شناسهٔ خبر: 67203590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پور محمدی در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

برنامه‌های پنج ساله در دنیا منسوخ شده است/ موضوع مسکن باید جدی گرفته شود

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

صاحب‌خبر -

 

مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره برنامه های کشور و الگوی برنامه های 5 ساله برای کشور گفت: در 6 برنامه ای که تا اکنون تدوین شده در برنامه دوم و چهارم و پنجم و ششم نقش داشتم.شاید نظام برنامه ریزی ما مشکل دارد که با ناکامی های پی در پی مواجه می شویم.برنامه ها باید واقع بینانه باشد و شرایط اجرای آن و ابزار اجتماعی امکان تحقق برنامه را به ما بدهد.

برنامه های پنج ساله در دنیا منسوخ شده است 

وی افزود:باید شرایط مختلف را برای برنامه در نظر گرفت. اکنون در دنیا برنامه های  5 ساله منسوخ شده است. اکنون با برنامه های 20 ساله با هدف گذاری های 2 یا یک ساله تنظیم می کنند برای آن که هنر برنامه تطبیق با هماهنگی با بودجه است. در دنیای معاصر سرعت تحولات بسیار زیاد است. نظام برنامه ریزی در دنیا متوجه این شده است و زمان اجرای برنامه ها را به یک یا 2 سال تنظیم می کنند. مشکل ما این است برنامه های ما بر اساس سیاست یک دولت تعیین می شود و دولت و مجلسی دیگر باید آن را عملی کند.

شعارهای دولتها با یکدیگر متفاوت است

پور محمدی گفت : این برنامه را یک دولت و مجلس دیگری تصویب کرده حالا آن برنامه را باید تحویل یک دولت و یک مجلس دیگر بدهیم. شعار های دولت ها با هم متفاوت است. اما طبق قانون باید برنامه دولت قبلی را اجرا کند. ما اکنون با سیستم برنامه ریزی مواجه هستیم که تطبیق این فضا ها مشکلات جدی را برای ما ایجاد می کند.

پور محمدی متذکر شد: چند سالی که زمان برد تا این برنامه تحقق  یابد. پس دلیل عدم تحقق برنامه ها مشخص است. باید فکر کنیم. ما تنها نمی توانیم مدیران را مسئول بدانیم که چرا برنامه را اجرا نمی کنید. حتی دولت قبلی هم می گوید که در این برنامه تییرات زیادی توسط سایر نهاد ها شده است. این ها زیر ساخت های اجرای مقررات را در کشور سست می کند و پیوسته ما نمره منفی به همه مجبوریم بدهیم . که پیام منفی برای جامعه است. وقتی برنامه خوب تنظیم می شود می توان آن را اجرا کرد و اکنون مشکل جدی است که با آن مواجه هستیم. 25 ماده مهم همین برنامه به سال های بعد ارجاع داده شده است. نمی توان این برنامه را به درستی اجرایی کرد.

فرد برنامه محوری هستم/ مشکل ما ثبات اقتصادی است

 وی درباره جایگاه برنامه هفتم در دولت مطبوع خود گفت:‌ما باید ملتزم به قانون باشیم . اگر چیزی قانون شد حق داریم از آن تخلف کنیم. اگر اشکال دارد باید از طرق قانونی آن را حل کنیم. من فکر می کنم باید تمام لوازم مربوط به اجرای برنامه را داشته باشیم و انظباط لازم در اجرای برنامه را تاکید کنم. من فرد برنامه محوری هستم و به این اعتقاد دارم. اما ظاهران با این وضع برنامه ناچار هستیم که اصلاحاتی را بدهیم و امید وارم در آینده سمت برنامه های زیرساختی و درستتری حرکت کنیم.

<div id="video-display-embed-code_19442741"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8756540/19442741?width=400&height=300"></script></div>

 وی ادامه داد: ما مشکلی که در اقتصاد داریم ثبات اقتصادی است. اول باید سیاست های کلان و ثابت خود را مشخص کنیم. درباره نرخ ارز و نقدینگی و حمایت ها از بازار سرمایه تکلیف را مشخص کنیم.بی ثباتی یکی از بحران های جدی هر حوزه خصوصا اقتصاد است. این برای سیاست های کلان است و نکته دیگر آن مخارج دولت است. .اگر دولت پر هزینه شد نمی توان تنظیم اقتصادی درست داشته باشیم.

<div id="video-display-embed-code_19442757"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8756540/19442757?width=400&height=300"></script></div>

پور محمدی تاکید کرد: گزارش های سازمان های برنامه 600 تا 700 هزار میلیارد تومان کسری بودجه را نشان می دهد که سیاست کلان نظام اقتصادی ما را مخدوش خواهد کرد. سیاست های کلان باید مشخص شود تا تحقق برنامه را مشخص کنیم. ما باید رفع موانع را نیز بر اقتصاد خود بنگاه های تجاری در حوزه های میانی باید به آن توجه کنیم میانگین رشد اقتصاد ایران در 50 سال گذشته 4 درصد بوده است و در دهه گذشته 2 تا 3 درصد بوده است.

تحریمها مانع جذب سرمایه های خارجی می‌شود

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد:میانگین رشد اقتصادی ایران در 50 سال قبل 4 درصد است ودر دهه گذشته دو ونیم درصد است . آن وقت ما میخواهیم به رشد 8 درصد برسیم که سالانه 200 میلیارد یورو به بودجه کشور تزریق شود. خوشبینانه اش این است که میتوانیم نصف این میزان را از منابع داخلی تامین کنیم. تمام اقتصاد های موفق بعد از جنگ جهانی اول تا امروز سرمایه گذاری های خارجی را جذب کردند به این وسیله رونق اقتصادی ایجاد کرند. یکی از مشکلات ما تحریم هاست که مانع انتقال و جذب سرمایه های خارجی میشود. در برنامه حدود 10 میلیارد دلار یورو باید سالانه جذب سرمایه کنیم که عملا پاسخگو نیست و ما میخواهیم چگونه اهداف را محقق کنیم؟ برنامه که جای آرزو نیست. برنامه ششم تمام شده است و باید دید که کجاییم و جداول و آمارها چگونه است .

رکن اساسی هر سیاستی اعتماد سازی است

وی ادامه داد: ما میخواهیم برنامه را اجرا کنیم ابتدا باید دید که مبانی و اعداد پایه مان چیست نباید آمارهای اختلافی ارائه شود. برای تحقق برنامه باید از زوایای مختلف موضوع را بررسی کنیم و مهمترین مساله ما انضباط و سیاست کلان است. باید ثبات اقتصادی ایجاد کنیم. باید اعتماد ایجاد شود و بخش فعال و بنگاه ها باید به مجریان اعتماد کنند و دولت هم اعتماد کند و یک تعامل ایجاد شود. وقتی دولت میگوید برویم در بورس و بعد سودش متوقف شد این بی اعتمادی ثبات فعالیت های ما را برهم می ریزد. این سیاست ها بی اعتمادی ها را تشدید میکند در بین دولت و مردم . اقتصاد لازمه اش مشارکت همگانی است . اگر بی اعتمادی باشد مردم اموال خود را طلا و سکه میریزند . اینها مشکلات امروز ماست که این سرمایه در تولید نمی اید و سرمایه مخفی میشود. رکن اساسی هر سیاستی اعتماد سازی و من تمام تلاش خود را معطوف به اعتماد سازی میکنم. تمام بستگانم اهل اقتصاد هستند و مداوم با این مسائل سرو کار دارم و پیگیری میکنم که چگونه این اعتماد سازی در جامعه ایجاد شود. البته برنامه اشکال دارد و اصلاحیه خواهیم داد. پس از اعتماد سازی امکان تحقق و رشد برنامه برای ما محقق خواهد شد.

مردم به قولهای ما بی اعتمادند/ متخصصان باید به میدان بیایند

 وی در پاسخ به سوالی درباره درباره ثبات اقتصادی بیان کرد: اگر این اتفاقاتی که گفتم رخ دهد میتواند ثبات رخ دهد و در نرخ ارز هم اگر ثبات ایجاد کنیم و ناترازی بانک ها را حل و فصل کنیم که الان یکی از عوامل اساسی در تورم شده است. هزینه دولت مدام در حال افزایش است و باید کنترل شود. من نمیخواهم به مردم قول دهم زیرا مردم تا حد زیادی به قول های ما بی اعتمادند اما با تیم خودم تمام تلاشم را میکنم که بازار را به ثبات برسانم ، ناترازی ها را کنترل کنم ، نرخ ارز را کنترل کنم و... که در این صورت تا حد زیادی در زمینه ثبات اقتصادی موفق خواهیم شد. در همین مدت زمان نرخ سود بانکی از 18 به 20 درصد رسیده است که با این وضعیت نمیشود قیمت ها را کنترل کرد. افرادی که قرار است وارد این عرصه شوند این مفاهیم را میفهند اما قبل از هرچیز مشارکت میخواهیم متخصصان، کارشناسان و... باید به میدان بیایند.

<div id="video-display-embed-code_19442823"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8756540/19442823?width=400&height=300"></script></div>

برای مقابله با فرار مالیاتی باید به سراِغ هوش مصنوعی و دولت الکترونیک برویم

 پورمحمدی درباره اصلاح قانون بوجه بیان کرد: یکی از مسائل مهم برای تامین بودجه هر کشوری موضوع مالیات است که خط افقی دارد که همه را شامل میشود و خط عمودی دارد تا هرکس به میزان در آمدش مالیات بدهد زمانی هم این محقق میشود که اطلاعات کافی از افراد داشته باشیم و طبق قانون از مودیان مالیاتی گرفته شود. نظام ممیزی نظام مندرسی است و با این گردش مالی بزرگ و میلیون ها مودی با ممیزی ها کار را جلو برد و در این زمان نیاز به اطلاعات کافی هستید و بعد از این باید عادلانه به سراغ اخذ مالیات بروید که میتوانید جلوی فرار های مالیاتی را بگیرید. من یادم است زمانی در یک پرونده 36 میلیارد تومن گردش مالیاتی داشتیم.اما ما به سراغ بنگاه های کوچک میرویم در حالی که ما الان بسیار نقاط پنهان مالیاتی داریم. نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای معمول بین 15 تا 16 درصد است در اقتصاد های خوب حدود 25 درصد است اما الان ما آماردمان 6 تا 4 درصد است . باید به سراغ فرارهای مالیاتی برویم که تنهاراهش دولت الکترونیک و هوش مصنوعی است و این قابلیت را به سازمان مالیاتی بدهیم تا دریافت مالیات را هدایت کند و به اقتصاد کشور تزریق شود.من در این زمینه خوش بینم و میتوانیم درامدهای غیر نفتی را رشد دهیم و منایع نفتی خود را در صندوق توسعه ملی حفظ کنیم.

این کاندیدا درباره افزایش مسکن در کشور و برنامه اش در این باره بیان کرد: الان مردم شاهدند که اگر هیچ چیز نخورند و هیچ جا نروند آيا میشود خانه بخرند؟ نمیشود . در گذشته تجربه مسکن مهر و مسکن ملی را داریم. یک موضوعمان زمین است . باید به مسکن توجه کنیم و اگر موضوع زمین را برای مسکن با یک برنامه ریزی دقیق در یک نقاط خوب جانمایی کنیم و مهاجرت مجدد ایجاد نکنیم میتوانیم گام موثری در این زمینه برداریم. بافت های فرسوده در شهرها مهم است زیرا ما کشور زلزله خیز هستیم و آسیب پذیری بسیاری برای ما دارد.من تمام بافت های فرسوده را از نزدیک دیده ام اولا باید در این زمینه برنامه منسجمی داشته باشیم. این بافت ها زیر ساخت هایش فراهم است و هزینه های زیر ساختی ما را کم میکند که خودش راهی است که در موضوع مسکن به کمک ما خواهد امد. وام های هدایت شده دقیق که کمک جدی باشد میتواند موثر باشد. مسکن مساله جدی است و نباید غافل باشیم .حدودا بالای 2 میلیون 500 هزار خانه خالی با متراژ حدود 150 متر بالا است که سرمایه کشور را راکد گذاشته است. من متعهد به این موضوع هستم و باید مسکن جدی گرفته شود.

وی در پایان گفت: معتقدم که نظام اقتصادی یک برنامه و تفکر جامع میخواهد مناسبات داخلی و خارجی و رابطه قوا با دولت رابطه دولت با مردم، مصرف منابع دولت و مردم و... باید دیده شود. مدیران کار امد و اخلاص در عمل لازمه تحقق این امر است و گرنه ما دچار سرنوشت دولت های قبل خواهیم شد.

خبرنگاران: محمد حسین نیکخوی متین و فاطمه تورانلو

 

نظر شما