شناسهٔ خبر: 67192948 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت دانشجویی|

نقش بسیج دانشجویی در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

بسیج باید تلاش نماید تا ضمن دوری از طرفداری از یک نامزد خاص، اما شاخص‌های کلی را برای روشن کردن مسیر مردم روشن نماید.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، احمدرضا جهانتیغ*: به فرموده مقام معظم رهبری، مهم‌ترین عرصه در کشور ایران، عرصه انتخابات است که می‌بایست هر چه باشکوه‏تر برگزار گردد. در واقع برخلاف دیدگاه اغلب افرادی که به نوعی زمام‏دار نقشی در جمهوری اسلامی می‏باشند و حضور مردم در انتخابات، برای آن‌ها یک فعالیت دسته دوم محسوب می‌گردد، از دیدگاه مقام معظم رهبری، حضور در انتخابات، نقش دسته اول را دارد. چرا تنها با انتخابات و مشارکت پرشور است که می‌توان به آینده کشور و تکیه مردم به جمهوری اسلامی امیدوار بود؛ در حالی که دیدگاه دیگران بر این است که حضور مردم در انتخابات، به نوعی به شروع یا ادامه حضور آنان در پست‏ها و مقاصد سیاسی منجر گردد.

به همین دلیل هم هست که نگاه ایشان (مقام معظم رهبری) در رابطه با انتخابات، نه تنها به مسئولین، که در درجه نخست، به بسیجیان، به عنوان نخبگان سیاسی کشور است.

ایشان معتقدند که همچنان که ما در زمان جنگ، تنها با تکیه بر نیروی بسیجیان توانستیم از سد مقاومت‌ها بگذریم، در عرصه کنونی نیز چاره‌ای جز تکیه به نیروی بسیج نداریم و این امر، وظیفه بسیج را بسیار سنگین می‌نماید. بسیج به مفهوم واقعی کلمه، با استفاده از شاخصه‏‌های متفاوت، می‏تواند هم خود نقش پررنگی در انتخابات ایفا کند و هم این که منجر به حضور گسترده و پرشور و شوق مردم در عرصه صحنه و عرصه انتخابات گردد.


۱ تعیین و تبیین شاخص‌های نامزد‌های اصلح
اولین مسئله در این رابطه، تعیین و تبیین شاخص‌های نامزد‌های اصلح انتخاباتی است. بسیج باید تلاش نماید تا ضمن دوری از طرفداری از یک نامزد خاص، اما شاخص‌های کلی را برای روشن کردن مسیر مردم روشن نماید. چه زیبا است که امام خمینی (ره) در جمله‌ای آموزنده فرمودند: «بسیج، چراغ راه مسلمین است». الحق و الانصاف که این جمله، اشاره به همین مقصود دارد.

۲ آگاه سازی مردم نسبت به نامزد‌های تائید صلاحیت شده
اکنون همه ما می‏دانیم که ۶ نامزد از میان نامزد‌های احتمالی که برای کرسی ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند، انتخاب شده‌‏اند و بنابراین ما به عنوان بسیج دانشجویی وظیفه داریم که مشخص کنیم هر یک از این ۶ نفر، چه کارنامه‌ای دارند. در واقع بسیج می‌تواند با روشن کردن سابقه نامزد‌های مذکور، و نمایاندن آن بر مردم، راه را برای آن‌ها آسان‌تر و در واقع هموار‌تر نماید. به نظر می‌رسد که با روشن شدن نمایندگان و منتخبانی که اکنون در حال رقابت با یکدیگر می‏باشند، بهتر بتوان نشان داد که در کارنامه کدام یک از آنها، سابقه مبارزه با فساد وجود دارد؛ کدام یک از آن‌ها به مفهوم واقعی کلمه، دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خویش قرار داده اند و کدام یک از آن‌ها تنها به یک شعار بسنده نموده اند. چنین مسائلی نه تنها مسیر مردمی که در دو راهی مانده اند را روشن می‏نماید، بلکه می‏تواند زمینه ساز حضور افرادی در انتخابات باشد که علاقه چندانی به آن نشان نمی‏دهند.

۳ صیانت از ارزش‌های انقلاب
یکی از مهم‏ترین وظایف نیرو‌های بسیج در هر پست و مقامی و در هر شاخه‏ای (بسیج دانش‏آموزی، دانشجویی و ...) شناسایی و معرفی افرادی است که در سابقه و کارنامه خود، بیشترین تلاش را برای صیانت از ارزش‏های انقلاب که حضرت امام موسس آن بوده اند و مقام معظم رهبری نیز با دشواری، آن را به قیمت جان خویش، تا بدین جا رسانده‏اند، کرده‏اند. هر چه چنین تلاشی بیشتر در کارنامه یک فرد مشاهده گردد، بسیج می‏تواند به صورت مستقیم یا حتی غیر مستقیم در معرفی چنین فردی کوشا باشد.


۴ معتقد به قانون اساسی باشد
مسئله مهم دیگر که شاید در پرتو گزاره‏های قبلی، اهمیت آن کمتر به نظر برسد در حالی که اگر اهمیت آن بیش از بقیه گزاره‌ها نباشد، لااقل کمتر از آن‌ها نیست، مسئله اعتقاد به قانون اساسی است. بسیار رخ داده و اتفاق افتاده که در دوره‌های قبلی، افرادی با همین شعار به مسند قدرت رسیده اند و سپس، شعار خود را فراموش کرده اند. در حالی که ما باید بدانیم و آگاه باشیم که تنها با پایبندی به همین شعار است که می‏توانیم در مسیر اجرایی کردن سند چشم‏اندازی که مورد مقصود مقام معظم رهبری است، گام برداریم. اعتقاد به قانون اساسی، به فرموده رهبر انقلاب، "شاقول" نظام است و موجب می‏گردد انحرافات از میان برود. آن گاه که میان رهبران و روسای قوای سه گانه کشور، اختلاف رخ می‏دهد، این قانون اساسی است که می‌تواند مسیر درست را پیش روی هر یک از آن‌ها قرار دهد. با این وجود، و از آن جا که رئیس قوه مجریه یعنی رئیس جمهور، مجری قانون اساسی است، بنابراین او بیش از دیگران می‌بایست به این قانون پایبند باشد.

۵ سیاست اقتصاد مقاومتی داشته باشد
همگان خوب می‌دانیم که در کنار پیشرفت‌های علمی و پزشکی، موشکی، رباتیک، نظامی و ...، اما کشور ایران به لحاظ اقتصادی، دچار ضعف‌های فراوانی است که هر یک از آن‌ها البته در جای خود، نیاز به بحث دارد. اما آن چه به بحث ما مربوط می‌گردد، مسئله اقتصاد مقاومتی است. رهبر انقلاب و البته اقتصاددانان در جای جای بحث‏های خود به اقتصاد مقاومتی اشاره کرده اند و چنانچه یک فرد بخواهد رئیس جمهور ایران گردد، می‏بایست این شاخص و سیاست‌ها را به خوبی بشناسد، که اگر نشناسد، تنها ۴ تا ۸ سال زمان می‌خواهد تا دریابد که منتظر ماندن به امید وعده‌های واهی دشمن، تنها باعث عقب ماندگی اقتصادی کشور است. از همین رو فردی که برای ریاست جمهوری ایران تلاش می‌کند، می‌بایست از این سیاست‌ها به خوبی اطلاع داشته باشد و بداند که در طی زمانی که این مسئولیت خطیر را بر عهده می‌گیرد، با استفاده از چه شاخص‌ها و مولفه‌هایی می‌تواند جایگاه ایران را به لحاظ اقتصادی در منطقه و جهان، توسعه بخشد.

*احمدرضا جهانتیغ، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان سیستان و بلوچستان

نظر شما