شناسهٔ خبر: 67189026 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

لغو حقِ خاک برای تابعیت فرانسه

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: ژردن باردلا، چهره حزب راست افراطی فرانسه اعلام کرد که در صورت پیروزی این حزب در انتخابات پارلمانی این کشور، قانون «حقِ خاک» که برای اخذ تابعیت فرانسه استفاده می‌شود، لغو خواهد شد.
او ممکن است در صورت پیروزی حزب راست افراطی در انتخابات پارلمانی‌ پیش‌رو در این کشور به مقام نخست‌وزیری برسد.
باردلا  گفت که در این صورت، در هفته‌های اول کارش، قانون جدیدی را در زمینه مهاجرت، کنترل بیشتر مرزها و اخراج برخی از خارجی‌ها به پارلمان ارائه خواهد کرد.او تاکید کرد که همچنین قانون «حق خاک» را که به افراد خارجیِ زاده‌شده در خاک فرانسه اجازه می‌دهد پس از هجده سالگی درخواست تابعیت فرانسه کنند، فورا لغو خواهد کرد.این قانون از قرن نوزدهم در قوانین مدنی فرانسه وجود دارد و اجرا می‌شود.بسیاری از کسانی که از این قانون استفاده کردند، بعدا به چهره‌های مشهوری در زمینه کاری خود تبدیل شدند.زین‌الدین زیدان فوتبالیست پیشین و همچنین شارل آزناوور و سرژ گنزبور خوانندگان مطرح قرن بیستم فرانسه از جمله این افراد هستند.در حالی که در سال‌های اخیر نرخ رشد جمعیت در فرانسه شدیدا کاهش یافته، حدود ده درصد از تولدها در فرانسه شامل این قانون می‌شود.
این چهره راست افراطی مدعی شد که چنین تصمیمی «اولویت مردم فرانسه» است.باردلا که به عنوان سرلیست حزب راست افراطی فرانسه به پارلمان اروپا راه یافته، خودش دارای اصل و نسب ایتالیایی است.
او توسط مادرش در یکی از حومه‌های کارگرنشین پاریس بزرگ شده و همواره می‌گوید که با نگرانی‌های فرانسوی‌ها درباره کاهش قدرت خرید، افزایش مهاجران و ناامنی آشناست.
پس از افزایش آرای حزب راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور شامگاه ۲۰ خرداد در یک نطق تلویزیونی گفت پس از انجام مشورت‌های پیش‌بینی‌شده در اصل ۱۲ قانون اساسی، تصمیم گرفته است پارلمان فرانسه را منحل کند و با برگزاری رأی‌گیری تازه، انتخاب پارلمان آیندۀ این کشور را دوباره به مردم فرانسه واگذار کند.
با امضای فرمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام از سوی مکرون، دور اول این انتخابات ۳۰ ژوئن (دهم تیرماه) و دور دوم آن هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار می‌شود.
باردلا پیشتر باردلا در زمینه سیاست‌های مهاجرتی به دولت مکرون حمله کرده و مدعی شده است: «من فکر می‌کنم تمام بزه‌کاری‌ها و جنایت‌ها به ناتوانی دولت در کنترل جریان‌های مهاجرت مربوط است.»قانون خاک یکی از راه‌های دسترسی خارجی‌ها به تابعیت فرانسه است.
برای استفاده از این قانون، فرد باید در تاریخ رسیدن به سن قانونی در فرانسه اقامت داشته باشد و حداقل پنج سال از سن یازده سالگی به طور مداوم یا غیرمستمر در فرانسه زندگی کرده باشد.
همچنین فردی که در فرانسه از پدر و مادر خارجی متولد شود که آنان نیز در فرانسه متولد شده‌اند، در بدو تولد تابعیت دریافت می‌کند. به این حق، «حق مضاعف خاک» می‌گویند.
علاوه بر این، قانون «حق خون» در مورد تابعیت فرانسه اجرا می‌شود؛ به این معنی که فردی که حداقل از یک والد فرانسوی متولد شده باشد، صرف نظر از محل تولدش، فرانسوی خواهد بود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما