شناسهٔ خبر: 67195400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴۶ کودک در مراکز شبه خانواده بهزیستی شاهرود نگهداری می‌شوند

شاهرود - ایرنا - رییس اداره بهزیستی شاهرود از فعالیت چهار مرکز شبه خانواده در این شهرستان خبر داد و گفت: اکنون ۴۶ کودک و نوجوان بدون سرپرست موثر و سرپرست غیرموثر در این مراکز نگهداری می‌شوند که شامل گروه‌های سنی شیرخوار تا سه سال و هفت تا ۱۲ سال هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن غربا روز شنبه درباره نحوه خدمت‌رسانی در مراکز شبه خانواده به خبرنگاران اظهار کرد: رشد عاطفی و فرهنگی افراد بدون وجود خانواده دچار اختلال می‌شود و ارایه خدمات تخصصی در این زمینه ضروری است.

وی با بیان اینکه تاسیس خانه‌هایی به عنوان مراکز شبه خانواده طبق قانون برعهده سازمان بهزیستی قرار گرفته است، افزود: این مراکز با شبیه‌سازی موقعیت و ماهیت خانواده برای کودکان بدون سرپرست موثر و سرپرست غیرموثر محیطی طبیعی از یک خانواده ایجاد کرده تا پیوندهای عاطفی و صمیمانه بین کودکان و سرپرستان حاصل شود.

رییس اداره بهزیستی شاهرود ادامه داد: این کودکان در مراکز شبه خانواده خدمات مراقبتی، آموزشی و تحصیلی، درمانی و مددکاری دریافت می‌کنند.

غربا با اشاره به پذیرش چهار کودک در مراکز شبه خانواده طی سالجاری افزود: سال گذشته ۲۰ کودک با اجرای فعالیت‌های تخصصی، مددکاری و حمایتی از مراکز به خانواده زیستی و ۱۲ کودک به فرزندخواندگی سپرده شدند.

وی بر اهمیت رشد کودکان در کانون گرم خانواده تاکید و اضافه کرد: سازمان بهزیستی با اجرای طرح «امین موقت» و «خانواده میزبان» برای کودکان سرپرست غیر موثر و همچنین فرهنگ‌سازی در این زمینه، تلاش می‌کند تا کودکان را در فضای گرم خانواده قرار دهد.

طرح «خانواده میزبان» که به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر(مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید پس از ابلاغ شیوه نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.

اجرای این طرح مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است و یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگهداری شبانه‌روزی جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۰ هزار نفر مددجو ، معلولان، مستمری بگیران با احتساب اعضای خانواده‌هایشان زیر پوشش بهزیستی شاهرود هستند.

نظر شما