شناسهٔ خبر: 67200108 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جزئیات سپرده و تسهیلات شبکه بانکی به تفکیک استان‌ها اعلام شد

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، در استان تهران، ۵ هزار و ۶۴۱ هزار میلیارد تومان سپرده وجود داشته و ۴ هزار و ۶۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار صداوسیما، بانک مرکزی، آمار مانده کل تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان را مربوط به پایان ماه فروردین، منتشر کرد. بر اساس این گزارش، ۵ هزار و ۶۴۱ هزار میلیارد تومان از مجموع سپرده‌های ریالی و ارزی کشور، در تهران است. 
در زمینه تسهیلات نیز ۴ هزار و ۶۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌ها و افراد تهرانی اعطا شده است. البته یکی از دلایل بالا بودن حجم تسهیلات و سپرده در استان تهران، استقرار دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران است.

بعد از استان تهران، بیشترین حجم سپرده‌ها مربوط به استان اصفهان، با ۴۶۰ هزار میلیارد تومان، سپرده و ۳۰۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات و استان خراسان رضوی با ۳۸۴ هزار میلیارد تومان سپرده و ۲۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات است.

جزئیات سپرده و تسهیلات شبکه بانکی به تفکیک استانها اعلام شد

بر اساس این گزارش، ۹ هزار و ۹۴۶ هزار میلیارد تومان مجموع سپرده‌های ریالی و ارزی شبکه بانکی است که پس از کسر سپرده قانونی، به ۹ هزار و ۷۱ هزار میلیارد تومان میرسد. همچنین، ۷ هزار و ۶۱۴ هزار میلیارد تومان، مانده تسهیلات شبکه بانکی تا پایان فروردین است.

در این گزارش بانک مرکزی همچنین آمده است، با توجه به اهمیت آمار و نقش ویژه آن در فرآیند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری و به منظور دسترسی محققین، دانش پژوهان و دانشگاهیان، آمار‌های مربوط به مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی به تفکیک استانی درمقاطع پایان سال‌های ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۷ جهت بهره برداری عموم در سایت بانک مرکزی قرار گرفته و از آن پس نیز آمار مزبور بطور مستمر به صورت ماهانه منتشر شده است. از ابتدای سال ۱۳۹۴ به همراه آمار مذکور گزارش مختصری به منظور استفاده هر چه بیشتر مخاطبین در سایت قرار گرفته است.

اطلاعات فوق مربوط به بانک‌های دولتی، خصوصی شده، خصوصی و همچنین مؤسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. عمده ارقام سپرده‌های ریالی بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شامل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت، پیش دریافت‌های غیردولتی و بستانکاران موقت ریالی و سپرده‌های ارزی شامل سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس انداز و پیش دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی و بستانکاران موقت ارزی می‌باشد.

عمده ارقام تسهیلات نیز شامل مطالبات از دولت، خالص تسهیلات اعطایی اعم از ریالی وارزی ومطالبات سررسید گذشته، معوق ومشکوک الوصول می‌باشد. درضمن سپرده قانونی شامل سپرده‌های ریالی می‌باشد.

نظر شما