شناسهٔ خبر: 67193365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

ببینید | آمریکا به دنبال ناوگان اشباح ایران!

در جریان نزاع لفظی وزیر خارجه آمریکا و سناتور مجلس سنا به کلیدواژه‌ای اشاره شد که عامل افزایش فروش نفت ایران اعلام شده است: ناوگان اشباح!

صاحب‌خبر -
تعداد بازدید : 13
<div id="video-display-embed-code_1202207" ><script type="text/JavaScript" src="https://jamejamonline.ir/fa/news/play/embed/1460981/1202207?width=400&height=300"></script></div>

به گزارش جام جم آنلاین، روز دوم خرداد ۱۴۰۳ جلسه‌ای در کنگره آمریکا تشکیل شد. این جلسه مربوط به نشست استماع مجلس سنای این کشور و پس از پیام تسلیت آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور فقید ایران بود. اتفاقی که جریان معارض جمهوری اسلامی را به شدت عصبی کرد البته فقط همین نبود.یکی از دستاورد‌های دولت سید ابراهیم رئیسی ناخواسته در واشنگتن و از زبان یک سناتور ضد ایرانی اعلام شد. 

«تد کروز» سناتور ایالت تگزاس وزیر خارجه آمریکا را تحت بازجویی قرار داد و در این بازجویی اطلاعات قابل توجهی را فاش کرد.در نشست کنگره آمریکا مشخص شد که ایران در سال ۱۳۹۹ (آخرین سال دولت روحانی) ماهانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌توانست بفروشد ولی این عدد در سال ۱۴۰۳ (آخرین سال دولت شهید رئیسی) به ماهانه ۲/۰۰۰/۰۰۰ بشکه نفت رسید.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در جواب می‌گوید که این افزایش فروش نفت به دلیل تساهل بایدن نیست، بلکه این دولت ایران است که مصمم به فروش نفت خود است وگرنه دولت بایدن بیش از ۶۰۰ تحریم اعمال و کنترل‌های صادراتی را تشدید کرده است.در نشست کنگره از یک موضوع دیگر نیز پرده برداری شد: ناوگان اشباح.
 
ماجرای ناوگان اشباح چیست؟

حاکمیت آمریکا مدعی است ایران ناوگان بزرگی از نفتکش‌ها را در اختیار دارد که در آب‌های سراسر جهان در حال انتقال نفت ایران هستند. نام آن ناوگان اشباح است.منظور غرب از ناوگان اشباح (Ghost Armada یا Ghost Fleet) شناور‌هایی است که مالکیت و حرکت آن مخفی است. 

دلیل افزایش فروش نفت ایران نیز همین ناوگان اشباح ذکر شده است.  این ناوگان جدا از ناوگان شرکت ملی نفت‌کش ایران (NITC) است.ماجرا از جایی اهمیت پیدا می‌کند که به ادعای آمریکا، ناوگان اشباح ایران در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۷۰ کشتی بوده که البته ۵۰ مورد آن توسط آمریکا شناسایی شده، اما با استناد به آمار طرف آمریکایی، این ناوگان اکنون بالغ بر ۴۰۰ کشتی دارد.یکی از سناریو‌های ادعایی غرب درباره ناوگان اشباح ایران به این شکل است: کشتی‌هایی به سمت دریای عمان حرکت می‌کنند. این کشتی‌ها خالی هستند. 

ناگهان شناور‌ها از صفحه رادار محو می‌شوند. پس از مدتی این کشتی‌ها در حال خروج از دریای عمان رصد می‌شوند اما اکنون دیگر لبریز از نفت ایران هستند!فایننشنال تایمز در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) مدعی شد که روسیه پس از تحریم نفتی سخت آمریکا دست به دامان ناوگان اشباح ایران شده است. ادعا بر این است بالغ بر ۹۳ کشتی که پیش از این نفت ایران را انتقال می‌دادند، اکنون به روسیه در انتقال نفت و فرآورده نفتی کمک می‌کنند.

اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دنبال شناسایی ناوگان!

نهاد در آمریکا موسوم به اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI) تشکیل شده که تقریباً بزرگترین لابی فعال علیه ایران است. این نهاد ائتلافی از سیاستمداران دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا و مقامات امنیتی پیمان نظامی ناتو است. 

دنیس راس (عضو ۵ دولت کارتر، ریگان، بوش، کلینتون و اوباما در آمریکا)، بولتون (مشاور امنیت ملی ترامپ)،  تامیر پاردو (رئیس اسبق موساد اسرائیل)، آگوست هنینگ (رئیس اسبق سرویس اطلاعات خارجی آلمان)، چارلز گاتری (رئیس اسبق ستاد مشترک نیروهای مسلح انگلیس)، نویل جونز (وزیر اسبق امنیت انگلیس)، اروین کاتلر (دادستان و وزیر دادگستری سابق کانادا)، جولیو ترسی (وزیر خارجه سابق ایتالیا) و نورمن رول (رئیس اسبق میز ایران در جامعه اطلاعاتی آمریکا موسوم به ODNI) از جمله اعضای این نهاد فراجناحی در آمریکا هستند.

نظر شما