شناسهٔ خبر: 67202884 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استقرار ایستگاه‌های ثابت تفکیک زباله در ۲۲ شهر مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ایستگاه‌های ثابت تفکیک زباله از مبدأ شامل ۴۴ غرفه در ۲۲شهر مازندران مستقر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران عصر شنبه در نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند مازندران که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، اظهار داشت: روزانه 3 هزار و 100 تن زباله عادی در استان تولید و از این تعداد 2 هزار تن شهری و بقیه روستایی است.

وی اعلام کرد: روزانه 6 تن و 300 کیلو زباله صنعتی ویژه و 10 تن و 700 کیلوگرم نیز پسماند پزشکی در استان تولید می‌شود که توسط تولیدکنندگان زباله مدیریت می‌شود.

کاویان با اشاره به اینکه 31 مرکز با مساحت حدود 100 هکتار زمین در مازندران به بحث مدیریت پسماند اختصاص دارد، افزود: در این مراکز، روزانه 2 هزار و 240 تن زباله شامل یک هزار و 750 تن زباله شهری و حدود 490 تن زباله روستایی مدیریت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره جانمایی‌های جدید نیز بیان کرد: وقتی که 100 هکتار زمین آلوده شده چرا به دنبال جای جدیدی باید باشیم، همین فضاهای موجود باید به شکل بهتری و با تکنولوژی و ابتکارات روز، مدیریت شوند، مگر اینکه جای جدیدی از استان برحسب نیاز و آنهم پس از در نظر گرفتن همه جوانب، ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: در حال حاضر 22 شهرداری با 44 غرفه از ایستگاه‌های ثابت بازیافت در اجرای برنامه عملیاتی طرح تفکیک زباله از مبدأ استفاده می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص پهنه‌بندی فعلی عملیاتی مدیریت پسماند استان یادآور شد: هشت پهنه‌بندی را به ترتیب در ناحیه بهشهر(کارخانه کمپوست) با پنج شهر در سه شهرستان، ناحیه ساری (نیروگاه زباله‌سوز) با دربرگیری هشت شهر و بخش در دو شهرستان ساری و میاندورود، ناحیه قائمشهر(کارخانه کمپوست) قائمشهر با 9 شهر و بخش در پنج شهرستان، ناحیه بابل(کارخانه کمپوست) با 7شهر و بخش تنها در شهرستان بابل، ناحیه آمل (نیروگاه زباله‌سوز) با 13 شهر و بخش در چهار شهرستان داریم.

وی ادامه داد: همچنین پهنه مدیریت پسماند در ناحیه نور(کارخانه کمپوست) با پنج شهر این شهرستان، ناحیه نوشهر(نیروگاه زباله‌سوز) در 7 شهر و سه شهرستان و در پایان نیز ناحیه تنکابن شامل کارخانه کمپوست برای 10 شهر در سه شهرستان، در لیست هشت پهنه عملیاتی مدیریت پسماند استان مازندران قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال گذشته 84 مورد اخطاریه صادره از واحد حقوقی اداره‌کل محیط زیست در خصوص پسماند صادر شد که 69 مورد شکایت قضایی بوده است، و از این تعداد، 44 شکایت منتج به نتیجه شده است، در سالجاری نیز تا کنون 16 مورد اخطاریه داشتیم که هفت مورد شکایات قضایی بوده است و روند اداری را طی می‌کند.

کاویان با اشاره به خدمات صندوق ملی محیط زیست گفت: تا کنون مجموعاً 198 میلیارد و 784 میلیون تومان درخواست تسهیلات از شرکت‌های استان برای اقدامات محیط زیستی ارائه شده است که 127 میلیارد و 884میلیون تومان آن تأیید شده و در حال بررسی و استعلامات لازم برای دریافت تسهیلات هستند.

وی در پایان تعداد شهرهای دارای تفکیک زباله از مبدأ در استان را 39 شهر(شامل 20 شهر با مدیریت شهرداری‌ها و 19 شهر با مدیریت بخش خصوصی) اعلام کرد و گفت: 11 شهرداری داری اپلیکیشن طرح تفکیک زباله از مبدأ هستند.

به گزارش تسنیم، مازندران با جمعیت سه میلیون و 400 هزار نفری، دارای 58 شهرداری است و 53 درصد از مردم این استان در شهرها زندگی می‌کنند.
 
انتهای پیام/

نظر شما