شناسهٔ خبر: 67199176 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دولت چهاردهم برای جذب سرمایه‌های مردمی در قالب شرکت‌های سهام عام پروژه برنامه‌ریزی کند

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان: باید اعتماد از دست رفته بورس و بازار سهام را با تکیه بر مدل جدید شرکت سهام عام پروژه و تضمین سود حداقلی در کنار اعطای سهام ابرپروژه‌های راهبردی اقتصادی به مردم به جایگاه اصلی خود در تامین مالی تولید برگردانیم.

صاحب‌خبر -

رحمان سعادت استاد دانشگاه در رابطه با مسئله اهمیت تمرکز بر بازار اولیه بورس و استفاده از ظرفیت بازار سهام جهت جذب سرمایه‌های سرگردان گفت: دولت بعدی باید به اعمال سیاست‌گذاری‌های دقیق در راستای اعتمادسازی برای بازار سرمایه و بورس اقدام کند. در این صورت است که می‌توانیم از این ظرفیت بهره ببریم و سرمایه‌های سرگردان را جذب کنیم.

وی در خصوص روش شرکت سهام عام پروژه خاطرنشان کرد: این نوع از شرکت‌ها یک روش برای جذب سرمایه-های مردم به بخش‌های مولد اقتصاد است. در اینجا باید دو اتفاق مهم رخ دهد. اول اینکه، میزان سود نسبتاً خوبی باید برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود. سرمایه‌گذار باید احساس کند که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سهام عام پروژه برایش سودآوری بیشتری نسبت به فعالیت در بازارهای واسطه‌گری و سوداگرانه دارد. 

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: موضوع دوم که باید در شرکت‌های سهام عام پروژه مدنظر داشته باشیم، تضمین سود سرمایه‌گذاران است. با توجه به شرایط بی‌اعتمادی که نسبت به بازارهای بورس و سرمایه در کشور به وجود آمده است، دولت باید سود سرمایه‌گذاران را تضمین کند تا آن‌ها انگیزه لازم را برای ورود به این بخش‌ها داشته باشند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که بازارهایی مانند سکه، ارز و ملک اگرچه سودآوری بالایی دارند، اما ریسک‌های خاص خودشان را هم دارند. بنابراین، اگر دولت بتواند به تعریف شرکت‌های سهام عام پروژه بپردازد و سود سرمایه‌گذاران را تضمین کند، می‌توانیم به جذب سرمایه‌های مردمی امیدوار باشیم.

سعادت با اشاره به این موضوع که بازار بورس یکی از موتورهای رشد اقتصادی است و باید از آن به نحو احسنت بهره ببریم، تصریح کرد: با استفاده از این بستر می‌توانیم به جذب سرمایه‌های سرگردان بپردازیم و آن‌ها را در بخش‌های مولد اقتصاد کشور به کار بگیریم.

وی ادامه داد: در اواخر دولت دوازدهم فاجعه‌ای در این بستر رخ داد و به کلی اعتماد مردم به بازار بورس کشور از بین رفت. باید اعتماد از دست رفته بورس و بازار سهام را با تکیه بر مدل جدید شرکت سهام عام پروژه و تضمین سود حداقلی در کنار اعطای سهام ابرپروژه‌های راهبردی اقتصادی به مردم به جایگاه اصلی خود در تامین مالی تولید برگردانیم و بتوانیم سرمایه‌های سرگردان را جذب کنیم از همین رو دولت چهاردهم برای جذب سرمایه-های مردمی در قالب شرکت‌های سهام عام پروژه برنامه‌ریزی کند.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: در آن دوره زمانی، سهام شرکت‌های دولتی که قابلیت بالایی نداشتند، بر اثر تبلیغات به افرادی که تجربه زیادی در این بازار نداشتند فروخته شد. به این ترتیب، مردم ضرر هنگفتی را متحمل شدند. این شرایط سبب یک ترس بزرگ نسبت به بازار سرمایه شد.

نظر شما