شناسهٔ خبر: 67189630 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

میلیون‌ها حاجی در مکه نایب‌الزیاره غزه‌ای‌ها شدند

میلیون‌ها مسلمان در سایه جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه حج را آغاز می‌کنند. انتظار می‌رود سال جاری بیش از دو میلیون زائر برای صلح در غزه، یمن و سودان دعا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بیش از ۱.۵ میلیون زائر مسلمان برای آغاز مراسم حج، یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مذهبی جهان، در مکه عربستان سعودی گرد هم آمده‌اند که سال جاری در پس‌زمینه دلخراش تداوم تهاجم رژیم اسرائیل به نوار غزه برگزار می‌شود.

میلیون‌ها مسلمان نایب‌الزیاره غزه‌ای شدند

مراسم زیارت سالانه روز جمعه با انبوهی از نمازگزاران سپیدپوش در اطراف کعبه آغاز شد و بسیاری از آن‌ها پس از گذشت هشت ماه از جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه، برای بازماندگان غزه‌ای دست به دعا برداشتند. فلسطینیان در غزه امسال به دلیل بسته شدن گذرگاه رفح در ماه مه، زمانی که رژیم اسرائیل تهاجم زمینی خود را به شهر جنوبی رفح در مرز با مصر گسترش داد، نتوانستند به مکه سفر کنند.

میلیون‌ها مسلمان نایب‌الزیاره غزه‌ای شدند

مقامات فلسطینی اعلام کردند که ۴۲۰۰ نفر از کرانه باختری برای زیارت وارد مکه شده‌اند. هزار زائر دیگر از خانواده‌های فلسطینی‌های کشته یا مجروح در جنگ که پیش از بسته شدن رفح در خارج از غزه بودند، توسط پادشاه عربستان سعودی دعوت شدند. حج امسال همچنین زائران سوری را با پروازهای مستقیم از دمشق برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته به مکه آورده است که بخشی از سیاست‌دوستی روابط بین عربستان سعودی و سوریه است.

میلیون‌ها مسلمان نایب‌الزیاره غزه‌ای شدند

یکی از ارکان پنج‌گانه اسلام، حج است که باید حداقل یک بار توسط همه مسلمانانی که امکان آن را دارند، انجام شود. برخی سال‌ها منتظر فرصتی برای انجام این سفر بوده‌اند و مجوزهایی توسط مقامات سعودی بر اساس سهمیه برای هر کشور تخصیص داده شده است. زائران برای ادای این فریضه ابتدا طواف را انجام می‌دهند؛ هفت بار دور کعبه می‌چرخند. سپس به سمت منا می‌روند، دره‌ای که در چندین کیلومتری مکه توسط کوه‌ها احاطه شده است؛ جایی که شب را در چادرهای مجهز می‌گذرانند.

میلیون‌ها مسلمان نایب‌الزیاره غزه‌ای شدند

اوج این زیارت روز شنبه و همراه با دعاهای یک‌روزه در کوه عرفات است، جایی که حضرت محمد (ص) خطبه معروف عرفات خود را خواند. این آئین در گرمای سوزان تابستان عربستان سعودی برگزار می‌شود و مقامات پیش‌بینی می‌کنند میانگین دما ۴۴ درجه سانتی‌گراد (۱۱۱ فارنهایت) باشد. اقدامات کاهش گرما در سال جاری شامل سیستم‌های مه‌پاشی و پوشش‌های جاده‌ای با انعکاس حرارت است.

نظر شما