شناسهٔ خبر: 67192052 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

واکنش ترامپ به استقرار کشتی‌های روسیه در کوبا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی گفت که استقرار گروهی از کشتی‌های نیروی دریایی روسیه در کوبا نتیجه ضعف جو بایدن است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، ترامپ روز جمعه به هوادارانش گفت: اکنون ما شاهد حضور کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های هسته‌ای روسیه در کوبا، در ۶۰ مایلی سواحل فلوریدا هستیم.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: این چه احساسی به شما می‌دهد؟ احساس خوبی نسبت به آن دارید؟ و این فقط به این دلیل است که ضعف جو بایدن [رئیس‌جمهور آمریکا] ما را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. ولادیمیر پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] برای او (بایدن) احترامی قائل نیست. هیچ رهبر خارجی برای او احترام قائل نیست.

به گزارش اسپوتنیک، اوایل این هفته، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که برگزاری رزمایش‌های نظامی در مناطق مختلف جهان، به‌ویژه برای قدرت دریایی بزرگی مانند روسیه، یک عمل عادی است.

به گفته فرماندهی جنوبی ایالات متحده (SOUTHCOM)، زیردریایی حمله سریع «هلنا» به صورت از پیش برنامه‌ریزی شده در پایگاه دریایی ایالات متحده در خلیج گوانتانامو، کوبا مستقر شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز چهارشنبه گفت واشنگتن قبلا شاهد چنین بازدیدهایی بوده است و انتظار دارد که در آینده مجددا چنین تحولاتی رخ دهد. مقامات آمریکایی قبلا خاطرنشان کرده بودند که استقرار نیروی دریایی روسیه در کوبا تهدیدی برای ایالات متحده نیست.

با این حال به گفته مقام‌های آمریکایی، پس از آن که کشتی‌های روسی سه‌شنبه در کمتر از ۳۰ مایلی سواحل فلوریدا جنوبی حرکت کردند، نیروی دریایی ایالات متحده کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی را برای ردیابی ناوگان دریایی روسیه مستقر کرده است.

طی روزهای گذشته مسکو سه کشتی و یک زیردریایی هسته‌ای را برای آنچه که مقامات آمریکایی می‌گویند مجموعه‌ای از رزمایش‌های نظامی گسترده هوایی و دریایی خواهد بود و اولین در نوع خود در حداقل پنج سال اخیر به شمار می‌رود، به دریای کارائیب فرستاد.

وزارت دفاع روسیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد رزمایش‌ها از سه‌شنبه در اقیانوس اطلس آغاز شد و ناوچه مافوق صوت و زیردریایی با قابلیت حمل کلاهک اتمی، حمله به گروهی از کشتی‌های دشمن را شبیه‌سازی کردند.

مشخص نیست که آیا این ناوچه مجهز به موشک‌های مافوق صوت است یا خیر، اما جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ارزیابی کرده است که هیچ یک از کشتی‌های روسی حامل سلاح هسته‌ای نیستند.

یک مقام فرماندهی شمالی ایالات متحده سه‌شنبه به وب‌سایت خبری مک‌کلاچی و میامی هرالد گفت، در حالی که دولت بایدن گفته است که نگران فعالیت روسیه نیست، با این وجود مجوز استقرار سه ناوشکن قدرتمند و یک هواپیمای شناسایی زیردریایی را در این منطقه صادر کرده است.

 

نظر شما