شناسهٔ خبر: 67199235 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

شکاف بر سر مرگبارترین درگیری اروپا

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: رهبران جهان در نشستی دو روزه در بورگن‌استوک سوئیس گرد هم می‌آیند تا اجلاسی را با هدف تحت فشار قرار دادن روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین برگزار کنند، هرچند فقدان متحدان قدرتمند مسکو مانند چین تأثیر بالقوهٔ این اجلاس را کمرنگ کرده است.
کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، و رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، کانادا و ژاپن از جمله افراد حاضر در این مراسم دو روزه هستند که از یک‌شنبه ۲۷ خردادماه آغاز خواهد شد.انتظار می‌رود هند، ترکیه و مجارستان نیز که روابط دوستانه‌تری با روسیه دارند، به این مذاکرات ملحق شوند.
چین در حالی از حضور در این اجلاس که مقامات حدود ۹۰ کشور دنیا از روز یکشنبه ۲۷ خردادماه در آن شرکت می‌کنند، انصراف داده که پیش از آن روسیه نیز اعلام کرده بود شرکت در این رویداد اتلاف وقت است و علاقه‌ای به شرکت در آن ندارد.چین قبل‌تر اعلام کرده بود شرکت در این مذاکرات را بررسی خواهد کرد.اما بدون چین امیدها برای انزوای بیشتر روسیه کمرنگ شده است. این در حالی است که اوکراین اکنون در میدان جنگ به وضوح دست پایین‌تر را دارد.
بر این اساس منابع مطلع اعلام کرده‌اند که مذاکرات در سوئیس بیشتر حول محورهایی چون نگرانی‌های گسترده‌ ناشی از جنگ مانند امنیت غذایی، هسته‌ای و دریانوردی باشد و پیش‌نویس اعلامیه نهایی آن نیز روسیه را به عنوان متجاوز در مناقشه معرفی کند.
در همین زمینه ریچارد گوان، مدیر گروه بین‌المللی بحران سازمان ملل با اشاره به محدودیت‌های دیپلماتیک پیش آمده برای اوکراین، گفت: «با این حال این فرصتی برای اوکراین است تا به جهان یادآوری کند که از اصول منشور سازمان ملل دفاع می‌کند.»
سوئیس که به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، این اجلاس را برگزار می‌کند، به دنبال هموار کردن راه برای روند صلحی در آینده است که روسیه نیز در آن مشارکت داشته باشد.
اما شکاف‌های ژئوپلیتیکی بر سر مرگبارترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، باعث ایجاد یک همبستگی جهانی بر سر پایان جنگ در اوکراین نشده و  زلنسکی حتی پکن را به کمک به مسکو برای تضعیف گردهمایی متهم کرده است، اتهامی که وزارت خارجه چین آن را رد می‌کند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما