود. برنامه دارای اشکال است و اول باید اعتمادسازی صورت بگیرد تا بتوانیم برنامه را تحقق بدهیم. 

پورمحمدی درباره تک رقمی شدن تورم و ثبات قیمت‌ها و کنترل نرخ ارز چه برنامه دارید گفت: اگر بتوانیم حرف‌هایی که زدیم را انجام دهیم و ثبات ایجاد کنیم. درباره نرخ ارز ثبات تضمین شده صورت دهیم مشکلات ناترازی بانک‌ها را می‌توانیم رفع کنیم. هزینه دولت یکسره در حال افزایش است و منجر به تورم شده عزم دارم که حل کنم. مردم به قول دادن ما بی اعتماد شدند. تمام تلاش می‌کنم با بهترین تیم اقتصادی نرخ تورم لجام گسیخته را مدیریت کنیم. ناترازی انرژی عوامل موثردر افزایش هزینه و تورم را مدیریت کنیم بتوانیم در ثبات هرینه‌ها موفق باشیم.

وی افزود: مهم‌تر این همه. مشکلات مشارکت مردم، متخصصین و کارشناسان و دانشگاهیان و دانش بنیان وارد میدان شوند. اول از همه ایجاد اعتماد است که بتوانیم موفق شویم و جواب مثبتی از مردم بگیریم. 

پورمحمدی درباره اصلاح ساختار بودجه در برنامه هفتم مطرح شده گفت: یکی از مسائل مورد برای تاکین بودجه ، هرکشوری بحث نظام مالیاتی است. چه زمانی این موضوع محقق شود با محاسبات دقیق تا حساب عموم‌شفاف باشد. حتما نیازمند بانک‌های جامع اطلاعاتی سیستم توانمند محاسبه است تا مالیات را عادلانه بگیرید. بسیاری از فرارمالیاتی را می‌توانیم جلوی آن را بگیریم. زمانی که در دولت بودیم  ۲۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی بود. این موضوع مربوط به هفت ساله بوده و بعد حساب مربوط به یک پیرزن و دختر ۱۳ ساله اینا بود که پولشویی گسترده اتفاف افتاده است. ما نقاط پنهان مالیاتی داریم و باید تمرکز بر روی آن بگذاریم. در دنیا اقتصاد قابل داشتند  نسبت آن ۱۳ تا ۱۵ درصد است. در اقتصاد خوب ۲۰ تا ۳۲ باشد. مالیات گیری ما ۴ درصد است و ببینید‌چقدر کار داریم. هوش مصنوعی را باید فعال کنیم  تا نظام مالیاتی را شفاف کنیم.

وی تصریح کرد: ما در این حوزه منابع انسانی و سخت افزاری خوبی داریم و امیدواریم که بتوانیم از آن استفاده کنیم. 

پورمحمدی درباره شاخص مسکن در برنامه هفتم ۷.۵ سالم در نظر گرفته شده  برنامه شما در این خصوص چیست گفت:  من فکر می‌کنم اید عدد درست نیست. یعنی اگر ۷.۵ سال پولی خرج نکنند  می

توانند خانه بخرند؟ واقع بینانه اینکه ۵۰ سال طول می‌کشد تا خانه بخرید. ما تجربه مسکن مهر داشتیم و گزارش سنگینی در سازمان بازرسی داشتیم. ما باید به مسکن توجه کنیم. نباید شعاری فکر کنیم و زمین خوب را دیدا کنیم. مهاجرت مجدد ایجاد نکنیم. حاشیه شهرها را گسترش ندهیم. یکی از موضوعات مهم بافت فرسوده است که با توجه به اینکه زلزله خیز است دارای مشکلات خاصی است برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم و هزینه زیر ساخت ان فراهم است و راهی است که خیلی کمک می‌کند به ساخت مسکن. وام هدایت شده دقیق داشته باشیم تا مسکن بسازند باید به طوری برنامه ریزی شود تا به خوبی برنامه اجرا شود. مسکن مسئله جدی است و نباید پا پس بکشیم. امروز بالای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار خانه با متراژ ۱۵۰ متر به بالا خالی مانده است. اگر این موارد را جلوی آن را می‌گرفتیم تا رشد نکند شاهد این مسئله نباشیم.

وی در پایان گفت: فکر می‌کنم نظام اقتصادی تفکر و برنامه جامع می‌خواهد. رابطه دولت و قوا و سرمایه‌دلران را ببینیم. میزان مصرف دولت و مردم را ببینیم و بعد هماهنگی در اجرا داشته باشیم. کارشناسان متعهد داشته باشیم. اگر این برنامه را به کارشناسان ناکارآمد بدهیم شاهد ادامه روند موجود خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما