شناسهٔ خبر: 67185729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش سخنگوی کرملین به عکس‌العمل منفی کی‌یف و غرب به ابتکار صلح پوتین

تهران- ایرنا- دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به عکس‌العمل منفی کی‌یف و غرب به ابتکار صلح پوتین واکنش نشان داد و گفت: اما با توجه شرایط میدان جنگ ممکن است اوکراین ابتکار صلح رئیس جمهور روسیه را در نظر بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی کرملین در اظهاراتی، افزود: برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور (روسیه) عکس‌العمل‌های منفی کی‌یف و غرب به ابتکار صلح خودش قابل پیش‌بینی بود.

پسکوف ادامه داد: اما با این حال شاید حتی در رژیم کی‌یف افرادی باشند که فکر می‌کنند اوضاع در میدان جنگ ممکن است برای اوکراین حتی به سمت وخیم‌تر شدن پیش برود و به همین دلیل ممکن است کی‌یف ابتکار صلح پوتین را در نظر بگیرد.

سخنگوی کرملین در ادامه با اشاره به اینکه مسکو رئیس جمهور اوکراین را غیرقانونی می‌داند، یادآور شد: دوره ریاست ولودیمیر زلنسکی در ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت) به پایان رسید و به دلیل حکومت نظامی، انتخابات در اوکراین برگزار نشد اما این موضوع در مذاکرات صلح با کی‌یف اشکالی وارد نمی‌کند زیرا نیروهای قانونی هنوز در کی‌یف وجود دارند.

پسکوف همچنین با بیان اینکه مهم نیست که چه کسی مذاکره می‌کند، تاکید کرد: مذاکرات توسط کارشناسان انجام می‌شود و مذاکراتی چند وجهی و بسیار پیچیده خواهد بود اما نکته اصلی اینجاست که نتایج این مذاکرات توسط نمایندگان قانونی ثبت خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری تاس، زلنسکی پیشنهاد پوتین را یک اولتیماتوم خواند که قابل اعتماد نیست و این پیشنهاد در غرب نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

خبرگزاری تاس افزود: همچنین ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از در نظر گرفتن پیشنهاد صلح پوتین امتناع کرد و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که مسکو نباید شرایط خود را برای دستیابی به صلح به کی‌یف دیکته کند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین در نشستی با کارکنان ارشد وزارت خارجه روسیه، گفت: در غرب این اصطلاح که روسیه جنگ را در چارچوب یک عملیات نظامی ویژه آغاز کرد و متجاوز است، مدام تکرار می‌شود. من می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که روسیه جنگ را آغاز نکرد و این رژیم کی‌یف بود که پس از اعلام استقلال بخشی از اوکراین مطابق با قوانین بین المللی، خصومت‌ها را آغاز کرد و به آنها ادامه داد.

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که اگر اوکراین جاه‌طلبی‌های خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنار بگذارد و نیروهای خود را از چهار منطقه اوکراینی که مسکو مدعی آن است، خارج کند، مسکو آتش را متوقف کرده و وارد مذاکرات صلح خواهد شد.

پوتین گفت که روسیه آماده است از خاک اوکراین عقب نشینی کند تا زمینه اجرای صلح فراهم شود.

رئیس جمهور روسیه در حالی شرایط کشورش برای صلح را اعلام کرد که قرار است بیش از ۹۰ کشور جهان بدون حضور نماینده روسیه در سوئیس برای گفت وگو درباره صلح گردهم آیند.

کنفرانس صلح سوئیس درباره اوکراین قرار است ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) برگزار شود. روسیه به این کنفرانس دعوت نشده است. چین تاکید کرده که حضور روسیه و اوکراین پیش‌شرط برگزاری یک کنفرانس سازنده است.

همچنین کی‌یف گفته که بیش از یکصد کشور دعوت برای حضور در این نشست را قبول کرده‌اند. قرار است در این کنفرانس طرح صلح ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای پایان جنگ در این کشور مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه پیش از این گفت که نشست سوئیس در مورد اوکراین بدون حضور مسکو «اقدامی به طور کلی پوچ و یک وقت گذرانی بیهوده است و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها نمی‌خواهند وقت خود را تلف کنند.»

نظر شما