شناسهٔ خبر: 67183740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

اعلام موضع علنی قالیباف در مورد فضای مجازی؛ محدودیت ایجاد می‌کنیم، ولنگاری نباشد

صاحب‌خبر -

اعلام موضع علنی قالیباف در مورد فضای مجازی، واکنش‌هایی را تا این لحظه به دنبال داشته است. منظور نامزد ریاست جمهوری از محدودیت و ولنگاری چیست؟

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات خود را آغاز کرده و نقطه نظرات خود را راجع به مهم‌ترین مسائل کشور بیان می‌کنند تا بتوانند طیف وسیع رأی‌دهندگان را مجاب به شرکت در انتخابات کنند. محمدباقر قالیباف به‌تازگی به موضوع حکمرانی در فضای مجازی پرداخته و نظرات غیرکارشناسی خود را در خصوص این حوزه اعلام کرده است.

موضع قالیباف در مورد فضای مجازی چیست؟

اواخر اردیبهشت ماه 1403 مجلس مجددا طرح صیانت را در دستور کار قرار داد و واکنش‌های مثبت و منفی به‌وجود آورد. حالا آقای قالیباف که قبلا ریاست مجلس شورای اسلامی را به عهده داشته، به خوبی می‌داند که مسئله فضای مجازی و ایجاد محدودیت در آن با چه واکنشی از سوی مردم روبه‌رو خواهد شد. با این حال ایشان در جایگاه نامزد انتخابات ریاست جمهوری به موضوع حکمرانی در این حوزه پرداخته و خواهان ایجاد محدودیت به جهت جلوگیری از ولنگاری‌های اجتماعی شده است! وی در گفتگوی خود با مردم اظهار کرده:

شفاف بگویم باید حتما حضور قدرتمندانه‌ای در فضای مجازی داشته باشیم، وگرنه حتما ولنگاری خواهد بود. در یکی از پایتخت‌های اسکاندیناوی، بچه تا زیر 18 سال اگر در فضای مجازی باشد، پدرش حق دارد تمام فعالیت‌هایش را کنترل کند؛ پس نباید مانع حکمرانی شویم.

اعلام موضع علنی قالیباف در مورد فضای مجازی - قالیباف اعلام موضع علنی قالیباف در مورد فضای مجازی - قالیباف

قالیباف در میزگردی که با حضور دو تن از مشاورانش در شبکه دو سیما برگزار شده بود به مسئله فرهنگ پرداخت و خاطرنشان کرد که در دولت چهاردهم قرار است خدمت و پیشرفت، سرلوحه اداره امور باشد. همچنین نامزد انتخابات ریاست جمهوری به موضوع دستگیری فعالان رسانه‌ای پرداخت و این اقدام را مخالف قانون مطبوعات دانست.

به عقیده قالیباف، فضای رسانه‌ای داخل را به فضای رسانه‌ای در خارج از کشور باخته‌ایم و باید در راستای اصلاح این‌گونه حرکات، گامی مثبت برداشته شود. او همچنین فضای مجازی را از حوزه‌های مورد تأکید دولت دانستند و گفت:

پنج بند به مجلس رفت و پیگیری شد و در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید. حتما در فضای مجازی بدون شک باید محدودیت‌هایی ایجاد کنیم؛ به‌گونه‌ای که مانع ولنگاری شود. در جایی که محدودیت ایجاد می‌شود، حتما فرصت و تهدید وجود خواهد داشت. باید گشایش ایجاد کنیم و این موضوع هم فرصت و تهدید دارد.

اعلام موضع علنی قالیباف در مورد فضای مجازی اعلام موضع علنی قالیباف در مورد فضای مجازی

قالیباف به سهم بالای مشاغل در فضای مجازی اشاره کرد و در حوزه فرهنگ نیز به نقش پراهمیت کالاهای فضای مجازی پرداخت. به‌اعتقاد آقای قالیباف، بازدیدهای اینترنتی امروزه مهم هستند و برای سال‌های آینده باید به تبلیغات در این حوزه بپردازیم. رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص بازی‌های رایانه‌ای و بستر آن در کشور افزود:

سهم اقتصاد در حوزه بازی‌های اینترنتی بالای 200 میلیارد دلار در سال است و سهم ما 10 میلیارد دلار! آیا این درست است؟ اگر فرصتی فراهم شود که در همین بازی‌های رایانه‌ای فرهنگ کشورمان تبلیغ شود، خوب است. از سوی دیگر اگر راه را برای توسعه بازی‌ها با فیلترینگ مسدود کنیم، اوضاع متفاوت خواهد شد. به عقیده من باید طوری پیش برویم که ولنگاری به‌وجود نیاید.

محمدباقر قالیباف در خصوص فیلترینگ نیز خاطرنشان کرد باید هم صدای مردم را دنبال کرد و هم مطیع قوانین بود. همچنین اگر جایی قوانین نیاز به اصلاح داشتند نباید چشم‌پوشی کرد تا حرمت قانون حفظ گردد.

همچنین مطالعه و مرور وعده های خودرویی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، خالی از لطف نیست.

در گجت نیوز بخوانید:
مجلس دست‌بردار نیست، طرح صیانت دوباره در دستور کار قرار گرفت تبلیغ اشخاص حقوقی در پلتفرم های خارجی ممنوع است! کسب و کارهای اینترنتی اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۳ از مالیات معاف می‌شوند

نظر شما