شناسهٔ خبر: 67200026 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

۸۰ درصد اراضی شهرک‌های صنعتی دارای سند ۶ دانگ شده‌اند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: طبق آمار حدود ۸۰ درصد اراضی شهرک‌های صنعتی دارای سند ۶ دانگ شده‌اند که آمار بسیار خوبی است و این اقدام جهادی در مدت بسیار کوتاهی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تفاهم نامه مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ۵ ماده و ۴ تبصره امروز (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) با امضای حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران منعقد شد.

این تفاهم‌نامه با هدف اجرای مواد ۲، ۳ و ۹ قانون جامع حدنگار که دستگاه‌های دولتی بر اساس آن می‌بایست مستندات اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود به همراه نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک را تهیه و جهت صدور سند مالکیت حدنگار در اختیار سازمان ثبت قرار دهند و به منظور تسریع و تسهیل اجرای قانون جامع حدنگار، رفع موانع و محدودیت‌ها، تسریع در صدور اسناد مالکیت و تثبیت آن مستندسازی حقوق ارتفاقی، حفظ و حراست از اراضی و املاک متعلق به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی، بهره‌مندی صاحبان صنایع از مزایای قانونی اسناد مفروزی و کاهش ورودی پرونده‌های قضایی و ثبتی با موضوع اختلافات در حدود و ثغور و مالکیت املاک منعقد شد.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این جلسه ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر خم اظهار کرد: با تلاش همکاران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اقدامات خوبی را در تثبیت مالکیت و صدور اسناد شهرک‌های صنعتی داشتیم.

وی افزود: طبق آمار حدود ۸۰ درصد اراضی شهرک‌های صنعتی دارای سند ۶ دانگ شده‌اند که آمار بسیار خوبی است و این اقدام جهادی در مدت بسیار کوتاهی انجام شده است. 

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: موانع و معضلاتی که درخصوص صدور اسناد مالکیت اراضی و املاک شهرک‌های صنعتی در استان‌ها وجود دارد به دبیرخانه مشترک اعلام شود و سریعا در دستور کار قرار گیرد تا نسبت به تثبیت مالکیت و صدور اسناد اقدام شود.

بابایی گفت: در بحث تهیه نقشه و مستندسازی هیچ هزینه‌ای را از واحدهای صنعتی دریافت نمی‌کنیم و سازمان ثبت اسناد از محل اعتبارات دریافتی بحث تهیه نقشه، تطبیق و مستندسازی شهرک‌های صنعتی را انجام می‌دهد تا کار با سرعت و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: امیدوارم در سال جاری ۱۰۰ درصد شهرک‌های صنعتی دارای سند ۶ دانگ شوند. در بحث شهرک‌های صنعتی غیردولتی که ۶۵ شهرک صنعتی با مساحت ۱۹ هزار هکتار را شامل می‌شود این آمادگی وجود دارد تا اسناد مالکیت را صادر کنیم و فرقی نمی‌کند که صنعت‌گران در اراضی دولتی یا غیر دولتی باشند و انجام این اقدام یک تشویق و حمایت خوب از صنعت‌گران است. 

وی ادامه داد: اقدام مشترک با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یک الگوی خوب برای سایر بخش‌ها است که می‌خواهند در راستای تحقق شعار سال کمک کنند. در سازمان ثبت وظیفه داریم مشکلات را رفع کنیم اقدامی که در شهرک صنعتی سپید رود استان گیلان انجام شد بسیار بازتاب خوبی داشت و فضای رضایت‌بخشی فوق‌العاده‌ای میان صنعت‌گران ایجاد شد. صدور اسناد مالکیت شهرک‌های صنعتی استان‌هایی که محروم و کمتر توسعه یافته هستند، باید در اولویت قرار گیرد.

در این جلسه مقیمی معاون وزیر صمت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه تفاوت این تفاهم‌ناهم با سایر تفاهم‌نامه‌ها این است که بخشی از آن اجرایی شده است، گفت: صدور اسناد مالکیت برای شهرک‌های صنعتی ایجاد رضایت‌مندی صنعت‌گران را در پی دارد و تلاش‌های مجموعه ثبت در مستندسازی قریب به ۵ هزار هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی علاوه بر ایجاد رضایت‌مندی از مصادیق مهم اجرایی کردن شعار سال است.

وی ضمن تقدیر از زحمات جهادی مجموعه ثبت اسناد و املاک کشور در مستندسازی اراضی شهرک‌های صنعتی دولتی به مستندسازی شهرک‌های صنعتی غیر دولتی نیز اشاره کرد و افزود: ۱۹ هزار هکتار اراضی در اختیار شهرک‌های صنعتی غیر دولتی است که تسریع در صدور این اسناد از باب بهبود فضای کسب و کار تاثیرگذار است. با امنیت در سرمایه‌گذاری به وعده‌مان عمل می‌کنیم.

مقیمی در ادامه گفت: مستندسازی اسناد عادی اراضی و املاک وقفی نیز باید در بندهای الحاقی به تفاهم‌نامه افزوده شود.

صفدر کشاورز معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به تفاهمنامه‌ای که امروز منعقد شد هر چه سریعتر باقیمانده املاکی که تاکنون فاقد سند هستند را دارای سند و املاکی که اسناد دفترچه‌ای دارند به تک برگ تبدیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: موضوعات این تفاهم‌نامه سرعت بخشی به امر معرفی و ثبت مالکیت شهرک‌ها نواحی صنعتی و مناطق ویژه و مستندسازی اراضی و املاک مناطق یاد شده، ایجاد لایه‌های اطلاعاتی ثبتی نسبت به محدوده اراضی شهرک‌ها نواحی صنعتی و مناطق ویژه و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به اسناد تک برگی و نیز صدور اسناد مالکیت مفروز بر اساس نقشه تفکیکی تایید شده برای شرکت و برابر مقررات به متقاضیان سرمایه‌گذاری در سطح شهرک‌ها نواحی صنعتی و مناطق ویژه کشور، تسریع در صدور صورت مجلس تفکیکی شهرک‌ها نواحی صنعتی و مناطق ویژه از جمله با لحاظ پاسخ استعلامات دستگاه‌های اجرایی در زمان ایجاد مناطق یاد شده است.

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره موضوعات دیگر این تفاهم‌نامه گفت: همکاری در تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای شهرک‌ها نواحی صنعتی و مناطق ویژه منطبق با وضعیت موجود، همکاری لازم به منظور ایجاد رویه واحد و ابلاغ به زیر مجموعه‌های استانی در خصوص امور مربوط به شرکت‌های خدماتی شامل بارگذاری اساسنامه همسان ثبت صورتجلسات مجامع شرکت‌های خدماتی و...، همکاری در ترویج و ثبت دارایی‌های فکری شامل اختراعات طرح‌های صنعتی، علائم تجاری ونشانه‌های جغرافیایی از دیگر موضوعات این تفاهم‌نامه است.

کشاورز اظهار کرد: برای رصد این تفاهم‌نامه یک دبیرخانه مشترک در نظر گرفته شده است که در اداره کل کاداستر سازمان ثبت اسناد مستقر و جلسات مشترک در این محل برگزار خواهد شد همچنین برای رفع ابهام و اعلام نظر نسبت به موارد لازم حسب مورد در حوزه املاک و اسناد معاونت فنی و حقوقی حوزه با معاونت املاک و اسناد سازمان ثبت جلسات را برگزار خواهند کرد.

فلاح مدیر کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز گفت: از کلیدواژه‌های این تفاهم‌نامه استمرار در صدور اسناد مالکیت اراضی شهرک‌های صنعتی دولتی و غیر دولتی است.

انتهای پیام

نظر شما