شناسهٔ خبر: 67197331 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت مطرح کرد

گسترش تب دنگی در برخی کشورهای جهان/آماده‌سازی کادر درمان برای تشخیص و درمان بموقع بیماری

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اعلام این‌که زیست بوم پشه آئدس در کشور از مالاریا بیشتر است، از آمادگی بیمارستان‌های کشور برای مقابله با تب دنگی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر حسن واعظی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور در تالار شهید سلیمانی وزارت بهداشت، گفت: استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و گلستان مناطق پرخطر از نظر وجود این بیماری بوده و موارد وارداتی ابتلای بیمار در این مناطق فراوان است.

وی با اشاره به گسترش تب دنگی در برخی مناطق و کشورهای جهان، افزود: آماده سازی کادر درمان سرپایی و بستری برای تشخیص و درمان به هنگام بیماری های منتقله از پشه آئدس در صورت مواجهه با بیماری تب دنگی در حال انجام  است.

وی ادامه داد: حفاظت از انتقال بین بیماران، حفاظت از پرسنل پزشکی و مدیریت پسماند و فاضلاب از جمله محورهای اقدامات پیشگیرانه در بیمارستان‌هاست.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، تب دنگی را یک بیماری عفونی ویروسی که توسط پشه ناقل به انسان منتقل می شود معرفی کرد و بیان داشت: انتقال ویروس دِنگی به عوامل بیولوژیک و غیر بیولوژیک بستگی دارد. عوامل بیولوژیک ویروس، ناقل و میزبان و عوامل غیر بیولوژیک دما، رطوبت و میزان بارندگی هستند.

واعظی اظهار کرد: مراکز خط مقدم برای مقابله با این ویروس در بخش بیمارستانی اورژانس، تیم پزشکی، تیم آزمایشگاه و تیم اپیدمیولوژی هستند که در قالب تیم واکنش سریع باید توسط دانشگاه‌های مناطق پرخطر در آمادگی قرار داشته باشند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی بیان کرد: همچنین با توجه به این که کودکان زیر ۵ سال در صورت ابتلا نیاز به بستری در بیمارستان خواهند داشت، بنابراین هماهنگیِ متخصصان اطفال و فوق نوزادان در دانشگاه های علوم پزشکی الزامی است.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در پایان خطاب به معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، عنوان کرد: دپوی دارو و سرم و تجهیزات مرتبط برای مراقبت و ارایه خدمت به بیماران در بیمارستان ها و همچنین فعال سازی رابط بهداشتی بیمارستانها برای مدیریت بهینه پسماندها و آب های سطحی احتمالی در محیط مجاور بیمارستان‌ها، مورد تاکید است.

انتهای پیام

نظر شما