شناسهٔ خبر: 67188036 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نوبت حکمرانی پهپادهای حزب‌الله / گزارش میدانی خبرنگار اعزامی قدس به جنوب لبنان از تغییر معادلات جنگ به‌سود جبهه مقاومت

اگر کمی در حوزه اخبار بین‌الملل سررشته داشته باشید، حتماً از آنچه این روزها در شمال فلسطین اشغالی و مناطق هم‌مرز با لبنان می‌گذرد آگاهی دارید.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، تنش میان مقاومت و رژیم صهیونیستی در یکی دو هفته اخیر و به‌ویژه از چهارشنبه گذشته و پس از اعلام ترور چهار تن از رزمندگان حزب‌الله ازجمله «طالب سامی عبدالله» از فرماندهان ارشد جنبش به اوج خود رسیده است.

در پاسخ، مقاومت در سنگین‌ترین تهاجم خود تاکنون، موجی از موشک‌ها را به سمت اهداف حساس و ۹ پایگاه نظامی دشمن شلیک کرد. این حملات آتش‌سوزی‌های گسترده در شمال سرزمین‌های اشغالی را به دنبال داشته است. براساس اینفوگرافی که حزب‌الله دیروز منتشر کرده، این جنبش در
 ۲۵۱ روز حمایت خود از غزه، ۲هزار و ۱۲۵ عملیات نظامی انجام داده که در جریان آن بیش از ۲هزار صهیونیست کشته و زخمی شده‌اند. مقاومت، مناطقی را در شعاع ۵کیلومتر زیر آتش گرفته که به تخلیه ۴۳ شهرک اسرائیلی و آوارگی ۲۳۰هزار صهیونیست منجر شد.
آمار یاد شده بیانگر آن است حزب‌الله در متن نبرد علیه اشغالگران صهیونیست قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با آنچه این روزها در جبهه هم‌مرز با فلسطین اشغالی می‌گذرد، مشاهدات میدانی خبرنگار اعزامی قدس به لبنان را می‌خوانید.  

بخش اول؛ شهدای خدمت، زینت‌بخش بیروت
 نکته‌ای که هنگام ورود به لبنان توجهم را به خود جلب می‌کند، نصب تصاویری از رئیس جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی در جای جای خیابان‌های بیروت است. لبنانی‌ها با نصب بنرهایی، این شهید بزرگوار را با پرچم کشورمان و مفهوم «شهید الخدمه» و «شهید جمهور» به تصویر کشیده‌اند تا مراتب قدردانی خود از ایشان به دلیل حمایت‌هایی که از لبنان و به‌ویژه فلسطین داشته‌اند را نشان دهند. تصاویر شهید حسین امیرعبداللهیان هم در نقاط مختلف شهر به چشم می‌خورد. الحق که او هم در حمایت از فلسطین کم نگذاشت و این چشمه‌ای از دریای بی‌کران محبت لبنانی‌ها در عرض ارادت به وی است. 

نوبت حکمرانی پهپادهای حزب‌الله



بخش دوم؛ زد و خورد دائمی در مرز
 آنچه در نوار مرزی جنوب لبنان می‌بینیم زد و خورد دائمی میان مقاومت و رژیم اشغالگر است. چند روزی که در خیام بودم دشمن بارها با بمب‌های ممنوعه فسفری، مناطقی از حاشیه این شهر و خطوط مرزی را هدف قرار داد. شلیک بمب صوتی توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روی خیام، مرجعیون، اقلیم تفاح و دیگر مناطق که با هدف ایجاد ترس و وحشت در دل شهروندان صورت می‌گیرد و همچنین شکسته شدن دیوار صوتی، تصویر هر روزه است. شلیک کور توپخانه‌ای رژیم کودک‌کش با هدف آتش زدن پوشش گیاهی هم در نوع خود جالب توجه است. دشمن ناتوان در شناسایی مقرهای مقاومت این کار را می‌کند تا به گمان خود راحت‌تر بتواند نیروهای حزب‌الله را شناسایی کند. اسرائیل چند روز پیش چندین خانه را در شهر عیترون با بمب‌های سنگرشکن سنگین هدف قرار داد. در برخی نقاط هدف قرار گرفته گودال‌هایی به عمق ۵ تا ۸ متر هم ایجاد شده بود. ارتش اشغالگر همین دو روز پیش نیز یک فروشگاه بزرگ موادغذایی در شهر خیام را هدف قرار داد. آن‌ها ادعای اطلاعاتی دارند اما یک فروشگاه، جایی که دقیقاً با زندگی عادی مردم سروکار دارد را می‌زنند. مشخص است پشت این نوع جنگ غیرانسانی یک هدف نهفته شده و آن هم خالی کردن شهرها و روستاها از جمعیت است. این در حالی است که حزب‌الله رسماً اعلام کرده فقط نظامیان را می‌زند و این یعنی دشمن به هیچ قاعده و قانون حقوق بشری پایبند نبوده و نیست.
در پاسخ، حزب‌الله حملات موشکی سنگینی علیه مناطق اشغالی انجام می‌دهد. دو روز پیش مقاومت کریات شمونه و پایگاه نظامی مسکاف عام را هدف گرفت که منجر به آتش‌سوزی شد و دود آن به وضوح قابل دیدن بود. همچنین حزب‌الله حمله‌ای پهپادی به الجلیل اشغالی داشت که گفته می‌شود ۲۲ نظامی دشمن کشته یا زخمی شده‌اند. این حملات، دشمن را به ستوه آورده و تا حدی شرایط برای صهیونیست‌ها غیرقابل تحمل است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم را هم به شمال سرزمین‌های اشغالی کشاند. درباره این سفر اما چند نکته جالب قابل ذکر است. نخست اینکه نتانیاهو مدعی شده به خط مقدم و لب مرز سفر کرده ولی باید بگویم جایی که او آمده ۱۵-۱۰ کیلومتر با لبنان فاصله دارد. این مناطقی است که شهرک‌های صهیونیست‌نشین به واسطه حملات مداوم حزب‌الله کاملاً تخلیه شده و به جز نیروهای نظامی هیچ بنی‌بشری آنجا یافت نمی‌شود. بسیاری از یهودیان که این روزها در تل‌آویو، حیفا و دیگر نقاط اشغالی به صورت مدام علیه کابینه تجمعات اعتراضی برگزار می‌کنند از همین شهرک‌نشینانی هستند که از شمال فراری شده‌اند و زندگی آن‌ها روی هواست. نتانیاهو در هشت ماه جنگ تلاش کرده با منحرف کردن افکار به سوی بحث اسرا، این مشکل را به حاشیه ببرد، اما امروز دیگر کاسه صبر شهرک‌نشینان لبریز شده است. او که در حلقه و محاصره امنیتی به شمال آمده با این حرکت، نخست می‌خواهد به آن‌ها دلداری دهد و بگوید شمال امن است، در حالی که چنین چیزی وجود ندارد. دوم اینکه حملات حزب‌الله به نظامیان صهیونیست امنیت کلی دشمن و به‌ویژه کارایی سامانه‌های گنبد آهنین را زیرسؤال برده است؛ پس نتانیاهو می‌خواهد با این حرکت به نظامیان خود امیدواری و روحیه دهد که این مسئله هم بسیار سخت است.

نوبت حکمرانی پهپادهای حزب‌الله

بخش سوم؛ زندگی جاری است
 با وجود همه درگیری و چالش‌ها، نکته قابل توجه این است زندگی در جنوب لبنان بدون توجه به حملات دشمن و زیر سایه چتر امنیتی که حزب‌الله ایجاد کرده، جاری است. در همین مدت کوتاه که در لبنان هستم فرصتی پیش آمد که در مراسم تشییع دو تن از شهدا با نام‌های حسین نعمه الحورانی در بنت الجبیل و خلیل حمد در شهر مرزی عیترون شرکت کنم. مراسم با پخش سرودهای حماسی همراه بود و حمایت از مقاومت در آن موج می‌زد و مردم با سر دادن لبیک یا حسین و یا لبیک یا نصرالله همراهی خود به حزب‌الله را اعلام می‌کردند. 
روزی هم گذر ما به روستای «دبین» افتاد. مردم منطقه شیعه هستند. برای تهیه مایحتاج روزمره به یک سوپر مارکت می‌روم. با یک فروشنده درباره آنچه این روزها در جنوب می‌گذرد هم کلام می‌شوم. او ابتدا به جهت دلیل ارادت به امام حسین(ع) و امام رضا(ع) چند بطری آب به ما هدیه می‌دهد و سپس می‌گوید: ما با وجود مقاومت پیروز و ثابت‌قدم هستیم. نصرالله و رزمندگان مقاومت روی سر ما جا دارند. او سپس به شهادت رئیس جمهور کشورمان هم اشاره کرده و ادامه می‌دهد: ما قدردان ایران و سید قائد (رهبر معظم انقلاب)، شهید رئیسی و امیرعبداللهیان هستیم. آن‌ها حمایت زیادی از کشور ما و فلسطین کردند و ما همیشه ایشان را محترم شمرده و از آن‌ها یاد خواهیم کرد.من حتی تیم‌های رسانه‌ای از کشورهای مختلف را دیدم که با وجود آتش دشمن، با خیال آسوده در حال تهیه گزارش هستند. زمانی بود که صهیونیست‌ها هر کاری که می‌خواستند در لبنان می‌کردند و حتی اگر اراده می‌کردند، خود را به بیروت می‌رساندند اما فعالیت خبری آن هم در مناطقی که فاصله چندانی با مرز ندارد نتیجه واضح تغییر معادله جنگ به نفع مقاومت است. نکته دیگر اینکه من ۶ماه پیش هم برای پوشش تحولات به جنوب لبنان اعزام شدم. در آن زمان هر ساعت شاهد پرواز مدام پهپادهای دشمن بر فراز خاک لبنان بودیم. امروز اما هیچ خبری از پهپادهای اسرائیلی نیست. جنگنده‌های دشمن می‌آیند و اهدافی را می‌زنند و می‌روند. این یعنی حزب‌الله توانسته با قدرت، پهپادهای صهیونیست‌ها را به عقب براند و آن‌ها را از مدار خارج کند. جالب آنکه همین دیروز یک شبکه اسرئیلی از نفوذ دو پهپاد مقاومت به شمال فلسطین اشغالی آن هم بدون رهگیری توسط سامانه‌های پدافندی خبر داد که این مسئله درستی سیاست دفاعی مقاومت را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند حالا این پهپادهای حزب‌الله هستند که جولان می‌دهند نه دشمن.

نظر شما