شناسهٔ خبر: 67200334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

اتوبوس میان برد ۱۸ نفره زامیاد رونمایی شد - اکونیوز

اقتصاد ایران: عصر خودرو- در بسیاری از کشورهای جهان برای جا به جایی مسافران در مسافت های کوتاه بین دو شهر نزدیک به هم از یک اتوبوس با امکانات و راحتی بیشتر استفاده می کنند. در کشور ما با توجه به تحریم های ظالمانه و یک سری مشکلات، کمبود این مدل از اتوبوس ها به شدت احساس می شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شرکت زامیاد از این معضل به خوبی مطلع شد و در نمایشگاه شیراز اولین اتوبوس vip میان برد خود را به نمایش درآورد. این دومین اتوبوس پس از مدل فوتون C12 است که به بازار کشور معرفی می شود.

اتوبوس فوتون U9 نام این مدل هست که از نوع میان برد معرفی شده است. موتوری که در این اتوبوس نصب شده، 6.7 لیتری 6 سیلندر کامینز است که توانایی تولید حداکثر 300 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت تولیدی این قوای محرکه از طریق یک گیربکس اتوماتیک Voith diwa 854.6 به چرخ ها می رسد.

سیستم تعلیق در محور جلو از 2 کیسه بالن و کمک فنر و در عقب 4 کیسه بالن به همراه کمک فنر بهره می برد. به واسطه این نوع از تعلیق سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی و سیستم زانوزدن (Kneeling) را داریم که برای راحت تر سوار و پیاده شدن مسافرین تعبیه شده است.

ترمزهای جلو و عقب دیسک هستند و مجهز به abs-asr-esc-ebs و سیستم ترمز اضطراری پیشرفته (AEBS) است.

این اتوبوس 3400 متری مجهز به یک باک 250 لیتری سوخت است و وزن خالص 9.5 تنی دارد.

 

در نمای داخل کابین با توجه کوتاه تر بودن طول اتوبوس، فضای راننده اندکی کمتر از اتوبوس های 12 متری است. تمامی دکمه و تجهیزات در دسترس راننده هست و نیازی نیست برای دسترسی به دکمه ای راننده به زحمت بیافتد. اهرم تعویض دنده به صورت دکمه ای روی داشبورد قرار دارد. برف پاک کن و ریتاردر روی یک اهرم جا خوش کرده اند که ما را یاد طراحی خودروسازهای مطرح می اندازد. شارژر USB تاپ A و C برای شارژ لوازم برقی سمت چپ راننده نصب شده است. با توجه به اینکه این وسیله نقلیه یک میدل باس است، صندلی شاگرد برای آن تعبیه نشده که اصلا نکته منفی محسوب نمی شود.

به سالن مسافرین که نگاهی می اندازیم، متریال استفاده شده در سقف خودرو نظرمان را جلب می کند که از جنس چرم مصنوعی استفاده شده است. تعداد دریچه های سیستم تهویه مطبوع به میزان قابل توجهی زیاد است که در نوع خود جالب است.

این میدل باس 9380 میلی متری در دو نسخه VIP و معمولی رونمایی شد که از نظر امکانات یک سری تفاوت با هم دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

صندلی راننده در هر دو نمونه 6 حالته پنوماتیکی است. در نمونه معمولی تعداد صندلی ها 1+38 است و صندلی ها فقط روکش چرم دارند، اما در نمونه VIP تعداد کل صندلی ها 1+18 است و نشمین ها قابلیت تخت خواب شو، صفحه نمایش LED 11 اینچی، سینی غذا تاشو، خسته گیر پا، جالیوانی، تکیه گاه دست و شارژر USB را دارند.
از از جمله دیگر امکانات این اتوبوس شرکت زامیاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم هشدار بین خطوط، مانیتور رنگی 7 اینچی راننده با قابلیت کنترل کردن سالن مسافر، 12 بلندگو ، دوربین 360 درجه، تاخوگراف، GPS، تلویزیون، چراغ رانندگی روز، اتولایت، کروزکنترل، ریتاردر هیدرولیکی، یخچال و چای ساز و ...

نویسنده:  محمد کمال‌پور

دانلود با کیفیت

نظر شما