شناسهٔ خبر: 67189911 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

برگزیدگان ایرانی جایزه بین‌المللی ریبا ۲۰۲۴معرفی شدند

برندگان جایزه بین‌المللی ریبا در حالی اعلام شد که دو پروژه ایرانی «مدرسه ابتدایی جدگال» و «میدان‌گاه ایستگاه مترو جهاد تهران» در میان آن‌ها دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنرآنلاین، اسامی برندگان «جایزه موسسه سلطنتی بریتانیا» با حضور پروژه‌های معماری از سراسر جهان از جمله ایران، استرالیا، اسپانیا، هلند، هند، آلمان، چین، مکزیک، بنگلادش اعلام شد.

این مؤسسه جوایز بین‌المللی معماری خود را هر سال به پروژه‌هایی اعطا می‌کند که از مرزهای معماری و استانداردهای عالی موجود فراتر می‌روند. این پروژه‌ها نمایانگر یک تغییر فرهنگی عمده در شیوه طراحی و ساخت در معماری برای نسل‌های امروز و آینده است. دو پروژه ایرانی در رقابت جهانی جایزه بین‌المللی ریبا برنده جایزه شدند که عبارتند از:

ریبا

مدرسه ابتدایی جدگال / دفتر معماری داز

«مدرسه ابتدایی جدگال» در سیستان و بلوچستان اثر اداره معماری داز برنده جایزه بین‌المللی ریبا شد.

مدرسه‌ روستای سید‌بار با زیربنای ۴۷۰ مترمربع شامل چهار کلاس ابتدایی با ابعاد متفاوت و با قابلیت همپوشانی و ادغام در هم است. این بنا شامل یک کتابخانه و یک سالن چند‌منظوره (سالن اجتماعات، امتحانات، کارگاه سوزن‌دوزی بانوک) و حیاط‌های فرعی و اصلی است که در نهایت با هدف تبدیل شدن به مرکز محله، آموزش و فرهنگ‌سازی کل روستا طراحی شده است.

در بیانیه هیات داوران درباره مدرسه ابتدایی جدگال آمده است: «مدرسه جدگال بازسازی «خیال‌انگیز» یک مدرسه محلی است که در خارج از روستایی دورافتاده در جنوب شرق ایران واقع شده است. دیوار دایره‌ای در اطراف این مدرسه کلاس‌های درس آن را که دارای سیستم تهویه طبیعی است احاطه کرده است. فضای بازی که در نتیجه معماری ساده آن ایجاد شده جایگزین مناسبی برای مسجد روستا جهت ادای نماز از سوی مردم در هنگام عصر نیز است.»

طراحی این پروژه با مدیریت آرش علی‌آبادی و طراحی  مهسا حسینی، نازنین مجاهد صورت گرفته است. مینا کامران، تسهیل‌گری اجتماعی این پروژه را برعهده داشته است. بودجه بازسازی این مدرسه از کارزار جمع‌آوری کمک‌های مردمی «ایران من» تامین شده است.

ریبا1

میدان‌گاه ایستگاه مترو جهاد تهران/  دفتر معماری کا

پروژه «میدان‌گاه مترو جهاد» تهران اثر دفتر معماری کا با مدیریت محمد خاوریان برنده جایزه بین‌المللی ریبا ۲۰۲۴ شد.

این میدانگاه دارای یک عرصه معادل ۲۵۰۰مترمربع بود که ۸۰۰مترمربع از این فضا یک بنای خاص با معماری ایرانی-اسلامی است. این بنا با طاق‌ها و قوس‌های آجری ساخته شده که به‌عنوان بخشی از ورودی متروی جهاد محسوب می‌شود. آجرهای به کار رفته در این پروژه با استفاده از خاک محلی و با کمک کارگاه‌های سنتی مناطق روستایی اطراف ساخته شده است. در این میدانگاه یک‌سری سکوهای نشیمن  و فضای گفتگو درنظر گرفته شده  است.

در بیانیه هیات داوران این جایزه درباره این بنا آمده است:«میدان‌گاه ایستگاه مترو جهاد بازسازی ایستگاهی در یک تقاطع شلوغ و پرترافیک در تهران است که به طرز فریبنده‌ای ساده به نظر می‌رسد. در این پروژه یک زیرساخت حمل و نقل به یک محل دیدنی و فضای عمومی جدید تبدیل شده است.»

 

نظر شما