شناسهٔ خبر: 67190361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتلای فرهنگ خراسان‌شمالی با اعتبارات دولت سیزدهم

بجنورد- ایرنا- مجتمع های راکد فرهنگی خراسان شمالی در دولت سیزدهم با تزریق اعتبارات جدید جان دوباره ای گرفتند و امروزه مردم دیار قومیت‌ها با تکمیل تعدادی از مراکز هنری شاهد تحولات بزرگی در عرصه فرهنگ استان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ و هنر بسیار غنی برخوردار است و در زمینه موسیقی مقامی و سایر هنرها صاحب عنوان های برتر است.

توسعه و احداث فضاهای فرهنگی و هنری با توجه به جمعیت جوان این استان از ضرورت‌ها محسوب می شود که در دولت های گذشته گرد غبار فراموشی این طرح های راکد را فرا گرفته است.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تزریق اعتبارات به مجتمع های نیمه تمام فرهنگی که سالیان گذشته به خاطر عدم تخصیص اعتبارات به فراموشی سپرده شده بودند این طرح ها تحرک و بر روی ریل توسعه قرار گرفتند.

مکان برگزاری و میزبانی از جشنواره های ملی و بین المللی، بهره مندی مردم استان از فضاهای مناسب فرهنگی هنری و استاندارد و ارتقای شاخص فرهنگی استان در کشور از جمله مزایای توسعه این طرح ها است.

ساخت چهار مجتمع فرهنگی و هنری خراسان شمالی در دولت سیزدهم با تزریق اعتبارات جدید تحرک بیشتری یافت و قفل ۱۱ ساله این طرح ها شکست و اینک با پیشرفت مناسبی در حال ساخت است.

اعتلای فرهنگ خراسان‌شمالی با اعتبارات دولت سیزدهم

بزرگترین طرح فرهنگی هنری شرق کشور روی ریل پیشرفت

مجتمع فرهنگی هنری دوبرار بجنورد در سال ۱۳۸۷ در دولت نهم مصوب و در سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و تاکنون راکد مانده بود که در این دولت با جذب اعتبارات جدید این طرح مهم توانست بر روی ریل اجرا قرار گیرد..

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در خصوص این طرح گفت: این طرح بزرگ فرهنگی هنری با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد، سه هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار می طلبد و در دولت سیزدهم، هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که تاکنون از این میزان ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و نفت تخصیص داده شده است.

تقی صادقی اظهارکرد: عملیات اجرایی این طرح در ۲۰ هزار متر مربع زیربنا اجرا و تاکنون ۴۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، استانی و تملک دارایی برای ساخت آن هزینه شده است.

وی افزود: سالن های تخصصی مربوط به سینما و سایر حوزه های فرهنگی و هنری، مراکز اقامتی برای هنرمندان در جشنواره ها و مسابقات، رستوران، کافی شاپ، کتابخانه، فضای نمایشگاهی و فروشگاهی و فضاهای مورد نیاز در این مجتمع برای نیاز هنرمندان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ادامه داد: این طرح شامل ۲ سالن اجرای موسیقی و ارکستر سمفونی، چهار پلاتو است و سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۳۵۰ و ۷۵۰ نفری، صحنه نمایش متحرک، فضای پشتیبانی و خدماتی، آموزشی، اداری، پلاتو، سلف سرویس از دیگر فضاهای موجود در این طرح است.

صادقی افزود: عدم تخصیص به موقع اعتبارات روند اجرای ساخت طرح را کند کرد و به تاخیر انداخت اما در دولت سیزدهم عملیات اجرایی آن شتاب بیشتری گرفت.

اعتلای فرهنگ خراسان‌شمالی با اعتبارات دولت سیزدهم

تخصیص ۱۲ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور به حوزه بانوان، افزایش ۱۸۵ درصدی میزان اعتبارات مسکن مدجویان، تخصیص چهار هرازر و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اشتغال بانوان و ۱۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه فرهنگی و هنری بجنورد از مهمترین دستاوردهای فرهنگی دولت سیزدهم در خراسان شمالی است که در این اینفوگرافیک به خوبی مشهود است.

۱۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز سه مجتمع فرهنگی

وی در ادامه افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان خراسان شمالی برای تجهیز مجتمع های فرهنگی هنری شهرستان های فاروج، گرمه و جاجرم مصوب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی عنوان کرد: تاکنون ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر دولت برای طرح های مزبور تخصیص داده شده است.

وی اظهارکرد: عملیات ساخت این طرح ها از سال ۹۳ و ۸۵ آغاز شده که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

صادقی افزود: برهمین اساس، سالن های آموزشی، اداری، سالن آمفی تئاتر از جمله فضاهای در نظر گرفته شده برای این مجتمع فرهنگی و هنری است.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور شهید سید ابراهیم رییسی در بیست و ششمین سفر استانی دولت سیزدهم، ۲ تیر سال ۱۴۰۱ به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت به استان خراسان شمالی سفر کرد.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی با یکهزار و ۱۱۵ مرکز فرهنگی و هنری شامل موسسات فرهنگی و هنری، آموزشگاه‌های هنری، سالن های سینما و تئاتر است.

نظر شما