شناسهٔ خبر: 67196812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

دستپاچگی غرب و آمریکا بعد از تشدید حملات حزب‌الله

به دنبال تشدید قابل توجه عملیات‌های حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی در سطح کمی و کیفی، غرب و آمریکا مجدد برای نجات اسرائیل در جبهه شمال به تکاپو افتاده‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بررسی وقایع دو روز گذشته در جنوب لبنان نشان می‌دهد که از زمان جنایت تروریستی رژیم اشغالگر در به شهادت رساندن «حاج ابوطالب» فرمانده نظامی حزب الله و همرزمان وی، مقاومت لبنان در نبرد با دشمن صهیونیستی از قدرت آتش شدید با ابعاد بازدارنده استفاده می‌کند که پیامی روشن مبنی بر آمادگی حزب الله برای مقابله با هرگونه تشدید تنش‌ها از جانب رژیم اشغالگر است.

دست و پا زدن‌های غرب و آمریکا برای نجات اسرائیل

بنابراین اگر رژیم صهیونیستی بخواهد تنش‌ها را حتی به شکل محدود هم گسترش دهد، مقاومت لبنان پاسخی قاطع به صهیونیست‌ها خواهد داد و در انجام عملیات‌های مرگبار علیه دشمن اشغالگر تردید نمی‌کند. این همان چیزی است که شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله نیز به آن اشاره کرد.

بر همین اساس هشدارهای زیادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی درباره تشدید تنش‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی مطرح شده و پایتخت‌های عربی و بین المللی در حال برقراری ارتباطاتی هستند تا از تبدیل شدن تنش‌ها در مرزهای مذکور به یک جنگ گسترده جلوگیری کنند.

همچنین صهیونیست‌ها که لفظاً لبنان را تهدید به جنگ می‌کنند، در پشت صحنه، آمریکا و کشورهای غربی را تحت فشار قرار داده‌اند تا به روش دیپلماتیک راهی برای متوقف کردن جبهه جنوب لبنان پیدا کنند. اما بعد از ورود جنگ غزه به نهمین ماه خود، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین طرف‌های آمریکایی و غربی مطمئن شده‌اند که تنها راه پایان عملیات‌های حزب الله، توقف کامل جنگ در نوار غزه است.

بر همین اساس نتانیاهو اخیراً مجدداً به لفاظی‌های پوچ علیه لبنان متوسل شد و تهدید به گسترش عملیات‌ها در جبهه شمالی کرد؛ با این امید که حزب الله را وارد مذاکراتی کند که بر مبنای آن جبهه جنوب لبنان از نوار غزه جدا شود.

در این میان آمریکایی‌ها به شدت نگران شده‌اند و درخواست‌های خود را برای آتش بس در غزه، همزمان با تلاش جهت آرام کردن جبهه جنوب لبنان و عدم گسترش جنگ در این جبهه، مطرح می‌کنند.

آمریکایی‌ها و غربی‌ها نگرانی خود را این گونه توضیح می‌دهند که نیروهای اسرائیلی که در یک جنگ طولانی وارد شده‌اند، حاضرند هر بهای اضافه‌تری در یک جنگ گسترده با لبنان بپردازند؛ در حالی که می‌دانند اسرائیل برای چنین جنگی نیاز به حمایت همه جانبه آمریکا و غرب دارد.

با همه این وجود و در حالی که منابع صهیونیستی گزارش می‌دهند ارتش اسرائیل تا دو هفته دیگر عملیات نظامی در رفح در جنوب غزه را به پایان می‌رساند، داده‌های میدانی حاکی از انتقال نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به جبهه شمالی نیست.

در اینجا باید به سخنان تامیر هایمن، رئیس موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی توجه کنیم که به استراتژی ارتش اسرائیل در آوریل 2018 اشاره کرده و گفت: این ارتش نمی‌تواند همزمان در دو جبهه تصمیم گیری کند و بنابراین اسرائیل اگر به دنبال آغاز جنگی است، ابتدا باید بتواند چگونگی به پایان رساندن آن را پیش بینی کند و قبل از ورود به جنگ بداند که قرار است چگونه این جنگ به پایان برسد.

معضل راهبردی اسرائیل در جبهه لبنان و غزه

بنابراین نتیجه‌گیری منطقی تحولات اخیر در جنگ غزه و همچنین نبرد میان حزب الله با ارتش رژیم صهیونیستی را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

- اول اینکه به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی حاضر نیست جنگ غزه را پایان دهد و از نوار غزه عقب نشینی کرده و به سمت معامله تبادل اسرا با حماس برود. این بدان معناست که ارتش اسرائیل همچنان درگیر یک جنگ فرسایشی باقی خواهد ماند؛ جنگی که ممکن است چندین ماه دیگر ادامه پیدا کند.

- ادامه جنگ در نوار غزه به طور خودکار به معنای ادامه عملیات‌های جبهه‌های حامی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است؛ جبهه‌هایی همچون مقاومت در لبنان، یمن و عراق که یک نسخه جدید از جنگ فرسایشی را علیه رژیم صهیونیستی مدیریت می‌کنند.

- جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان انجام می‌دهد و همچنین ترور رزمندگان مقاومت با درجه‌های مختلف نظامی، همانطور که محافل صهیونیستی اعتراف می‌کنند، نمی‌تواند برای اسرائیل دستاورد راهبردی ایجاد کند؛ بلکه ممکن است یک مسیر خطرناک برای این رژیم به وجود بیاورد که در آن حزب الله غافلگیری‌های بزرگی برای صهیونیست‌ها خواهد داشت.

بنابراین این سوال پیش روی اسرائیلی‌ها این خواهد بود که اگر قرار باشد جنگ در جبهه شمالی متوقف نشود و شهرک نشینان نتوانند به این منطقه برگردند پس ادامه ترورها چه فایده‌ای دارد؟

- برنامه عملیاتی مقاومت لبنان اشکال متنوعی دارد و بر این اساس عملیات‌های تروری که که ارتش اسرائیل علیه نیروهای حزب الله انجام می‌دهد تاثیر منفی بر عملکرد مبارزان مقاومت لبنان در میدان نخواهد داشت. این عملیات‌ها همچنین به هیچ وجه رهبری سیاسی مقاومت را مرعوب نمی‌سازد و این چیزی است که اسرائیل طی چهار دهه گذشته به خوبی متوجه آن شده است.

مصداق عملی این نظریه چیزی بود که در موج عملیات‌های شدید حزب‌الله طی سه روز گذشته دیدیم. به طور کلی اکنون با یک مسیر ناپایدار در درگیری‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی مواجه هستیم و تصمیم گیرندگان در پایتخت‌های بزرگ جهان از پیامدهای مبهم هرگونه تقابل بزرگ در این مرزها هراس دارند.

در این زمینه امانوئل ماکرون ،رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که رهبران گروه 7 در نشست سران خود برای تشکیل یک کمیته سه جانبه شامل آمریکا، فرانسه و اسرائیل برای گفتگو درباره ابتکار پاریس جهت کاهش تنش‌ها میان حزب الله و اسرائیل توافق کردند؛ عاملی که موجب شد آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا اعلام کند دوشنبه برای بحث درباره راه‌های جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده میان اسرائیل و حزب الله، به فلسطین اشغالی سفر خواهد کرد.

 

نظر شما