شناسهٔ خبر: 67186309 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شکوفایی کشاورزی فارس زیر سایه حمایت دولت؛کیفی‌سازی تعاونی‌های روستایی

شیراز - ایرنا - تقویت زیرساخت‌ها و کیفی‌سازی بخش تعاون روستایی از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم محسوب می‌شود؛ رویکردی که در استان فارس با برنامه‌ریزی جهت توسعه اقتصاد روستایی و مشخص کردن درصد تولید ناخالص ملی استان در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسیدگی به روستاها و روستاییان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفت و این مهم با تشکیل نهادهای انقلابی یکی پس از دیگری با عزم جدی‌تری دنبال و سعی شد تا چهره محرومیت از مناطق روستایی زدوده شود.

در دولت سیزدهم نیز توجه به توسعه مناطق روستایی از همان ابتدای تشکیل دولت در اولویت سیاستگذاران و دولتمردان قرار گرفت؛ رویکردی که با حضور شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی رییس جمهور در مناطق صعب العبور و حاشیه شهرها و مناطق محروم در هر استان تبدیل به گفتمانی برای مسئولان و وزرای دولت شد.

سفرهای شهید آیت‌الله رییسی به مناطق روستایی

بررسی سفرهای استانی رییس دولت سیزدهم حاکی از آن است که عمده سفرهای او تنها به مراکز استان‌ها محدود نمی‌شد بلکه این شهید راه خدمت با حضور در مناطق روستایی و محروم تلاش بسیاری برای حل کردن مشکلات مردم در این مناطق داشت.

رییس دولت سیزدهم معتقد بود که کارخانه بزرگ اقتصاد روستا باید فعال شود تا شاهد حاشیه‌نشینی در شهرها نباشیم و بر همین اساس هم اعلام کرد که استانداران باید حمایت از روستائیان را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

رییس دولت سیزدهم معتقد بود که کارخانه بزرگ اقتصاد روستا باید فعال شود تا شاهد حاشیه‌نشینی در شهرها نباشیم و بر همین اساس هم اعلام کرد که استانداران باید حمایت از روستائیان را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

رشد ۶.۴ درصدی تعاونی ها در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم برای تحقق این امر، سند توسعه تعاون را در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ ابلاغ کرد، این سند که با نام "اصل چهل و چهارم قانون موضوع بند (الف) ماده (۹) ﻗﺎﻧﻮن اﺟﺮای ﺳﯿﺎﺳﺖ های ﮐﻠﯽ ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺨﺶ ﺗﻌﺎون" منتشر شده تأکید دارد که سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در حوزه تعاونی باید به ۴۵ درصد برسد.

با این حال آمارهای رسمی و جدید از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد تشکیل تعاونی‌ها در دولت سیزدهم با رشد ۶.۴ درصدی مواجه بود و در ۲ سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ تعاونی در کشور تشکیل شده که منجر به ایجاد ۱۷۳ هزار فرصت شغلی شده، در این دولت ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت تعاونی با اشتغالزایی بیش از ۶۲ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار میلیارد ریالی افتتاح شد.

اکنون حدود ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در بخشهای مختلف کشور فعال هستند، این تعاونی‌ها با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو دارند و بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

همچنین ۵۵ درصد از تعاونی‌ها در بخش تولیدی اعم از بخشهای صنعت و کشاورزی فعال هستند و ۴۵ درصد باقیمانده در بخش توزیع و خدمات فعالیت دارند، سهم بخش مسکن از تعاونی‌ها ۱۰ درصد، سهم بخش کشاورزی ۲۴ درصد، سهم بخش صنعت ۱۸ درصد و سهم بخش خدمات ۲۵.۵ درصد است.

آن طور که متولیان امر در دولت سیزدهم می‌گویند تلاش و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای توسعه تعاونی‌ها در دستگاه‌های اجرایی مربوطه شکل گرفته؛ تلاش‌هایی که برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز هم ادامه دارد.

نقش تعاونی‌ها در توسعه روستاها

یکی از نهادهایی که نقش بسزایی در پیشبرد اهداف در حوزه توسعه روستایی دارد سازمان تعاون روستایی است که تاکنون اقدامات قابل توجهی را برای تحقق این امر مهم در مناطق مختلف کشور انجام داده است.

استان فارس نیز به دلیل برخورداری از جمعیت قابل توجه روستایی سهم قابل‌توجهی از تعاونی‌های روستایی کشور را به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین سرشماری، جمعیت روستایی فارس حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان است و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستاست.

بر همین اساس استاندار فارس نقش تعاونی‌ها را در توسعه اقتصادی استان حائز اهمیت می‌داند و معتقد است که تعاون به عنوان یک رویکرد اقتصادی سهم بسزایی در توسعه استان دارد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم با کارآفرینی، اشتغال و تولید ملی در ارتباط است و افزون بر آن سبب پیدایش فرهنگ اعتماد و همدلی در جامعه می‌شود.

محمدهادی ایمانیه بر این باور است که اگر اشتغال روستاها حفظ شود، روستانشینان دیگر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نمی‌اندیشند.

بخش کشاورزی، محور اقتصادی فارس

بدین ترتیب توسعه تعاونی‌ها در روستاهای فارس در دستورکار ارگان‌های مربوطه از جمله سازمان تعاون روستایی قرار گرفت.

طبق آخرین گزارش‌ها به نقل از مدیرعامل اتحادیه تعاونی تولید روستایی، در حال حاضر ۱۷۳ شرکت و ۱۰ اتحادیه شهرستانی تعاونی تولید در استان فارس فعال هستند.

هم‌اکنون ۴۰درصد اراضی کشاورزی فارس تحت پوشش تعاونی‌های تولید هستند و بیش از ۴۸ هزار بهره‌بردار در تعاونی‌های تولید عضویت دارند.

مدیر تعاون روستایی فارس نیز که معتقد است محور اقتصادی این استان بخش کشاورزی است درباره اهمیت تقویت تعاونی‌ها به خبرنگار ایرنا گفت: بخش کشاورزی در استان فارس نقش اساسی در تولید، اشتغال و امنیت غذایی کشور دارد؛ این استان پهناور سهم عمده‌ای از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده که بدون شک تعاونی‌ها نقش مهمی در تحقق این امر داشته‌ و دارند.

حمید رشیدی مردمی‌سازی و توسعه اقتصاد روستایی را از مهمترین برنامه‌های استان دانست و محور کار خود را بر مبنای مشارکت عنوان کرد و گفت: تعاونی‌ها، نقش کلیدی و مهمی در تحقق شعار سال دارند، لذا رویکرد دولت سیزدهم نیز توسعه بخش تعاون است و شعار سال با رونق تعاونی‌های فارس محقق می‌شود.

وی که معتقد است مأموریت‌های شبکه تعاون روستایی در رابطه با زنجیره تأمین تا مصرف تعریف شده افزود: تعاون روستایی به عنوان یکی از بازوهای اجرایی وزارتخانه جهاد کشاورزی و استان‌ها با حمایت از راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی، تشکل‌ها و هدایت آن‌ها در یک نظام بهره‌برداری و البته نقش‌آفرینی در زمینه نظارت عملکردی همواره تلاش می‌کند تا بتواند در نظام تولید و اقتصاد کشاورزی نسبت به ظرفیت‌سازی نقش ایفا کند.

نقش‌آفرینی تعاونی‌های بخش کشاورزی در گسترش سهم اقتصاد تعاون‌محور

او ادامه داد: شبکه تعاونی روستایی مبتنی بر مشارکت مردم نقش بسزایی در توسعه همه‌جانبه سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی جهاد کشاورزی دارد.

رشیدی بر نقش‌آفرینی تشکل‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی در گسترش سهم اقتصاد تعاون‌محور و تحقق تکالیف قانونی ترسیم شده در برنامه‌های توسعه‌ای کشور تاکید کرد و این فرآیند را یکی از راهکارهای پایدارسازی تولید و امنیت غذایی و حمایت از سفره غذایی مصرف‌کنندگان برشمرد.

مدیر تعاون روستایی فارس سهم اقتصاد تعاونی در اسناد برنامه‌های توسعه‌ای کشور را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: آمارهای متعدد اعلامی کمتر از ۱۰ درصد از تحقق این هدف‌گذاری ملی در بخش کشاورزی نشان می‌دهد و این نتیجه باید با آسیب‌شناسی و بکارگیری راهکارهای تقویت نقش نظام تعاونی در آتی توسعه پیدا کندبه گفته او، کشاورزان و بهره‌برداران با الگوهای مشخص تعاونی‌های روستایی، تولید، کشاورزی و زنان و در قالب اتحادیه‌ها برای توسعه فرهنگ تعاون و کار و تلاش جمعی یک پیشران در نظام مدیریتی اقتصاد ملی معرفی می‌شوند که این فرآیند با پشتوانه قانون اساسی و قوانین و مقررات حمایتی مجلس شورای اسلامی باید در افق‌های متعدد بتواند سهم قابل اتکایی در نظام اقتصادی کشور داشته باشد.

سهم ۲۵ درصدی اقتصاد تعاونی در اسناد برنامه‌های توسعه‌ای کشور

مدیر تعاون روستایی فارس سهم اقتصاد تعاونی در اسناد برنامه‌های توسعه‌ای کشور را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: آمارهای متعدد اعلامی کمتر از ۱۰ درصد از تحقق این هدف‌گذاری ملی در بخش کشاورزی نشان می‌دهد و این نتیجه باید با آسیب‌شناسی و بکارگیری راهکارهای تقویت نقش نظام تعاونی در آتی توسعه پیدا کند.

رشیدی بر اهمیت ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های بازرگانی تعاون روستایی تأکید کرد و گفت: شبکه تعاون روستایی با ساختار منسجم چه در زمینه زیرساخت‌ها و امکانات زنجیره تولید از کشت تا عرضه و چه در انواع مداخلات اقتصادی در خریدهای تضمینی، حمایتی و توافقی همواره تلاش دارد تا بتواند به ارتقاء توان تولیدکنندگان و گسترش سفره غذایی مصرف‌کنندگان کمک کند.

او رویکرد حاکم بر فعالیت‌های تعاونی‌ها را مربوط به تولید پایدار و توسعه و بهبود کسب‌وکارهای مرتبط با کشاورزی و دامپروری دانست و گفت: ایجاد زنجیره ارزش و کوتاه شدن مسیر تولید تا عرضه با حذف برخی از واسطه‌ها ۲راهبرد مدیریتی جامع در تعاون روستایی است که این روند زمینه‌ساز تحول بازار و اقتصاد کشاورزی شده است.

بدون شک بخش تعاون که یکی از محورهای اصلی اقتصاد کشور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است با ابلاغ سند تعاون می‌تواند بیش از پیش در توسعه اقتصاد غیرنفتی کشور تأثیرگذار باشد، لذا اقداماتی که برای تقویت زیرساخت‌ها و مشارکت تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود کمک شایانی به توسعه استان و در نهایت پویایی اقتصاد کشور در آینده‌ای نزدیک می‌کند و نیاز است که این اقدامات با جدیت بیشتری دنبال شود.

نظر شما