شناسهٔ خبر: 67194494 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نفس‌های آخر سوناک در قدرت

لندن – ایرنا – هم‌زمان با سقوط محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها و احتمال شکست سنگین این حزب در انتخابات سراسری ۱۴ تیرماه انگلیس، رقابت‌ها برای تعیین جانشین «ریشی سوناک» و رهبر جدید محافظه‌کاران آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از لندن، اعضای ارشد حزب محافظه‌کار که این روزها بشدت نگران نتیجه انتخابات پیش‌رو و تجربه یک شکست فاجعه‌بار هستند رایزنی‌ها درباره سرنوشت این حزب در دوران پسا انتخابات را آغاز کرده‌اند. برخی گزارش‌ها بر مبنای نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکیست که تعداد کرسی‌های این حزب ممکن است از ۳۴۴ کرسی به ۸۰ مورد برسد؛ وضعیتی که در یک قرن گذشته سابقه نداشته است.

یافته‌های موسسه افکار سنجی «یوگاو» نشان می‌دهد که حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر با اختلاف ۱۹۴ کرسی در مسیر ثبت یک پیروزی تاریخی در انتخابات است. آخرین بار استنلی بالدوین از حزب محافظه‌کار موفق شد تا در انتخابات سراسری سال ۱۹۲۴ میلادی با اختلاف ۲۰۸ کرسی، رکورد کرسی‌های یک حزب سیاسی را در این کشور جابه‌جا کند.

اگر استارمر بتواند در انتخابات آتی با اختلاف ۱۹۴ کرسی اکثریت مجلس عوام را بدست بگیرد، رکورد تونی بلر در انتخابات سال ۱۹۹۷ و مارگارت تاچر در انتخابات سال ۱۹۸۳ را که به ترتیب با اختلاف ۱۷۹ و ۱۴۴ کرسی پیروز انتخابات شدند جابه‌جا خواهد کرد.

این درحالیست که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند محافظه‌کاران کرسی‌های خود را در بیشتر مناطق پایتخت، شمال شرق و غرب انگلیس و ولز را از دست خواهد داد و تعداد کرسی‌های آن از انتخابات سال ۱۹۰۶ که به ۱۳۱ مورد رسید کمتر خواهد بود.

روزنامه گاردین امروز (شنبه) در گزارشی نوشت که ۳ هفته مانده به برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس، تحرکات اعضای ارشد حزب محافظه‌کار برای تعیین جانشین ریشی سوناک آغاز شده است. در میان کسانی که برای تصاحب مسند رهبری حزب صف کشیده‌اند کسانی دیده می‌شود که مشخص نیست حتی در انتخابات آتی بتوانند کرسی پارلمانی خود را حفظ کنند.

پریتی پاتل، سوئلا برآورمن وزرای پیشین کشور انگلیس، رابرت جنریک معاون پیشین برآورمن در وزارت کشور، کمی بدنوک وزیر تجارت و بازرگانی، پنی موردانت معاون امور پارلمانی نخست وزیر و گرنت شپس وزیر دفاع انگلیس از جمله کسانی هستند که بر اساس گزارش گاردین برای مسند رهبری حزب خیز برداشته‌اند.

یکی از مشاوران حزب محافظه‌کار به گاردین گفت: «در حال حاضر تحرکات زیادی در داخل حزب جریان دارد... برخی از نمایندگان تیم‌های خود را برای رهبری حزب به صف کرده‌اند»

در همین حال یکی از اعضای ارشد حزب حاکم که خواست نامش فاش نشود افزود: «اکنون این حس وجود دارد که پیروزی حزب کارگر اجتناب ناپذیر است. ما با امید به بروز پارلمان معلق وارد کارزار انتخابات شدیم اما اکنون تلاش می‌کنیم که اکثریت حزب کارگر را به حداقل برسانیم.»

این درحالیست بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته، حمایت از حزب راستگرای اصلاح انگلیس (Reform UK) به رهبری نایجل فاراژ، برای نخستین‌بار از حزب ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور پیشی گرفته است.

بر اساس داده‌های آماری، حمایت از حزب اصلاح انگلیس با ۲ درصد افزایش به ۱۹ درصد رسیده و حمایت از حزب محافظه‌کار ۱۸ درصد است. از سویی حزب کارگر با ۳۷ درصد حمایت عمومی همچنان پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی است.

فاراژ در واکنش به این آمار گفت که حزب اصلاح انگلیس اکنون رقیب اصلی حزب کارگر است. وی بر همین اساس به حامیان سنتی محافظه‌کاران گفت که ادامه حمایت از این حزب سودی ندارد و تنها باعث پیروزی حزب کارگر خواهد شد.

اما نخست وزیر انگلیس حمایت از حزب اصلاح را چک سفید امضاء برای پیروزی حزب کارگر توصیف کرد و گفت: «ما هنوز در میانه راه هستیم و من برای کسب هر رای می‌جنگم. مردم می دانند که رای دادن به هر کسی که نامزد حزب محافظه کار نیست، سبب می‌شود استارمر وارد خانه شماره ۱۰ (دفتر نخست وزیری) شود.»

همچنین دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داد که نایجل فاراژ در تلاش است تا حزب محافظه‌کار را نابود کند. او که این روزها برای حامیان سنتی حزب محافظه‌کار یادآور دوران اوج قدرت این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۰ است گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که هیچ نماینده حزب اصلاح وارد مجلس نشود»

فاراژ دیروز (جمعه) در سخنانی ادعا کرد: نتیجه انتخابات روشن است و حزب کارگر پیروز خواهد شد؛ اما مهم این است که کدام حزب، کرسی اپوزیسیون را در مجلس به دست می‌گیرد. من به شما اطمینان می‌دهم که ما می‌توانیم صدای حزب مخالف باشیم.

جان کرتیس کارشناس مسائل سیاسی که در حوزه تحلیل انتخابات مهارت دارد، گفت که نتایج نظرسنجی‌ها از بروز یک فاجعه برای محافظه‌کاران حکایت دارد. طبق پیش‌بینی او، حزب محافظه‌کار فقط یک درصد برای پیروزی در انتخابات آتی شانس دارد.

بر اساس برنامه اعلام شده، انتخابات سراسری در انگلیس ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود. حزبی که اکثریت کرسی‌های مجلس عوام (۳۲۶ کرسی به بالا) را کسب کند برای پنج سال قدرت را به دست می‌گیرد. طبق نظرسنجی‌ها حزب مخالف دولت (کارگر) شانس بالایی برای پیروزی دارد و حزب محافظه‌کار ممکن است با سنگین‌ترین شکست ۱۱۸ سال اخیر روبرو شود.

نظر شما