شناسهٔ خبر: 67201526 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار ایلام: پیگیر اخذ مجوز فعالیت سه بازارچه مرزی هستیم

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام گفت: پیگیری برای اخذ مجوز فعالیت بازارچه‌های مرزی چیلات، چنگوله و هلاله‌شمالی در دستور کار قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، "حسن بهرام‌نیا" روز شنبه در جلسه کارگروه اشتغال، با اشاره به اخذ مجوز بازارچه مرزی مهران، اظهار کرد: اخذ مجوز فعالیت بازارچه مرزی مهران به‌عنوان یک دستاورد بزرگ برای این استان، مرهون شهید جمهور است و امروز استان ایلام از این نعمت در راستای توسعه اشتغال و رونق اقتصادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور شهید همواره در جلساتی که با حضور مسئولان استان برگزار می‌شد، پیگیر مسائل و ظرفیت‌های استان ایلام از جمله استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی در این استان بود، افزود: شهید جمهور همواره تاکید داشت مرزنشیان این استان از ظرفیت مرز بهره‌مند شوند.

استاندار ایلام یادآور شد: این استان در یک شرایط جغرافیایی خاص قرار گرفته به گونه‌ای که به با سه استان دیاله، میسان و واسط عراق دارای مرز است که باید از این ظرفیت در راستای ارتقا و توسعه اقتصاد استان به ویژه در حوزه صادرات و مبادلات تجاری استفاده شود.

بهرام‌نیا با اشاره به اینکه حدود ۷۴ هزار خانوار و ۲۲۷ هزار نفر مرزنشین در استان ایلام وجود دارد، یادآور شد: رئیس جمهور شهید همواره بر استفاده از طرفیت مرزهای استان ایلام تاکید داشت و با دستور و پیگیری وی، نگاه و توجه وزیر کشور، بازارچه مرزی مهران مصوب و بارقه‌های امید برای انجام تجارت چمدانی در مرز مهران و بهره‌مندی مردم و مرزنشینان استان از برکات این بازارچه روشن شده است.

وی گفت: سال ۹۶ بازارچه "شهابی و چنگوله" به تصویب رسیده بود که به دلیل موقعیتی که داشت مورد استقبال طرف عراقی نگرفته و همچنان بدون استفاده مانده بود، اما در دولت سیزدهم با پیگیری‌های انجام شده و نگاه و توجه رئیس جمهور شهید، بازارچه مرزی مهران در دستور کار قرار گرفت که امروز باید گفت کار بزرگی برای رونق اقتصادی استان انجام شده است.

استاندار ایلام: پیگیر اخذ مجوز فعالیت سه بازارچه مرزی هستیم

استاندار ایلام با اشاره به اینکه بر این اساس مجوز این بازارچه در کمیسیون ماده یک توسعه تجارت مطرح، مصوب و به کمیسیون فرعی هیئت دولت ارسال و در کمیسیون اصلی اقتصادی هیات دولت نیز مصوب شد، اضافه کرد: مکان ایجاد بازارچه مرزی مهران به صورت مشترک در مرز بین ۲ کشور ایران و عراق مشخص شده که به صورت به هم پیوسته بین گمرک و پایانه قرار دارد که باید زیرساخت های لازم برای آن اجرا شود و این امر کار بزرگی برای استان است.

وی یادآور شد: بازارچه مرزی "چیلات" در دهلران و بازارچه مرزی "هلاله شمالی" در ایوان و همچنین "چنگوله" در مهران نیز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم به زودی با پیگیری‌های مجموعه استان این بازارچه‌ها نیز برای ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی استان و بهره‌مندی مردم استان از مزایای آن، محقق و راه‌اندازی شوند.

بهرام‌نیا با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های اجرایی استان برای اجرای زیرساخت لازم بازارچه مهران پای کار باشند، گفت: تصویب بازارچه مرزی مهران به استان ابلاغ شده که یک موفقیت بزرگ برای مردم استان در راستای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است.

استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رتبه ایلام در زمینه ثبت اشتغال در سامانه رصد، گفت: سال ۱۴۰۲ ایلام با ۱۵ هزار و ۶۲۴ ثبت اشتغال، رتبه سوم ثبت اشتغال در کشور را کسب کرد و این درحالی است که سال گذشته تعهد اشتغال استان ۸ هزار و ۸۵۹ نفر بود.

وی تاکید کرد: امسال در بحث تسهیلات تبصره(۱۸) نباید از سال گذشته عقب‌تر باشیم و باید هم‌چون سال گذشته در این حوزه به رتبه خوبی در کشور دست یابیم.

بهرام‌نیا، میانگین عملکرد بانک‌های استان را رضایت‌بخش عنوان کرد و افزود: بانک‌ها باید طرح‌های زیادی را پذیرش و تا پایان شهریورماه، تسهیلات تبصره(۱۸) را جذب کنند.

ارائه گزارش مدیرکل اقتصاد و دارایی درخصوص آخرین وضعیت پرداختی تبصره ۱۸ قانون بودجه، گزارش رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان در خصوص برنامه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان، گزارش معاونت وظیفه عمومی استان در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات تبصره(۱۸) و اشتغال سربازان منقضی از خدمت و ارائه گزارش دبیر کارگروه اشتغال استان در خصوص ثبت اشتغال در سامانه ملی رصد در سال ۱۴۰۲ و تعهد سال ۱۴۰۳ از جمله دستور کارهای امروز نشست شورای اشتغال استان بود.

استان ایلام و مرز مهران یکی از کانون‌های اصلی تردد زوار اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال است.

نظر شما