شناسهٔ خبر: 67185081 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

بررسی دو گروه نخست جام ملت‌های اروپا؛ یورو ۲۰۲۴ آغاز شد

صاحب‌خبر -

سعید طالبی چابک

یورو 2024 روز جمعه با دیدار آلمان مقابل اسکاتلند آغاز شد. آلمانی‌ها به‌عنوان تیم میزبان این دوره، امید بسیار زیادی به پایان دادن به ناکامی چندین ساله و کسب جام دارند. تیم‌های دیگر نیز عمدتا به‌طور کامل برای رقابت در این تورنمنت آماده شده‌اند و همه چیز خبر از یک یوروی جذاب می‌دهد.

توقع این است که آلمان به‌عنوان تیم اول صعود کند اما ژرمن‌ها در دو دوره اخیر یورو و دو دوره جام‌جهانی سابقه بدی از خود بر جای گذاشته و هیچ موفقیتی نداشته‌اند. آنها از یورو ۲۰۱۶ به این‌سو در هیچ مسابقه حذفی‌ای برنده نبوده‌اند و دو جام جهانی پیاپی را بدون کسب پیروزی به پایان برده‌اند

تبلیغ ۶۵ متری آدیداس در ورودی مترو مونیخ با تصویری از مانوئل نویر، دروازه‌بان ملی‌پوش آلمان و شعار تبلیغاتی آدیداس (می‌توانیم به چنگش بیاوریم)، همه را به یاد تبلیغ مشابهی از الیور کان در جام جهانی ۲۰۰۶ در بزرگراه‌های مونیخ انداخت که البته این بار زیر زمین انجام شده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم برخلاف آن جام که آلمان در خانه به رتبه‌ای بهتر از سومی دست پیدا نکرد، این بار چه سرنوشتی برایش رقم خواهد خورد.

گروه A: میزبان و دیگر تیم‌های امیدوار

آلمان: توقع این است که آلمان به‌عنوان تیم اول صعود کند اما ژرمن‌ها در دو دوره اخیر یورو و دو دوره جام‌جهانی سابقه بدی از خود بر جای گذاشته و هیچ موفقیتی نداشته‌اند. آنها از یورو ۲۰۱۶ به این‌سو در هیچ مسابقه حذفی‌ای برنده نبوده‌اند و دو جام جهانی پیاپی را بدون کسب پیروزی به پایان برده‌اند. آلمانی‌ها این‌بار با تیم‌های مجارستان، سوئیس و اسکاتلند همگروه شده‌اند که برای یک تیم میزبان خیلی هم گروه ساده‌ای نیست. مشکل اینجاست که از ۴۰ سال پیش تاکنون هیچ کشور میزبانی قهرمان یورو نشده؛ حتی در دوره‌هایی که میزبانی‌ها مشترک بوده. آلمان فقط یک‌بار در سال ۱۹۷۴ از امتیاز میزبانی استفاده کرد و قهرمان جهان شد. آنها در میزبانی‌های بعدی‌شان در جام‌جهانی ۲۰۰۶ سوم شدند و در یورو ۱۹۸۸ هم راه به جایی نبردند.

سوئیس: برای ششمین بار است که در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند و برای سومین بار پیاپی. آنها در دوره قبلی عملکرد خوبی داشتند و پیش از آن که در پنالتی‌ها توسط اسپانیا حذف شوند، فرانسه را در همین ضربات حذف کرده بودند. سوئیس و فرانسه تنها تیم‌های اروپایی هستند که در هر پنج دوره اخیر یورو یا جام‌جهانی، دور گروهی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و به مرحله‌ حذفی صعود کرده‌اند و احتمال صعودشان از این گروه هم کم نیست.

مجارستان:  آنها در هشت بازی رقابت‌های انتخابی یورو بدون باخت بودند (پنج برد و سه تساوی)؛ نتیجه‌ای که بعد از جام‌جهانی ۱۹۷۴ برای این کشور بی‌سابقه بود. در دوره قبلی یورو، مجارها در گروه مرگ بودند و با مصدومیت سوبوسلای نتوانستند توفیق چندانی کسب کنند. مجارها برای صعود کار راحتی ندارند اما به وضوح وضعیت تیمی‌شان نسبت به دوره قبلی یورو بهتر شده است.

گروه مرگ یعنی اسپانیا و ایتالیا. قهرمانان سابق اروپا در کنار کرواسی‌ای قرار گرفته‌اند که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ سوم شد. در این گروه فقط آلبانی است که به‌ نظر می‌رسد شانسی برای صعود ندارد. تیم‌های این گروه در صورت صعود به مرحله حذفی مدعی حضور در مراحل بالاتر خواهند بود

اسکاتلند: این چهارمین بار است که اسکاتلندی‌ها در این مسابقات شرکت می‌کنند. آنها هرگز رنگ مرحله حذفی را ندیده‌اند. تیم استیو کلارک در دور انتخابی پایین‌تر از اسپانیا جواز یورو را به دست آورد و نروژ پرستاره را حذف کرد. آنها اسپانیا را هم دو بر صفر شکست دادند. بازی‌های اسکاتلند برابر سوئیس و مجارستان احتمالا نقش مهمی در تعیین تیم دوم صعودکننده از گروه را خواهد داشت. 

گروهB : گروه مرگ 

اسپانیا : گروه مرگ یعنی اسپانیا و ایتالیا. قهرمانان سابق اروپا در کنار کرواسی‌ای قرار گرفته‌اند که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ سوم شد. در این گروه فقط آلبانی است که به‌ نظر می‌رسد شانسی برای صعود ندارد. اسپانیا باید به‌طور منظم به محوطه جریمه حریف خود راه پیدا کند. ۵۰ گل آخر آنها در یورو همگی از داخل محوطه جریمه به ثمر رسیده است. آخرین گلی که آنها از بیرون محوطه جریمه زدند، به ۲۴ سال پیش برمی‌گردد، ضربه‌ای که رائول در مرحله گروهی یورو ۲۰۰۰ به اسلوونی زد. قهرمان سه دوره اروپا نخستین بازی‌اش را مقابل کرواسی انجام می‌دهد که بازی سختی است. شاید موضوع نگران‌کننده برای آنها دو شکستی باشد که در یورو ۲۰۱۶ مقابل کرواسی و ایتالیا داشته‌اند. ماتادورها فقط سال ۲۰۰۴ از مرحله گروهی صعود نکردند اما این دوره ممکن است با شکست در بازی اول برای آنها به شکل مطلوبی پیش نرود. تیم‌های این گروه در صورت صعود به مرحله حذفی مدعی حضور در مراحل بالاتر خواهند بود.

ایتالیا: در دوره قبلی یورو قهرمان شدند اما در دو جام‌جهانی قبل و بعد از آن غایب بودند. با رفتن مانچینی و آمدن اسپالتی، تیم تغییرات زیادی نداشته، فقط لوکاتلی خط خورده است. آنها در بازی دوستانه با ترکیه نشان دادند شباهتی به تیم جذاب اسپالتی (ناپولی) که قهرمان سری ‌آ شد، ندارند. مدافع عنوان قهرمانی راه سختی برای دفاع از عنوان خود دارد. در واقع تنها اسپانیا یک‌بار توانسته از قهرمانی خود در دوره بعدی دفاع کند. اسپالتی یازدهمین سرمربی ایتالیا در یورو خواهد بود و این تیم هرگز مربی خارجی نداشته است. در صورت قهرمانی، ایتالیا در کنار آلمان به بیشترین عناوین در تورنمنت‌های بین‌المللی بین کشورهای اروپایی می‌رسد. لاجوردی‌ها ۶ جام (چهار جام‌جهانی‌ و دو قهرمانی اروپا) دارند و می‌توانند در صورت عملی کردن ماموریت غیرممکن در آلمان به تیم میزبان برسند.

کرواسی: کروات‌ها در ۵۰ درصد دوره‌هایی که در جام‌جهانی (سه بار از ۶ دوره) حضور داشته‌اند به نیمه‌نهایی رسیده‌اند اما هنوز در ۶ دوره حضور در یورو طعم رسیدن به جمع چهار تیم نهایی را نچشیده‌اند. زلاتکو دالیچ، نخستین سرمربی‌ای خواهد بود که کرواسی را در چهار تورنمنت مهم متوالی هدایت می‌کند. حضور آنها در این گروه، گروه مرگ را تشکیل داد تا دو تیم نامدار دیگر گروه از حالا به فکر مرحله حذفی نباشند.

آلبانی: آنها در گروه مرگ کم‌ترین ‌شانس‌ را برای صعود دارند. این تیم به‌عنوان صدرنشین بلیت سفر به آلمان را به‌دست آورد. آلبانی در گروه مقدماتی یورو ۲۰۲۴ بالاتر از جمهوری چک و لهستان صدرنشین شد و جاسر اسانی در این امر بیشترین کمک را کرد، زیرا بیش از هر بازیکن دیگر آلبانی در مسابقات مقدماتی روی گل‌های تیمش تاثیر داشت.

 

نظر شما