شناسهٔ خبر: 67193998 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جوانان بیکار؛ اولویت ساماندهی اشتغال نیروی کار خارجی

ندا خسرو شاهی

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران از تدوین طرح کاربردی برای شناسایی و معرفی فرصت‌های شغلی به بیکاران استان خبر داد و گفت: اولویت ساماندهی اشتغال اتباع خارجی با جوانان بیکار در تهران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وزارت کار اعلام کرده برابر قانون کار، اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و در صورت اشتغال و بکارگیری کارفرمای آنها متخلف است و مشمول جریمه خواهد بود.

قانون کار در ماده ۱۲۰ صراحت اعلام کرده است که اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

طبق اعلام اداره کار استان تهران،اتباع خارجی صرفا در مواردی که امکان رفع نیاز کارفرمایان از طریق نیروی کار ایرانی وجود نداشته باشد به‌کارگیری خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار نیز بکارگیری اتباع بیگانه فاقد مجوز کار در واحدهای کارگاهی ممنوع است و کارفرمایانی که اتباع خارجی غیر مجاز و فاقد پروانه کار یا اتباعی که پروانه کار آنها منقضی شده است را در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده است بپذیرند یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌شود، مراتب را به وزارت کار اعلام نکنند، برابر قانون به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم می شوند؛ از این رو کارفرمایان مکلفند قبل از اقدام به عقد هرگونه قراردادی که موجب استخدام اتباع بیگانه می‌شود، نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را استعلام کنند.

در همین راستا محمد آذرپناه - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از تدوین طرح کاربردی این اداره کل برای شناسایی و معرفی فرصت‌های شغلی به بیکاران استان خبر داده و گفته است: اتباع خارجی صرفا در مواردی که امکان رفع نیاز کارفرمایان از طریق نیروی کار ایرانی وجود نداشته باشد به‌کارگیری خواهند شد.

آنطور که وی گفته در بعضی از فعالیت‌های عمرانی و تولیدی نیاز به کارگر ساده وجود دارد ولی از طریق نیروی کار ایرانی به اندازه کافی تامین نمی‌شود لذا از ظرفیت اتباع خارجی استفاده خواهد شد.

تدوین طرح ساماندهی نیروی کار اتباع مهاجر خبر دیگری بود که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران داد و گفت: هدف این طرح استفاده از نیروهای کار خارجی در شهرک‌های صنعتی استان تهران است و به موجب آن هرگونه صدور پروانه کار یا کارت کار برای اتباع خارجی که به شکل قانونی در ایران حضور دارند یا با هدف اشتغال به کشور وارد می‌شوند، پس از بررسی‌ و نیازسنجی‌های لازم انجام می‌گیرد.

بر اساس اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در حال حاضر جلسات متعددی با اصناف و اتحادیه‌های تهران به منظور شناسایی نیازهای واحدهای تولیدی به نیروی کار تشکیل شده است. همچنین پیگیری‌های لازم با شهرک‌های صنعتی استان تهران صورت گرفته تا در هر یک از نواحی و شهرک‌های صنعتی یک یا چند کاریابی داخلی دارای مجوز مستقر شوند و نسبت به شناسایی و رفع نیاز واحدهای تولیدی به نیروی کار اقدام کنند.

جوانان بیکار؛ اولویت ساماندهی اشتغال نیروی کار خارجی

طبق بخشنامه اخیر اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند بابت هر روز اشتغال غیرمجاز ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده و در صورت تکرار تخلف این میزان جریمه دو برابر خواهد شد.

در راستای تدوین طرح ساماندهی نیروی کار اتباع مهاجر، از نیروی کار خارجی در شهرک‌های صنعتی استان تهران استفاده خواهد شد.در برنامه هفتم توسعه تشکیل سازمان ملی مهاجرت پیش‌بینی و وزارت کشور مکلف شده پس از تصویب قانون برنامه هفتم با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نسبت به تشکیل این سازمان به منظور ساماندهی مهاجرین اقدام کند.

طبق آمار دولت در حال حاضر بیش از ۱۰ مرجع از جمله وزارت کار، فراجا و وزارت کشور برای مهاجران کد و شناسه صادر می‌کنند به همین دلیل هدف قانونگذار از تشکیل سازمان ملی مهاجرت، قرار گرفتن مساله مهاجرت در زیر مجموعه وزارت کشور برای ساماندهی مناسب اتباع خارجی است. بر همین اساس تاکنون اقدامات متعددی از قبیل اختصاص شناسه به اتباع قانونی یا خروج آنها از اطراف برخی اماکن انجام شده اما لزوم ساماندهی مهاجرین صرفنظر از یک مطالبه عمومی یک تصمیم حاکمیتی است و ایجاد سازمانی متمرکز جهت ساماندهی اتباع خارجی گام موثری در جهت حل این مساله است.

پیش از این معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمار اشتغال اتباع خارجی در کشور را بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته بود: حضور اتباع خارجی در کشور صرفنظر از ابعاد امنیتی، ابعاد فرهنگی و اقتصادی هم دارد و وزارت کار به کسانی مجوز می‌دهد که حضورشان در داخل کشور قانونی و قابل شناسایی باشند.

به گزارش ایسنا، وزارت کار سامانه تلفنی ۰۲۱۶۳۶۹ را جهت ارائه شکایات و گزارش‌های مردمی در خصوص به‌کارگیری نیروهای کار خارجی غیر مجاز توسط کارفرمایان اعلام کرده است.درحال حاضر کارفرمایان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی، نسبت به استعلام و درخواست پروانه کار برای نیروهای خارجی مورد نیاز خود اقدام کنند.

انتهای پیام

نظر شما