شناسهٔ خبر: 67191953 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دوقلوهای به هم چسبیده اهوازی جدا شدند | دخترها ۱۰ ساعت در شیراز زیر تیغ جراحی بودند

سومین جراحی جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در بیمارستان نمازی شیراز با موفقیت به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، علی بهادری رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز در خصوص جداسازی یک دوقلوی به هم چسبیده دختر در این بیمارستان که ۳ روز پیش انجام شد، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم دوقلوها را جدا کنیم، قسمتی از روده کوچک را که حدود ۱.۵ متر به هم وصل بودند، به هم دادیم و پس از عمل ۱۰ ساعته خوشبختانه از هم جدا شدند.

وی با بیان اینکه کبد این دوقلوی دختر که اصالتا اهوازی هستند، در ۳ ماهگی از هم جدا شد، گفت: متوجه شدیم مجرای مشترک دو کبد به یک سوراخ ریخته می‌شد و جداسازی کامل در ۳ ماهگی امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل مرحله دوم جراحی به ۱۰ ماهگی موکول شد.

بهادری اعلام کرد: یکی از کودکان امروز و دیگری طی یکی دو روز آینده از دستگاه جدا می‌شود. مرحله نهایی که بازسازی دیواره شکم هر یک از دوقلوها به‌صورت مجزاست نیز در آینده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این، ۲ دوقلوی از مرودشت و لارستان که از ناحیه جناغ سینه و دیافراگم به‌ هم چسبیده بودند، از هم جدا شده بودند.

موفقیت عمل جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده به یک مورد بستگی دارد

رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز اضافه کرد: معمولا از هر ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دوقلو که به دنیا می‌آیند، یک دوقلو به‌هم‌چسبیده است. دوقلوها از چند طریق ممکن است به‌هم چسبیده باشند گاهی با سینه و شکم، گاهی از طریق پشت و گاهی هم از طریق سر به هم می‌چسبند.

بهادری تصریح کرد: موفقیت عمل جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده به میزان اعضای مشترک برمی‌گردد و هرچه بیشتر اعضای مشترک بیشتر باشد، خطر جداسازی بیشتر است.

وی دلیل به‌هم‌چسبیدگی دوقلوها را وجود دوقلوهای یک‌تخمکی به‌عنوان یک فرضیه ذکر کرد و گفت: اگر در بارداری زودتر از ۱۲ روز دوقلوها در رحم از هم جدا شوند، دو قلوی ازهم‌جدا هستند و اگر این‌گونه نباشد امکان چسبیدن آنها به هم وجود دارد.

اکثر دوقلوهای به‌هم‌چسبیده پس از تولد از می‌میرند

رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز اضافه کرد: اکثر دوقلوهای به‌هم‌چسبیده پس از تولد از بین می‌روند و تعدادی زنده می‌مانند و آنهایی که زنده می‌مانند باید از هم جدا شوند. گاهی اوقات هم ممکن است یکی از دوقلوها ناقص و دیگری کامل باشد و گاهی هم هر دو کامل اما اعضا مشترک هستند.

بهادری تصریح کرد: از نظر اخلاق پزشکی نمی‌توانیم یک قل را فدای قل دیگر کنیم و دلیل دومرحله‌ای شدن این جداسازی نیز همین مورد بود.

وی در خاتمه یادآور شد: تیم جراحی متشکل از ۴ جراح اطفال کار جداسازی این دوقلوها را به‌ عهده داشتند.

یاداور می‌شود، رقیه و ام‌البنین الهایی دوقلوی دختر اصالتا اهوازی هستند که ۱۰ ماه پیش به دنیا آمدند و از ناحیه کبد، روده کوچک، لوزالمعده و اثنی‌عشر به‌هم‌چسبیده بودند.

نظر شما