شناسهٔ خبر: 67196825 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حضور علیرضا زاکانی در برنامه میزگرد سیاسی؛

زاکانی: باید دیگران را به خود نیازمند کنیم/ برجام محصول اراده نظام نبود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت آینده عمق استراتژیک را دنبال می‌کنیم گفت: باید توانمندی‌های خود را طوری بسیج کنیم که دیگران را به خود نیازمند کنیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - علیرضا زاکانی در برنامه میزگرد سیاسی شبکه ۳ سیما بیان کرد: انقلاب اسلامی پیام مهمی برای جهانیان داشت، سیاست خارجی برای ما مهم است و در موقعیت ممتاز جغرافیایی سیاسی کشور و منطقه غرب آسیا از اهمیت بسزایی برخوردار است. جهان در حال گذار است به‌ویژه که اکنون در موقعیت جدید قرار گرفته است.

نامزد چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ایده پیش‌روانه ما با کنش‌گری فعال در منطقه و جهان باید دنبال شود گفت: منزلت ایران باید در نقطه ای بالا تثبیت شود، عناصر سیاست خارجی ما در سطوح پنچگانه تعریف می‌شود تا در شرایط جدید جهانی جایگاه ممتازی را به کشورمان اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: اولویت اصلی ما کرامت انسانی مبتنی بر توانمندی اختصاصی که همان مکتب امام راحل است معرفی می‌شود، عمق استراتژیک را دنبال می‌کنیم تا از درون عمیق‌ترین و فاصله دارترین کشورها یارگیری کنیم.

زاکانی با اشاره به اینکه باید توانمندی‌های خود را طوری بسیج کنیم که دیگران را به خود نیازمند کنیم اظهار کرد: ارتباط همسایگی و عمق بخشی محور مقاومت گام بعدی در سیاست خارجی دولت ماست. ما هیچ محدودیتی را برای ارتباط حتی با عربستان نمی‌بینم و می‌توانیم پیمان‌های مختلف انعقاد کنیم و ابتکارات صلح‌آمیز را روی میز بگذاریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید چهره جدید ایران را با بهره‌گیری از ایرانیان خارج از کشور به جهانیان نشان دهیم.

وی گفت: ما باید به‌دنبال شکستن تحریم باشیم، به عنوان مثال در سفر به چین و تامین منابع لازم توانستیم سدها را بشکنیم و قراردادهای مختلفی با ضمانت‌نامه‌های بانکی منعقد کنیم.

زاکانی گفت: راه حل پیگیری مسئله تحریم در داخل کشور است. البته قلدرمآبان غربی بدانند ملت ایران اهل باج دادن نیست. ما در آینده جهان باید نقش ویژه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: امروز نیازمند به همگرایی هستیم و گام با گام در داخل، منطقه و سراسر جهان باید پیش برویم.

وی گفت: ما با یک دیپلماسی فعال و اثرگذار و با تقویت دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی هم بهره‌مندی خود را افزایش می‌دهیم و هم ماندگاری خود را بیشتر می‌کنیم

زاکانی با اشاره به نقدکردن تحولات منطقه گفت: نقد کردن به این معناست که با قدرتهای نوظهور تعامل ویژه برقرار کنیم و در موضوعات مختلف شراکت داشته باشیم. حتی با دشمنان خود شرایط جدید را رقم بزنیم و با باور به خود طوری حرکت کنیم که احساس برتری نکنند و مناسبات جدید را رقم بزنیم.

وی گفت: حتی با آمریکا نیز می‌توانیم، اما کدام آمریکا؟ آمریکایی در موضع برابر بنشیند و گذشته خود را جبران بکند. حالا اینکه با ذات آن سازگار هست یا نیست موضوع دیگری است.

زاکانی ادامه داد: ما باید توانمندی‌های خود را برای دو هدف از جمله معیشت مردم و پیشرفت ایران در سیاست خارجی دنبال کنیم و بتوانیم در این دو نیاز همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی را بسیج کنیم چراکه شرایط منطقه‌ای امروز به گونه‌ای دیگر است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برجام حاصل یک تفکر است و خود را در راستای نظم موجود تعریف و تلاش می کند تا نظم موجود را بپذیرد تا حیات داشته باشد. این خلاف کنش‌مندی است که ما زیردستی‌ها را تعیین و نقش دیگران را برای خود تنظیم می‌کنیم.

کارشناسی دقیقی روی برجام صورت نگرفته بود

زاکانی تاکید کرد: کار کارشناسی دقیقی در برجام صورت نگرفته بود حتی وزیر خارجه وقت اعلام کرد برجام را نخوانده است و این خیلی بد است. ما تعجب می کردیم کسی که برجام را نخوانده چرا اظهارنظر می‌کند.

<div id="video-display-embed-code_416743" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778136/416743?width=400&height=300"></script></div>

وی گفت: امروز ایدئولوژیک‌ترین سیاست خارجی متعلق به امریکاست و اوست که یکجانبه‌گرایی در پیش گرفته، به همه ظلم می کند و به هیچ وجه حاضر نیست حتی در برابر جنایات غزه کوچکترین اقدامی برای توقف جنایت داشته باشد.

زاکانی با بیان اینکه باید از تجربه بزرگ برجام عبرت بگیریم گفت: باید برجام را نقد کنیم، ما کارهای خود را انجام دادیم و آنها متهم هستند که وظایف خود را انجام نداده‌اند و باید انجام بدهند.

وی با بیان اینکه در شهرداری ما دولت را نمایندگی می‌کردیم گفت: ما به چینی‌های می‌گفتیم نیاز ما دارایی و امکانات و موقعیت کشور ما قدرت ماست. چینی‌ها با موضعی مواجه شدند که از موضع شراکت بود و التماس‌گونه نبود. ما باید ظرفیت‌های کشورمان به رخ بکشیم و برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم همان کاری که حاج قاسم در روسیه انجام داد.

<div id="video-display-embed-code_416746" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778136/416746?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی گفت: چین در بخش سرمایه، مراودات سیاسی و تکنولوژی برای ما مورد استفاده بود و در مسیر مشخص و درستی نیز توانستیم شراکت کنیم. ما به چینی ها فهماندیم که باید با ما مشارکت کنند. اگر ما موضع درستی اتخاذ کنیم می‌توانیم به اهداف خود برسیم.با تکیه بر توانمندی‌های خود بازی جدیدی را می‌توانیم تعریف کنیم.

منافع ملی در برجام رعایت نشد

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما معتقدیم در برجام منافع ملی رعایت نشد گفت: اراده نظام به این بود که این مذاکره انجام شود، محصول اراده نظام برجام نبود. سند برجام اراده نظام نیست و سندی معیوب و ناقص است.

وی بیان کرد: در کمیسیون برجام که بنده آن را اداره کردم کسانی بودند که نفی کامل و تایید کامل می‌کردند. برجام حاصل فرد نیست اما حاصل یک تفکر است.

زاکانی گفت: سیاست خارجی ما مبتنی بر جنبه ایده محوری بر اساس منزلت خواهی جهانی می‌تواند شرایط اساسی ایجاد کند. این ۴۵ سال حاصل تلاش ماست اگر کسی کاری مثبت کرده باشد ادامه می‌دهیم و اگر منفی باشد انجام نمی‌دهیم.

کاندید چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: سیاست خارجی را در مجلدی تقدیم می‌کنیم که ایده‌محور و مبتنی بر منزلت‌طلبی است. ما از نکات منفی عبرت می‌گیریم. به دشمن خوشبین نیستیم اما به دوستانمان خوشبین هستیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم. 

انتهای پیام/

 

نظر شما