شناسهٔ خبر: 67193424 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چمران عنوان کرد

آمریکا و اسرائیل در مقابل حماس مستأصل شده‌اند/سفر تیمی به چین برای تست نهایی اولین واگن مترو

سیدمیثاق اختر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص زمان ورود واگن‌های چینی به کشور با توجه به تأیید فنی وزارت کشور، گفت: در هفته جاری تیمی برای تست نهایی اولین واگن ساخته شده به چین سفر خواهند کرد و با تأیید فنی این واگن، اولین رام قطار حدود ۷ ماه دیگر که تقریباً در ابتدای زمستان می‌شود ساخته خواهد شد که امکان ارسال به کشور را خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهدی چمران در نشست خبری  امروز خود گفت: امسال همانند سال های گذشته با هدف گرامیداشت یاد و نام عارف مجاهد و رزمنده شجاع و فرمانده جنگ های نامنظم و یار امام راحل شهید مصطفی چمران برنامه های برای چهل و سومین سالگرد این شهید برگزار خواهد شد.

وی افزود: ظهر خونین ۳۱ خرداد ماه سالگشت شهادت دکتر مصطفی چمران در دهلاویه یعنی ۹ کیلومتری غرب شهر سوسنگرد است که بنای یادبودی هم در محل شهادت شهید چمران احداث شده است که به یکی از زیارتگاه های کاروان های راهیان نور نیز تبدیل شده است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در ارتباط با شهدا گاهی ممکن است تصور کنیم باید یاد و نام آنها را بزرگ بداریم و برنامه‌ای اجرا کنیم که این وظیفه بر دوش همه ماست؛ اما بزرگداشت یاد و نام شهدا به فرموده مقام معظم رهبری کمتر از شهادت نیست. شهدا نیازی به برگزاری این بزرگداشت‌ها ندارند؛ چرا که به ملکوت اعلا پیوسته‌اند اما یاد و نام شهدا و برگزاری مراسم بزرگداشت برای آنها باعث می‌شود تا در مسیر و راه شهادت و شهدا قرار بگیریم که اگر این راه را طی کنیم می‌توانیم در انتظار پیروزی نهایی باشیم. 

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی ما نیز از عاشورا و تاسوعا آغاز شد و دفاع مقدس نیز به همین منوال پیش رفت به شکلی که کسانی که در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند با پیشانی بندهای یا حسین حضور داشتند. همین راه در لبنان آغاز شد و به پیروزی رسید امروز حماس به جایی رسیده که آمریکا آمده است که میانجی‌گری کند تا به یک آتش بس پایدار دست پیدا کند و این‌ها همه نتیجه توجه به مسیر شهادت طلبی بوده است. 

چمران ادامه داد: امروز آمریکا و اسرائیل در مقابل حماس در شرایط بحرانی قرار گرفتند و مستأصل شدند که چه باید بکنند تا یک آتش بس پایدار برقرار شود این‌ها همه از بحث شهادت و شهادت طلبی است و استمرار راه و یاد و نام شهدا استقلال، حفظ اسلام و کشور را برای ما به همراه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: اگر تلاش کنیم یاد و نام شهدا زنده نگه داشته شود برای خودمان، انقلاب کشور، مکتب و امت اسلامی که در این مسیر حرکت می‌کنند نیز پیروزی حاصل خواهد شد. شهید چمران می‌گفتند شهادت یک راه میانبر برای پیروزی است و خود او به عشق شهادت آمریکا را رها کرد به مصر آمد و پس از آموزش نظامی به لبنان رفت و ۸ سال مقابل اسرائیل جنگید. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: در جنوب لبنان همه روستاها و شیعیان را برای اولین بار مسلح کرد و مقابل اسرائیل ایستادند در شرایطی که تنها بودند در مقابل تانک‌های اسرائیل ایستادگی کردند و این تانک‌ها را منهدم کردند. پس از لبنان نیز در ایران و در حادثه پاوه که به محاصره نیروهای مسلح تجزیه طلب به پشتیبانی عراق درآمده بودند به همراه نیروهای پاسدار جنگیدند و پاوه را آزاد کردند. در دفاع مقدس نیز در اهواز و در معیت مقام معظم رهبری در مقابل نیروهای صدام جنگیدند و نهایتاً به شهادت رسیدند. 

چمران ضمن گرامی‌داشت یاد و نام همه شهدا به ویژه شهدای خدمت گفت: تلاش کردیم برنامه‌های گرامی‌داشت شهید مصطفی چمران قبل از هفته انتخابات برگزار شود بر همین اساس بیست و نهم خرداد ماه در خانه موزه شهید چمران برنامه‌ای با حضور رزمندگان برگزار خواهد شد. همچنین در ۳۰ خرداد ماه برنامه‌ای از سوی بسیج اساتید برگزار خواهد شد البته برنامه اصلی در دانشگاه کرج برگزار می‌شود اما در همه استان‌های کشور برنامه‌های مشابهی از سوی بسیج اساتید برگزار خواهد شد. 

وی افزود: برنامه اصلی ما در شب شهادت یعنی ۳۰ خرداد در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد طبق روال هر ساله در ۳۱ خرداد ماه در دهلاویه برنامه‌ای برگزار خواهد شد و در مشهد نیز در بعد از ظهر سی و یکم خرداد ماه در دانشگاه فرهنگیان مشهد برنامه‌ای برگزار خواهد شد.

به گفته چمران، در روز اول تیر ماه که روز جمعه است نیز در نماز جمعه قبل از خطبه‌ها برنامه‌ای خواهیم داشت و مقرر شده در روز ۳۱ خرداد ماه نیز با حضور وزیر کشور در شهر ساوه محل تولد شهید چمران برنامه ای برگزار شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه اقداماتی همچون ساخت فیلم و انتشار کتاب می‌تواند یاد و نام شهدا در بین جوانان را زنده نگه دارد، افزود: مقرر شده بود یادمانی برای شهید چمران در لبنان ساخته شود؛ چرا که برای شیعیان لبنان محل حضور شهید چمران خاطرات بزرگی را به همراه داشته؛ اما این موضوع سال‌هاست که به تعویق افتاده است از سوی دیگر مقرر بود کارگردانی برای ساخت سریالی ۴۵ قسمتی اقدام کند که صدا و سیما اعلام کرد که جهت ساخت این سریال برای بیش از ۱۵ قسمت نمی‌تواند منابع مالی اختصاص دهد؛ لذا این موضوع به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: منابع غنی از شهید چمران موجود است که تاکنون از آنها ۱۲ کتاب به چاپ رسیده و عکس‌ها و فیلم‌های فراوانی که می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه تولید محتوا کنند موثر باشد اما تاکنون به جز یک فیلم موفق به ساخت فیلم دیگری نشده‌ایم.

چمران در پاسخ به سوالی در خصوص حضور خانواده شهید چمران در مراسماتی که برگزار می‌شود و همچنین ساخت سردیسی از شهید چمران در تهران گفت: از خانواده شهید چمران من و دو برادر دیگر در مراسمات حضور داریم؛ اما همسر ایشان ایران نیست و احتمالاً در لبنان برنامه‌ای می‌گیرند امسال هم شاید می‌توانستند این مراسم را بگیرند اما با اتفاقاتی که رخ داد موفق نشدیم.

وی افزود: تا وقتی که من در شورا هستم پیشنهادی مبنی بر ساخت سردیس شهید چمران در تهران را پیشنهاد نمی‌دهم مگر خود اعضا چنین پیشنهادی را ارائه کنند؛ اما در شهرهای دیگر و به ویژه دانشگاه‌های شهرهای دیگر چنین تندیس‌هایی ساخته و نصب شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص زمان ورود واگن‌های چینی به کشور با توجه به تأیید فنی وزارت کشور گفت: در هفته جاری تیمی برای تست نهایی اولین واگن ساخته شده به چین سفر خواهند کرد و با تایید فنی این واگن اولین رام قطار حدود ۷ ماه دیگر که تقریباً در ابتدای زمستان می‌شود ساخته خواهد شد که امکان ارسال به کشور را خواهد داشت.

به گفته چمران، طرف چینی برای ساخت زمان بیشتری می‌خواهد؛ اما بر اساس قراردادی که منعقد شده ۱۴ ماه فرصت داشتند که از سال گذشته این مدت زمان آغاز شده و امیدواریم به موقع بتوانند واگن‌ها را تحویل دهند.

وی در خصوص احداث تراموا در تهران نیز گفت: بی تردید خوبی مردم تهران را می‌خواهیم و این تراموا به صورت چرخ لاستیکی مثل یک اتوبوس سه کابین است و حتی در چین بدون راننده و به صورت هوشمند کار می‌کنند که فیلم‌های آن را مشاهده کردم؛ اما فعلاً در کشور ما با توجه به شرایط، بهره‌گیری از تراموا بدون راننده کمی سخت است؛ لذا با راننده خواهد بود و اگر خوب باشد و به صرفه شود می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: فعلاً برای تراموا همان مسیر تهرانپارس بهترین مسیر است که امکان حرکت اتوبوس‌های ۲ و سه کابین در آن وجود دارد.

وی در خصوص ورود اتوبوس‌های جدید به کشور نیز گفت: در مورد تعداد و زمان چیز جدی نمی‌توانم بگویم که این موضوعات به بسیاری از شرایط بستگی دارد اما قرارداد منعقد شده و امیدواریم هرچه سریعتر اتوبوس‌ها را به ما تحویل دهند بی‌تردید هنگامی که شروع به ارسال کنند پس از آن این موضوع با سرعت ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما