شناسهٔ خبر: 67192747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بطحایی در گفت‌وگو با ایلنا:

گفتمان غالب پزشکیان مورد علاقه و رغبت نسل جوان است/ اشتیاق مردم برای حضور در انتخابات تیرماه بیش از انتخابات اسفند است

بطحایی در گفت‌وگو با ایلنا: عضو ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان گفت: بنا به شواهدی که در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌آید، احساس می‌کنم تعدد رأی آقای پزشکیان، قابل‌توجه باشد. پیش‌بینی من خیلی به اظهارنظرهای جناب پزشکیان و جلساتی که در روزهای آینده تحت عنوان مناظره و تحلیل دیدگاه‌ها برگزار خواهد شد، وابسته است. در نهایت برداشت‌مان این است که آقای پزشکیان رأی بالایی را در انتخابات تیرماه به دست خواهد آورد.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد بطحایی یکی از اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد تحلیل خود از حضور پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولا از شورای نگهبان بابت چینش ترکیب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که تلاش کرد از سلایق مختلف سیاسی که در کشور وجود دارد نمایندگانی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری حضور داشته باشند تشکر می‌کنم. آقای پزشکیان می‌تواند تعدادی از افرادی که تمایل به میانه‌روی یا اصلاح‌طلبی دارند، یا به هر دلیلی کاندیداهای مورد حمایت جریان اصولگرا را نقد می‌کنند، نمایندگی کند. پیش‌بینی می‌شود به دلیل توجهی که شورای نگهبان دارد ما انتخابات پرشورتری نسبت به انتخابات مجلس که چندماه قبل برگزار شد، داشته باشیم. این نقطه قوتی است که مردم عزیز ما باید به آن توجه کافی داشته باشند و با عنایت به این موضوع، با مشارکت بیشتری در انتخابات تیرماه ریاست جمهوری شرکت کنند.

بطحایی در پاسخ به این سوال که در دو تا سه انتخابات گذشته، میزان مشارکت کمتر از ۵۰ درصد یا حتی ۴۰ درصد بود، در کنار آن سرمایه اجتماعی هم آسیب دیده است، جبهه اصلاحات به عنوان حامی اصلی آقای پزشکیان، چطور می‌توان در این مدت باقی مانده سرمایه اجتماعی را بازیابی کند، گفت:‌ ببینید کاهش سرمایه اجتماعی فقط به این دلیل نیست که جبهه اصلاحات یا کسانی که تمایل به سلایق اصلاح‌طلبی دارند، در انتخابات قبلی نمایندگانی نداشتند یا کم بودند. هرچند این موضوع بی‌تأثیر نبود اما بخشی از سلایق اجتماعی ما نتایج و پیامدهای تصمیم‌گیری‌ها را در افکار عمومی تبیین، توجیه و تشریح نمی‌کنند و خود این روند باعث می‌شود افکار عمومی نسبت به مجامع ارشد تصمیم‌گیری در کشور بی‌اعتماد شود. 

وی افزود: این موضوع سبب می‌شود که متأسفانه وقتی این اتفاق پیش بیاید، افکار عمومی نسبت به سرانجام، عاقبت پیامدها و رویدادهای مهمی مثل ریاست جمهوری و انتخابات مجلس خیلی حساس نبوده و توجه کافی نداشته باشند. یعنی مردم به یک نقطه‌ای می‌رسند که می‌گویند حالا که ما را حساب نمی‌کنند و ما را تحویل نمی‌گیرند، ما برای چه در انتخابات شرکت کنیم؟ متأسفانه اینگونه عدد شرکت‌کننده‌ها یا درصد کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، به عددهای بسیار بسیار ناپسندی می‌رسد و به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و این عدد خوبی برای کشوری که مدعی دموکراسی و مردم‌سالاری است، نیست. شاید یکی از دلایلی که شورای نگهبان و سایر مراجع یک مقداری با گشایش بیشتری به بررسی کاندیداهای این دوره ریاست جمهوری پرداختند، هشدارهایی است که عدد و رقم‌ها به ما گفته است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: پایین آمدن نرخ مشارکت و سرمایه اجتماعی در کشور به دلیل کم‌توجهی به کسانی که سلایق سیاسی اصلاح‌طلبانه دارند، نبوده و در زمینه‌های دیگر هم متأسفانه وجود داشته است. اما به هرحال ترتیب در آرایشی که الان چیده شده، هرچند آن تعادل گرایش سیاسی بین ۶ نماینده که به تأیید صلاحیت رسیدند وجود ندارد، خود اصولگراها هم به طبقات مختلفی تقسیم می‌شوند. اما در دسته اصولگرایان یک نفر است که مورد حمایت قرار می‌گیرد. من امیدوارم آقایانی که در جبهه اصلاحات هستند و داعیه جریان اصلاحات را دارند، در ادامه کار با تحلیل‌های واقع‌بینانه‌ای که از تهران و سطح کشور دارند، به همان حمایت ادامه دهند. 

بطحایی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه شما در وزارت آموزش و پرورش و مواجهه با نسل جوان، آقای پزشکیان برای جمع آوری رای این نسل باید چه رفتاری از خود برای برآورده کردن مطالبات این نسل انجام دهد، گفت: گفتمان غالبی که آقای پزشکیان دارد، مورد علاقه و رغبت نسل جوان است. یعنی آقای پزشکیان از تحول و تغییر شرایط موجود صحبت می‌کند. از درک واقع‌بینانه و درست نیازهای نسل جوان امروز صحبت می‌کند. این‌ها همان صحبت‌هایی است که اگر در اجرا به منصه ظهور برسد و در کشور اجرا شود، می‌تواند خیلی از توقعات نسل جوان ما را پوشش دهد. 

وی افزود: از این رو به نظرم می‌رسد اگر آقای پزشکیان این مؤلفه‌ها را در روزهای آینده در جلساتی که برای تحلیل نگاه‌ها و رویکردهای خود و مردم خواهند داشت، مورد شرح و بحث قرار دهد به نتیجه خواهد رسید. نکته بعدی که وجود دارد این است که یعنی وقتی شما می‌گویید که آینده ایران و این مرز و بوم به تحول امروز وابسته است، منظور از این تحول چیست؟ در کدام ابعاد است؟ در این تحول خط‌قرمزها چطور رعایت می‌شود؟ باید از یک طرف به واقعیت‌های دنیای امروز توجه کنیم که تحول، اصلی‌ترین شرط برای بقای کشور در آینده خواهد بود. از یک طرف باید آن اعتماد و اطمینان را در دل متدینین ایجاد کرد. زیرا وقتی صحبت از تحول می‌شود، نگران می‌شوند که مبادا آقای پزشکیان یا هرکس دیگری بیاید و بخواهد چارچوب‌های اعتقادی و زیربناهای آموزه‌های دینی و اعتقادی مردم را به هم بریزد. بنابراین این موضوع نیاز به این دارد که این گفتمان خوب کالبدشفافی شود و مورد شرح و بحث قرار گیرد. این مؤلفه مهمی است که امیدوارم آقای پزشکیان و سایر کاندیداها از برنامه‌های خودشان با مردم به اشتراک بگذارند.

بطحایی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تکرار مدل انتخابات سال ۷۶ وجود دارد گفت: حقیقتا در این روزها این واژه را در تحلیل‌ها شنیدید. واقعا رفتار سیاسی مردم قابل پیش‌بینی نیست. یعنی شما نمی‌توانید با توجه به نشانه‌ها بیاید پیش‌بینی کنید در انتخابات تیرماه چه گرایشی پیروز انتخابات خواهد بود؟ حتی در مواردی، نظرسنجی‌های خیلی معتبر به یکباره ظرف یکی، دو روز کاملا به هم می‌ریزد. بنابراین اینکه یک اتفاقی مشابه سال ۷۶ اتفاق می‌افتد یا خیر، خیلی به نظر من قابل پیش‌بینی نیست و این برمی‌گردد به جریاناتی که طی روزهای آینده توسط آقای پزشکیان و سایر کاندیداها مطرح می‌شوند. اما چیزی که من از سطح جامعه احساس می‌کنم، این است که شور و اشتیاق حضور مردم در انتخابات تیرماه بیش از انتخابات اسفندماه است که آن را پشت‌سر ‌گذاشتیم. خیلی امیدواریم که مردم با حضور بیشتر خودشان آینده سیاسی کشور را به سمتی ببرند که به صلاح نظام و جمهوری اسلامی است.

وی در پاسخ به این سوال که تخمین شما از میزان رای آوری آقای پزشکیان در انتخابات به چه صورتی است، گفت: برای پاسخ دادن به این سوال خیلی زود است. اما بنا به شواهدی که در  شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌آید، احساس می‌کنم  تعدد رأی آقای پزشکیان، قابل‌توجه باشد. پیش‌بینی من خیلی به اظهارنظرهای جناب پزشکیان و جلساتی که در روزهای آینده تحت عنوان مناظره و تحلیل دیدگاه‌ها برگزار خواهد شد، وابسته است. در نهایت برداشت‌مان این است که آقای پزشکیان رأی بالایی را در انتخابات تیرماه به دست خواهد آورد.

بطحایی گفت: فکر می‌کنم آقای پزشکیان در جلسات آینده با تسلط بیشتری به تشریح دیدگاه‌ها و استراتژی خود بپردازد.

انتهای پیام/

نظر شما