شناسهٔ خبر: 67184911 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

امام جمعه دهگلان:

حمایت از فلسطین مهمترین موسم حج امسال است

ماموستا عبدالسلام محمدی عنوان کرد: یکی از مهمترین کارکردهای حج تفقد احوال مسلمانان و اخبار مهم جهان اسلام است که در میان حاجیان رد و بدل می شود؛ امروزه قضیه غزه و فلسطین مهمترین قضیه جهان اسلام است، که حمایت و نصرت همه جانبه مسلمانان و حکام کشورهای اسلامی را می طلبد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه دهگلان در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد به تفسیر آیات ۲۶ تا ۲۸ سوره مبارکه حج اشاره و بیان داشت: حج به عنوان یک رکن مهم از ارکان اسلامی، یک عبادت جمعی باشکوه، سفر معرفتی و عرفانی و یک پیام آور بزرگ برای همه مسلمانان جهان است.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم در آیات ۲۶ الی ۲۸ سوره مبارکه حج چنین فرموده: «و چنين بود كه جايگاه خانه [كعبه] را براى ابراهيم [با اين دعوت] معيّن ساختيم كه: چيزى را با من شريك مياور و خانه ام را براى طواف كنندگان و [به عبادت] ايستادگان و ركوع [و] سجود كنندگان پاكيزه دار؛ و در [ميان] مردم به حج ندا درده تا پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى كه از هر راه دورى رهسپارند به سوى تو آيند؛ تا در منافعى كه دارند، حضور يابند و نام خدا را در روزهايى معلوم بر چهارپايان حلال گوشتى كه به آنان روزى داده است، ياد كنند. پس از آن بخوريد و به درمانده بينوا بخورانيد.»

ماموستا محمدی ابراز داشت: فریضه حج حکمت و اسرار فراونی را دارد که می توان به تعدادی از آنها اشاره کرد:
۱_ کعبه اولین خانه و معبد برای عبادت جمعی_ اول بیت وضع للناس.
۲_ مبارک و دارای فیض و برکت بودن_ ببکه مبارکا.
۳_ منسوب بودن این خانه به خدا_ طهر بیتی للطائفین.
۴_ عتیق و باارزش بودن این خانه_ بالبیت العتیق.
۵_ موجب و عامل قیام و قوام مردم_ قیاما للناس.
۶_ هدایتگر و هادی بودن_ هدی للناس.
۷_ محل ازیاد و عبور و مرور فراوان مردم_ مثابه للناس_ تأثیرگذار در ابعاد اجتماعی. سیاسی و فرهنگی.
۸_ جابجایی و کوچ کردن در حج، سعی بین صفا و مروه، حرکت به میقات، مشعر و منی نشانه زنده بودن و تحرک در عبادت و بندگی است.
۹_ محل بدست آوردن تقوا و پرهیزگاری _ و تزودوا فان خیر الزاد التقوی.
۱۰_ دور بودن از آسیب های اجتماعی و اخلاقی_فلا رفث و لا فسوق و لا جدال فی الحج.
یکی از بزرگان دین گفته است: حج تمامی اسلام است و خداوند هرچه را خواسته به آدمی بگوید یکجا در حج ریخته، اسلام با هجرت و حرکت است که معنا پیدا می کند هجرت کردن و هاجر بودن، و هاجر يكی از قهرمانان حج است.

امام جمعه دهگلان عنوان کرد: از ابوهریره(رض) روایت شده که از پیامبر اکرم (ص) سؤال شد: ای العمل افضل؟ قال ایمان بالله و رسوله _ چه عملی افضل است؟ پیامبر در جواب فرمود: ایمان به خدا و پیامبر خدا؛ و سپس سؤال شد و دیگر؟ فرمود الجهاد فی سبیل الله؛ جهاد و پیکار در راه خدا و سپس سؤال شد و دیگر؟ فرمود: حج مبرور؛ حج مقبول.

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین کارکردهای حج تفقد احوال مسلمانان و اخبار مهم جهان اسلام است که در میان حاجیان رد و بدل می شود؛ امروزه قضیه غزه و فلسطین مهمترین قضیه جهان اسلام است، که حمایت و نصرت همه جانبه مسلمانان و حکام کشورهای اسلامی را می طلبد؛ رژیم جعلی صهیونیستی در این اواخر با بمباران چادر و کمپ آوارگان ثابت کرد به هیچ ارزش و اصول اخلاقی و انسانی پایبند نیست. 

ماموستا محمدی اضافه کرد: کمک خیرین در جهت اهدای قربانی به کمیته امداد در جهت بهره مندی مستضعفان و مستمندان عمل خیر و ثواب بسیاری دارد، رعایت اصول بهداشتی، و ذبح شرعی با کمک ناظران شرعی و بهداشتی در باب قربانی لازم و ضروری است.

امام جمعه دهگلان در پایان خاطرنشان کرد: معیار اعلام هر دو  عیدین رؤیت هلال است که امسال هلال عید قربان در مملکت ما قابل رؤیت نبود و بسیاری از لجنه های فتوی اهل سنت ایران هم روز دوشنبه را عید اعلام کرده و در این میان جلسه ای متشکل از اعضای شورای روحانیت شهرستان (دهگلان) و جمعی از ماموستایان نظر بر این بود که همه شهرستان روز دوشنبه را به عنوان عید اعلام نمایند و ان شاءالله شاهد تفرقه و چند دستگی در امر اعلام نباشیم.

انتهای پیام/

نظر شما