شناسهٔ خبر: 67195003 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ناتو مقری برای مأموریت اوکراین در آلمان ایجاد می‌کند

ائتلاف نظامی ناتو به‌منظور هماهنگی برای تحویل تسلیحات و فعالیت‌های آموزشی برای نیروهای مسلح اوکراین مقری را در ویسبادن آلمان ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی‌ولت"، ناتو می‌خواهد هماهنگی تحویل تسلیحات و فعالیت‌های آموزشی برای نیروهای مسلح اوکراین در آلمان را هماهنگ کند، قرار است مکانی برای این منظور در ویسبادن ایجاد شود.

به این ترتیب بر اساس تصمیمات اتخاذشده مقر عملیات برنامه‌ریزی‌شده ناتو برای هماهنگی تحویل تسلیحات و فعالیت‌های آموزشی برای نیروهای مسلح اوکراین در آلمان مستقر خواهد شد.

خبرگزاری آلمان از محافل ائتلاف ناتو در روز جمعه مطلع شد که ویسبادن به‌عنوان مکان این مقر برنامه‌ریزی شده است. پایگاه نیروهای مسلح آمریکا در اروپا که تاکنون وظایف هماهنگی را انجام داده، نیز در آنجاست. این عملیات توسط یک ژنرال سه‌ستاره هدایت می‌شود که مستقیماً به فرمانده‌کل نیروهای ناتو در اروپا گزارش می‌دهد.

این برنامه عملیاتی مأموریت جدید ناتو روز پنجشنبه در یک رویه کتبی توسط شورای آتلانتیک شمالی تصویب شد، این طرح سپس روز جمعه توسط وزرای دفاع تأیید شد.

این وظایف پشتیبانی تاکنون عمدتاً توسط ایالات متحده آمریکا انجام شده است. در پایان سال 2022، آنها واحدی متشکل از 300 سرباز به‌نام گروه کمک‌امنیتی ـ اوکراین (SAG-U) را در مقر اروپایی نیروهای مسلح ایالات متحده در ویسبادن هسن راه‌اندازی کردند.

این پروژه ناتو همچنین به‌عنوان یک اقدام احتیاطی در صورت بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده از ژانویه 2025 تلقی می‌شود. اظهارات این نامزد جمهوری‌خواه آمریکا در گذشته تردیدهایی را در مورد اینکه آیا ایالات متحده به حمایت از جنگ تدافعی روسیه علیه اوکراین ادامه خواهد داد یا خیر ایجاد کرده بود. این ائتلاف نظامی غربی نگران است که تغییر سیاسی در واشنگتن بر هماهنگی تحویل تسلیحات و فعالیت‌های آموزشی برای نیروهای مسلح اوکراین نیز تأثیر بگذارد.

مجارستان در پروژه جدید ناتو شرکت نخواهد کرد. دولت ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور نگران است که این پروژه بتواند اتحادیه را به‌سمت رویارویی مستقیم با روسیه سوق دهد.

برای اطمینان از اینکه مجارستان از اجماع لازم برای پروژه جلوگیری نمی‌کند، به این کشور اطمینان داده شد که نیازی به کمک مالی یا پرسنلی ندارد.

این پروژه جدید در زمان حاضر داخل ائتلاف به‌عنوان "کمک‌امنیتی ناتو و آموزش برای اوکراین" (NSATU) نامیده می‌شود. اکثر کشورهای ناتو قبلاً به نام "مأموریت ناتو اوکراین" برای این پروژه رأی مثبت داده بودند، با این حال، دولت فدرال آلمان این موضع را اتخاذ کرد که این نام می‌تواند به‌اشتباه به این معنا باشد که اتحادیه می‌خواهد سربازان خود را به اوکراین بفرستد.

بر اساس برنامه عملیاتی توافق‌شده، اکنون می‌توان مقدمات بیشتری برای پروژه انجام داد. در حالت ایده‌آل، این پروژه باید به‌طور رسمی در ماه ژوئیه راه‌اندازی شود، در این تاریخ اولاف شولتز و 31 رهبر دیگر از کشورهای ناتو در واشنگتن برای یک نشست ملاقات می‌کنند.

انتهای پیام/+

برچسب‌ها:

نظر شما