شناسهٔ خبر: 67190355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۴ طرح محیط زیستی طی سه سال اخیر در نواحی صنعتی استان یزد اجرا شد

یزد- ایرنا- مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی یزد ،حفظ و حراست از محیط زیست را یکی از رویکردهای مهم و اساسی در ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان عنوان کرد و گفت: در سه سال گذشته ۲۴ طرح محیط زیستی در این نواحی اجرا شده است.

صاحب‌خبر -

"حبیب راهی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در همه ادوار سعی شده در ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی حفظ محیط زیست مورد توجه باشد و به همین خاطر برخلاف تصور عمومی جامعه، کمترین آلایندگی مربوط به واحدهای صنعتی است که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه های زیست محیطی صورت گرفته در دولت سیزدهم افزود: ایجاد تصفیه خانه در مجاورت شهرک‌های صنعتی از مهمترین برنامه های زیست محیطی شرکت شهرکهای صنعتی است که در سه سال گذشته طراحی تصفیه خانه ۴ شهرک و ناحیه صنعتی، مدول دوم یزد، تفت ۲، فولاد و ناحیه صنعتی مروست در دستور کار قرار گرفت که عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی یزد با ظرفیت ۴ هزارو ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز آغاز شد و تاکنون به پیشرفت ۴۵ درصدی رسیده است که با بهره برداری از این طرح، تصفیه خانه شهرک صنعتی یزد به عنوان یکی از بزرگترین تصفیه خانه های صنعتی کشور شناخته خواهد شد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با اشاره به طراحی سیستم استحصال آب صنعتی برای تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی یزد با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز در فاز اول تصریح کرد: سیستم برگشت پساب تصفیه خانه فاضلاب برای پنج شهرک صنعتی به ظرفیت هقت هزار و ۳۰۰ مترمکعب بر شبانه روز به بهره برداری رسید که کمک قابل توجهی به توسعه فضای سبز شهرکها و نواحی صنعتی می کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات محیط زیست محیط در ایجاد، بهره برداری و توسعه هر شهرک صنعتی، انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی است چراکه با انجام این مطالعات می توان مشخص کرد در هر شهرک یا ناحیه صنعتی چه واحدهایی و با چه رده های زیست محیطی می توانند مستقر شوند.

وی گفت: حتی الزامات زیست محیطی در ایجاد، بهره برداری و توسعه هر شهرک با انجام این مطالعات تدوین می شود که در چند سال گذشته برای ۱۲ شهرک و ۲ ناحیه صنعتی در استان امور مطالعات ارزیابی زیست محیطی انجام شده است.

راهی با اشاره به طراحی تصفیه خانه فاضلاب برای ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان یزد اظهار کرد: اکنون عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب برای هفت شهرک صنعتی یزد، جهان آباد، مهریز، تفت، اردکان، منطقه ویژه اقتصادی یزد و ناحیه صنعتی مروست آغاز شده که تصفیه خانه فاضلاب برای ۶ شهرک و ناحیه صنعتی به ظرفیت متوسط بیش هفت هزار و ۱۳۵ مترمکعب در روز به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح ها بیش از ۸۵ درصد واحدهای صنعتی فعال در شهرکها و نواحی صنعتی تحت پوشش تصفیه خانه فاضلاب صنعتی قرار گرفته اند.

وی اظهار کرد: ۹۶ درصد از واحدهای به بهره برداری رسیده مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی از گاز طبیعی بهره مند هستند که استفاده از گاز طبیعی یکی از مهمترین مولفه های کاهش آلودگی صنایع به حساب می آید.

راهی با بیان اینکه در ۲ تصفیه خانه فاضلاب صنعتی استان سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱ مستقر است گفت: یکی دیگر از برنامه های انجام شده در راستای کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست انجام مطالعات کمی و کیفی مدیریت پسماند در شهرک صنعتی یزد و منطقه ویژه اقتصادی است که این مسئله با حداقل آلودگی برسد.

وی درخصوص ایجاد و توسعه فضای سبز در شهرکها و نواحی صنعتی خاطرنشان کرد: غرس و نگهداری بیش از ۱۶۳ هزار و ۶۹۷ اصله نهال و ۹۷ هزار و ۳۶۶ درختچه جهت ایجاد و توسعه فضای سبز ، اجرای بیش از ۱۸۷ هکتار فضای سبز و اجرای ۱۰ هکتار بوستان صنعتی از دیگر برنامه های شرکت شهرکهای صنعتی استان است که با هدف حفظ محیط زیست عملیاتی شده است.

وی تعداد ناحیه و شهرک‌های صنعتی مصوب در استان یزد ۳۵ مورد اعلام شده که از این تعداد ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری هستند که ۲ مورد از آنها جزو مناطق ویژه اقتصادی می باشد.

نظر شما