شناسهٔ خبر: 67189416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

قاضی زاده هاشمی: باید با هر کشور هم‌پیمان نظامی-سیاسی قراردادهای گسترده اقتصادی ببندیم/ کناره‌گیری به نفع یکدیگر در صورت نیاز

صاحب‌خبر -

شفقنا – اولین نشست خبری سیدامیرحسین قاضی‌زاده در حال برگزاری است.

به گزارش شفقنا، اولین نشست خبری سیدامیرحسین قاضی‌زاده، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شنبه (۲۶ خرداد ماه) آغاز شده است.

این نشست خبری نامزد انتخابات ریاست جمهوری به میزبانی خبرگزاری فارس و از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه مورخ ۲۶ خرداد ماه در حال برگزاری است.

بناست قاضی زاده هاشمی به سوالات خبرنگاران در موضوعات مختلف پاسخ دهد.

در ابتدای این نشست قاضی‌زاده هاشمی با تشکر از تمامی کسانی که بدون پیش فرض کوتاه‌مدتی وارد عرصه انتخابات شدند، اظهار کرد: به‌طور کلی فضای این دوره انتخابات چون سریع اتفاق افتاده، فرصت پاسخ‌گویی و آشنایی کمتر شده و به‌همین دلیل ممکن است انتخابات را دچار آسیب کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور آینده باید دکترین روشن داشته باشد، افزود: رییس جمهور باید تمام نظریه ها و چارچوب فکری خود در تمام زمینه ها را به صورت شفاف و منظم داشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: آقای رئیسی بعد از شهید رجایی توانست تغییر مسیری در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند. ادامه مسیر ایشان با تیم ایشان و ماست.

وی اضافه کرد: «شهید» رئیسی یک باند خاص و یک حلقه خاص نداشت بلکه تلاش ایشان حل مسائل مردم بود.

قاضی زاده هاشمی درخصوص علت حضور خود در انتخابات گفت: من نگران این شدم که از بدنه دولت شهید رئیسی کسی در دوره جدید پای کار نیاید. به همین دلیل وارد عرصه شدم.

وی درباره راهبرد سیاست خارجی دولتش بیان کرد: شعار من با دوستان مروت و با دشمنان مداراست، کاری که شهید رئیسی در دیپلماسی خود انجام داد.

وی افزود: راهبرد اساسی نظام در سیاست خارجی، توسعه روابط با کشورهای همسایه و مسلمان و دفاع از مظلومین بدون درگیری و توسعه تنش با سایر کشورها است.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: شهید امیر عبداللهیان نماد روشن این کار بودند؛ روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری ما در این دوران برقرار شد و در کنار روابطی که با مصر برقرار کردیم، در کنار مردم مظلوم غزه بودیم. شهید امیر عبدالهیان با یکپارچه جلو رفت و همین مسیر در دولت مردم ادامه خواهد داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به برنامه دولت مردم برای کم اثر کردن تحریم ها اشاره و خاطرنشان کرد: باید با هر کشوری که هم پیمان نظامی-سیاسی می شویم وارد تبادل قراردادهای گسترده اقتصادی شویم. این ارتباط اقتصادی با ‌کشورهای دوست تحریم پذیری ما را کاهش می‌دهد.

وی در خصوص اجماع نیروهای انقلاب اظهار داشت: اینکه صف منظم شود و دوستان به اشتباه رقابت نکنند کار خوبی است. سال ۱۴۰۰ موفق شدیم جبهه انقلاب یکدیگر را در عرصه انتخابات همراهی کنند و نتیجه خوبی اتفاق افتاد.

وی گفت: اگر نیاز باشد عناصر جبهه انقلاب به نفع یکدیگر کنار بروند، گفتگو خواهند کرد. در جریان گفتگوهای جبهه انقلاب هستم و امیدوارم محصول خوبی برای مردم به وجود بیاید.

قاضی زاده هاشمی به برنامه خود برای بورس اشاره و توضیح داد: وقتی یک سیاست غلط توسط دولت می‌تواند یک شبه بازار بورس را نابود کند، همان دولت با سیاست خود می‌تواند بازار را ۳ روزه سامان دهد.

وی اضافه کرد: کسی که با معنای انتظارات در بورس آشنا باشد، متوجه می‌شود که بازار سرمایه بر اثر اعتماد و عدم اعتماد سبز و قرمز می‌شود.

وی درباره اینکه آیا به‌نفع قالیباف کنار می‌روید یا خیر گفت: همگی به نفع فردی که شایسته است و قادر است اجماع بیشتری جلب کرده و برنامه و تیم قوی دارد، کنار می‌روند، در این صورت همه به او کمک کرده و کنار او می‌ایستیم.

وی در باره رابطه دولتش با روسیه نیز گفت: با روسیه در دو سطح ارتباط داریم، یکی در مجامع بین المللی که هر دو عضو آن هستیم. مواضع سیاسی مشترک بین دو کشور نسبت به آمریکا و دنباله‌های غربی آنها وجود دارد. بین دو کشور همپیمانی در عرصه دفاعی و سیاسی شکل گرفته اما رابطه در عرصه اقتصادی و فرهنگی ناقص مانده است و باید در  این دو حوزه نیز قراردادهایی بین بخش‌های خصوصی و مردمی دو کشور بسته شود و به‌سمت ایجاد بازار صنایع و بازارهای مشترک‌ برویم.

وی درباره نحوه و اعمال فیلترینگ در دولتش گفت: در دولت شهید رئیسی اقدام خوبی مبنی بر توسعه فیبر نوری و اینترنت ثابت انجام شد تا همه مراکز به آن وصل شوند؛ ضمن اینکه معتقد هستیم همزمان باید دسترسی به اینترنت فراهم شود، این نکته غیر قابل اجتناب است که فضای مجازی مورد سواستفاده قرار می‌گیرد و باید کنترل شود. در این راستا معتقد به کنترل مردمی هستیم، طبع عفیف ما در این حوزه می‌تواند بالغ شود و تصمیم بگیرد.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از گسست ملی چه برنامه‌ای دارید، گفت: یکی از خصوصیات شهید رئیسی دلسوزی برای همه مردم بود. باید مساله همه مردم، مساله دولتمردان باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌اش برای اقشار مختلف مردمی گفت: عدد فقر مطلق برابر با ۱۳ میلیون تومان است و در شهرستان‌های مختلف متفاوت است؛ بحث ماهم اکنون فقر مطلق است که برای رفع آن برنامه داریم. تصمیم داریم از هر خانواده بیکار یک نفر وارد عرصه اشتغال شود.

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه‌اش برای ارتباط با کشور‌های همسایه گفت: وقتی می‌توان گفت عمق استراتژیک با کشور دیگری یافتیم که ما هم عمق استراژیک آن کشور شویم. بیشتر همکاری ما با دیگر کشور‌های منطقه امنیتی است؛ برای اینکه اقتصاد شکوفا شود حداقل به بازار ۴۰۰ میلیون نفری و بیشتر نیاز داریم. در این راستا غیر از احیای تشکیلات اکو باید بازنگری کنیم و وارد بازار مشترک با کشور‌های عضو اکو شویم. می‌توانیم با دیگر کشور‌ها وارد تولید خودروی مشترک شویم. راهکار اساسی در توسعه همسایگی توسعه بازار، تجارت و تولید است.

وی درباره برنامه دولت احتمالی آینده‌اش برای رفع محرومیت و رسیدگی پزشکی در مناطق محروم گفت: در این راستا بومی‌گزینی در مجلس را تصویب کردیم، باید افراد متخصص در رشته‌های پزشکی جذب شوند و دو برابر طرحشان خدمت کنند و اگر دولت پای این طرح بایستد مشکل تا حدودی حل می‌شود.

وی درباره تعامل دولت‌ش با دیگر قوا نیز گفت: همه قوا خادمان مردم هستند. قوا، نوعی تقسیم مسئولیت برای خدمت به مردم هستند،  قوا تکمیل کننده هم‌ هستند و یک بزرگتر داریم که سیاست‌هایش ابلاغ می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: باید احساس برادری کنیم، متاسفانه خودپسندی که بین ماست بین دستگاه‌ها نیز وجود دارد. وقتی تصمیمی در بین قوا به جمع بندی رسید، باید آن را دنبال کرد، بنده نیز تابع قانون هستم.

وی گفت: تک رقمی کردن تورم مانند برنامه سه روزه حل مشکلات بورس به نتیجه می‌رسد. قانون برنامه هفتم دولت را مکلف کرده که تورم را تک‌رقمی کند و این را جزو تعهدات امکان‌پذیر خود می‌دانم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست های جمعیتی دولتش گفت: باید تشکیل خانواده به‌نگام شود و در عین حال پایدار باشد که مهمترین نیازمندی آن حمایت‌های گسترده اجتماعی برای ازدواج است. جوانان در دولت ما باید بدانند کارت خانواده جوان با یک میلیارد تومان اعتبار برای خرید جهیزیه، کارافرینی و تهیه مسکن می‌دهیم تا در این موارد استفاده کنند.

قاضی زاده هاشمی درباره تعداد زنان در کابیه احتمالیش گفت: ۶۳ درصد از آرای انتخابات مربوط به خانمهاست، در واقع ۱۰۰ درصد ارا از خانمهاست چراکه هر خانمی پای صندوق می اید همسر و‌فزندان خود را نیز پای کار می آورد. یکی از موفقیت‌های امام راحل در نهضت خود این بود که بانوان را به میدان آورد. امر نظارت باید مبتنی بر صلاحیت‌ها باشد. خانم های زیادی برای امر مدیریت صلاحیت دارند و باید این استعدادها را کشف کنیم، تعداد وزیران زن بر مرد در این صورت برای ما ارجحیت دارد.

نظر شما