شناسهٔ خبر: 67181905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در برنامه «با مردم»ٍِ؛

پزشکیان: با مشارکت مردم، نخبگان و سرمایه‌گذاران از بحران خارج می‌شویم

تهران- ایرنا- مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ شاید ما نتوانیم همه مشکلات را حل کنیم ولی با همدلی و همزبانی و بهره‌گیری از نخبگان و متخصصان بخشی از مشکلات را حل می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، برنامه «با مردم» با حضور مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه از شبکه یک پخش شد، به مدت نیم ساعت ادامه داشت.

پزشکیان در این برنامه که سومین برنامه تلویزیونی وی است، به تشریح برنامه‌ها و معرفی خود به مردم می‌پردازد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این برنامه گفت: برای انقلاب با تمام وجود کار کردم. هیچ جا سهم و امتیازی در این انقلاب نگرفتم.

پزشکیان عنوان کرد: دوستان من با بچه‌هایمان رفتند ولی من ماندم شاید نتوانم کاری کنم ولی اگر دست به دست هم دهیم می توانیم اقدامی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم عادلانه رفتار کنیم و اجازه ندهیم رفتار بدی با مردم شود. هر ایرانی به عنوان یک پتانسیل و نیرو می تواند در آینده کشور تاثیرگذار باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما شاید نتوانیم همه مشکلات را حل کنیم ولی با همدلی و همزبانی و با نخبگان و متخصصان می‌توانیم بخشی ازمشکلات را حل کنیم.

پزشکیان ادامه داد: هر ایرانی می‌تواند در ساختن آینده کشور تاثیرگذار باشد می‌توانیم عادلانه رفتار کنیم و اجازه ندهیم رفتار بدی با مردم شود که اسلامی، اخلاقی و انسانی نیست.

وی گفت: شاید من نتوانم همه مشکلات را حل کنم اما با حضور مردم به‌خصوص دانشگاهیان، خبرگان و مردمی که می‌توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم به طور قطع می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: می‌توانیم در جایی که اختیار داریم علمی و درست برخورد کنیم و براساس حق عمل کنیم، عادل باشیم و عادلانه رفتار کنیم و اجازه ندهیم رفتاری را با مردم داشته باشند که انسانی، اسلامی و اخلاقی نیست.

پزشکیان بیان کرد: چهره‌ای که از دین و باورمان در سیستم نشان داده‌اند جز خشونت، بدرفتاری، گرفتن و اخراج کردن چیز دیگری در ذهن مردم به‌وجود نیاورده‌اند در صورتی که اینگونه نیست و هر ایرانی و هر کسی که در این مملکت زندگی می‌کند به عنوان یک پتانسیل و یک نیرو می‌تواند در ساختن آینده کشور تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد:‌ اگر ما صددر صد کار را نتوانیم انجام دهیم در آن مقداری که در اختیار داریم می‌توانیم تاثیرگذار باشیم و ما آمده‌ایم نه برای اینکه بگوییم همه مشکلات را حل خواهیم کرد اما می‌توانیم بگوییم با مشارکت، همدلی، همزبانی و اعتماد به نخبگان و دانشمندانی که توانمند هستند و در صحنه حضور دارند، حتی اگر خیلی از آنها مانند من هم فکر نکنند اما به این مملکت و آب و خاک باور دارند و به همراه کسانی که سرمایه‌گذار، تولیدکننده و تاجر هستند می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم.

برای بیرون آمدن از بحران به تجار، تولیدکنندگان و جوانان نیاز داریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مملکت از این بحران بیرون بیاید به تجاری نیاز است که صادق و درستکار هستند و به تولیدکننده‌هایی نیاز است که به مملکت خودشان عشق می‌ورزند و جوانان و دانشجویانی که دلشان برای آب و خاکشان می‌تپد، در این صورت است که ما می‌توانیم کاری انجام دهیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه ما در ترکی یک ضرب‌المثل داریم می‌گوییم وقتی یک جمعیتی با هم بیایند مانند سیلی است که هر چه در مقابلش باشد می‌شوید و می‌بَرد، اضافه کرد: مردم هم اگر در صحنه باشند هیچ مشکلی نمی‌تواند جلوی اینها را در رفتن به طرف هدف بگیرد.

وی تصریح کرد: مشکل ما هستیم وقتی ما آدم‌های غیرکارشناس و کم‌سواد را بر باسوادها حاکم می‌کنیم وقتی کاری می‌کنیم که به کسانی که عالم و نخبه هستند بی احترامی می‌شود، وقتی به قهرمانان خودمان را که در دنیا برای ما در دنیا افتخار خلق کرده‌اند بی‌احترامی می‌کنیم وقتی به کسانی که در این مملکت شغل ایجاد و تولید می‌کنند با آنها با یک زبان دیگر حرف می‌زنیم و آنها را طور دیگری به جامعه معرفی می‌کنیم مشخص است که بقیه گرفتاری‌ها زاییده همین رفتاری است که ما داریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مملکت از این بحران بیرون بیاید به تجاری نیاز است که صادق و درستکار هستند و به تولیدکننده‌هایی نیاز است که به مملکت خودشان عشق می‌ورزند و جوانان و دانشجویانی که دلشان برای آب و خاکشان می‌تپد، در این صورت است که ما می‌توانیم کاری انجام دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اگر می‌آییم کشور را به یک عده محدود می‌کنیم و یک عده خاصی؛ تصور می‌کنند فقط مملکت برای آنهاست و نتیجه این می‌شود که بقیه نسبت به آنچه که در مقابلشان قرار دارد، احساس نارضایتی می‌کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: من در حدی که در اختیارم است می‌توانم آنچه را که می‌گویم و در طول عمرم هم با همین‌ها زندگی کرده‌ام این قول را بدهم که حرف‌هایی که بیان می‌کنم هیچ وقت دروغ نگفته‌ام و هیچ وقت هم نخواهم گفت.

وی ادامه داد: آدمی که ۶۰، ۷۰ سال از عمرش گذشته است و یک طوری عادت کرده دیگر نمی‌تواند تغییر پیدا کند. در قرآن دو آیه ‌است که می‌فرماید از پیامبران پیمان گرفتیم و دوباره می‌فرماید پیمان غلیظ گرفتیم. عذاب دردناکی است برای کسانی که با مردم صادق نیستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم از ما صداقت می‌خواهند ممکن است ما نتوانیم کاری انجام دهیم اما اگر صادقانه با آنها باشیم مردم با ما مشکل نخواهند داشت.

پزشکیان عنوان کرد: مشکل این است که ما برای خودمان یک سفره پهن می‌کنیم برای مردم که می‌رسیم می‌گوییم نداریم اگر نداریم برای تو هم نباشد و برای من و فرزند من هم نباشد آن وقت می‌توانیم کنار هم بنشینیم و با هم زندگی کنیم در این صورت مردم ناراضی نمی‌شوند، نارضایتی از تبعیض و بی‌عدالتی می‌آید.

وی اظهار کرد: حضرت علی(ع) در یک عبارتی می‌فرمایند جامعه بدون حضور حاکمان مصلح نمی‌توانند به صلاح برسد و روی خوشبختی نخواهند دید اما این حاکمان صالح اگر در مقابلشان مطالبه‌گران اجتماعی نباشند، آن حاکم راه صلاح را نخواهد رفت.

جامعه برای شکل گیری حق و عدالت به اصلاحات نیاز دارد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: جامعه باید در صحنه باشد تا ما قدم از قدم خلاف در مسیر غلط نتوانیم برداریم برای اینکه حق و عدالت در جامعه شکل بگیرد لاجرم نیاز به اصلاحات است من نمی‌توانم اصلاحات نکرده از حق و عدالت دفاع کنم برای اینکه حق و عدالت در جامعه گمشده است و خیلی جاها نه تنها عمل نمی‌کنند بلکه ضد آن عمل می‌کنند.

پزشکیان عنوان کرد: چرا مردم در تهران و در حاشیه‌ها می‌مانند اما در شهرهای خودشان نمی‌مانند برای اینکه امکانات، بیمارستان، آموزش، پست و مقام همه چیز را در اینجا جمع کرده‌ایم این بی‌عدالتی باعث می‌شود که ما جامعه‌ای داشته باشیم که می‌تواند آینده تاریک برای ما داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تهران با این وضعیتی که رشد می‌کند به طور قطع یک روز با مشکل شدید آب مواجه خواهد شد، گفت: برای اینکه بتوانیم حق و عدالت را در جامعه پیاده کنیم هر روز و هر لحظه باید در فکر این باشیم که خودمان، رفتارمان و علم‌مان را تغییر بدهیم و به طرف حق برویم و این چیزی است که بدون اصلاحات و بدون تغییر امکان‌پذیر نیست و همین روند باعث شده است که دختران و پسران و جامعه نسبت به ما مشکل پیدا کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در این روندی که دختران و پسران مشکل پیدا کرده‌اند و سرمایه‌ اجتماعی ضعیف شده، سوال این است که در شرایطی که معلم این جوان ما بوده‌ایم، آموزش ، مسجد، تلویزیون، مهد کودک، حتی اداره این جوان دست ما بوده، چرا اینگونه شده‌اند؟ چه کردیم که اینها اینطور شدند؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به حدیثی از حضرت علی (ع) اشاره کرد که آن حضرت می‌فرمایند" اگر با علم و با بصیرت می‌خواهی کاری را انجام دهی، اول ارزیابی کن ببین اگر مداخله‌ای که می‌کنید اوضاع را بهتر می‌کند، مداخله ‌کنید، اگر بدتر می‌کند، ادامه ندهید.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اینها که حجاب ندارند، تا وقتی مداخله نکردیم با ما مشکل ندارد، وقتی مداخله کردیم متلک می‌پراند و با ما مشکل پیدا می‌کنند. هرچقدر تندتر برویم از هدفی که داریم دورتر می‌شویم، علت اینکه مردم و جوانان از ما بریده‌اند، این است که با آنها صادق نبوده‌ایم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: رسول خدا (ص) وقتی مکه را فتح کرد از حقوق زنان می گوید و این که زنان را باید احترام گذاشت. چرا که آن زمان زن ارزش نداشت و به عنوان یک کالا بود. ایشان فرمودند که مردم از زمان آدم تا الان مانند دندانه های یک شانه هستند و برتری بین عرب و عجم و قرمز و سیاه وجود ندارد مگر با تقوا.

پزشکیان ادامه داد: تقوا از نگاه من دانشگاهی و من که قرآن را با نگاه زندگی توجه کردم یعنی حرکت بدون خطا، تقوا هم یعنی طوری حرکت کنی که مرتکب خطا نشوی معنی آن برای من که پزشکم یعنی مریض را عمل می کنم مریض را بدون عارضه بیرون بدهم و خوب به آن برسم. اگر کشاورزی می کنم با بهترین کیفیت و بهره وری مناسب باشد.

وی گفت: حرکت بدون خطا اگر داشته باشیم معنی آن این است که سیاست و رفتار اجتماعی، اقتصاد، تجارت و روابط بین اقوام و خارجی ما نباید به تنش هایی منجر شود که باعث فساد و خرابی شود.

ایران برای یک گروه و یک دسته و جناح نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که دو مشکل را باید در کشور حل کنیم تا گره های صنعت و اجتماع حل شود، افزود: گره اول در داخل است. یعنی همه را باید ببینیم و ایران برای همه است و برای یک گروه و یک دسته و جناح نیست. باید این را بپذیریم که همه در این مملکت حق آب و گل دارند.

پزشکیان یادآورشد: اگر همه برای ایران تلاش کنند، مشکل خودمان را در داخل با قدرت حل می کنیم. زمانی که در داخل پذیرفتیم این مملکت برای ما است باید با دنیا با سرآشتی دربیاییم یعنی همان بحثی که در سیاست های کلی مطرح است، عزت، مصلحت و حکمت.

در مقابل هیچ قدرتی کوتاه نمی‌آییم

وی گفت: ما ذلیل کسی نیستیم و در مقابل هیچ قدرتی کوتاه نمی آییم معنی آن این نیست که با آنها دعوا کنیم. باید با آنها رودرو صحبت کنیم و حرف مان را بزنیم و حرفشان را بشنویم. هرجای که به نفع ما بود بپذیریم و هرجا به نفع ما نبود نپذیریم.

پزشکیان تاکید کرد: ولی باید تبادل و گفت و گو داشته باشیم و روند بازار را یک بازار جهانی ببینیم نه منطقه بلکه کل دنیا را خانه خود ببینیم.

وی با تأکید بر اینکه ما نیازمند تعامل سازنده با دنیا هستیم، گفت: داریم از غافله چرخه اقتصاد دنیا کنار زده می‌شویم، اگر می‌خواهیم بمانیم باید جایگاه خود را در این چرخه حفظ کنیم و براساس عزت در جامعه حضور داشته باشیم، در دنیا با حکمت حرکت کنیم، مصلحت ما این را اقتضا می‌کند که تعامل درستی با دنیا داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نسل جدید ما به دنبال پیشرفتی است که در دنیا اتفاق می‌افتد، ما چون نتوانستیم خودمان را با این پیشرفت تطبیق دهیم تصور می‌کنیم آنها متفاوت هستند، درصورتی که آنها متفاوت نیستند نسل جدید نمی‌‎خواهد از روند رشد عقب بماند.

حاکمیت باید سر همان سفره‌ای بنشیند که برای مردم پهن کرده است

پزشکیان اظهار کرد: وقتی که وزیر بودم با تکنوکرات‌هایی که در دولت وجود داشت، معتقد بودیم که یک سفره باید برای مردم پهن کنیم و حاکمیت باید سر همان سفره‌ای که برای مردم پهن کرده بنشیند.

وی گفت: خیلی وقت‌ها می‌گفتیم برای بهداشت و درمان پول بدهید، می‌گفتند نداریم! می‌گفتیم برای آموزش و پرورش پول بدهید، می‌گفتند نداریم! اما برای صنعت، نفت و گاز پول‌های خوبی داشتند!

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: می‌گفتیم اگر پول ندارید، ما پول نمی‌خواهیم، و به برنامه‌ و بودجه، دولت، وزارت نفت، قوه قضاییه و نماینده مجلس سر همان سفره‌ بی‌پولی که برای مردم پهن کرده‌اید بنشینید. اگر من وزیر و مدیر درستی نیستم مرا عوض کنید اما هر کسی را که آوردید و وزیر سلامت کردید سر همان سفره‌ای که برای مردم پهن کردید بنشینید.

پزشکیان بیان کرد: زمانی که من این صحبت را بیان می‌کردم نخست وزیر سوئد به بیماری سختی مبتلا شده و خون‌ریزی وی کاهش پیدا کرده بود و ۶ ماه در نوبت عمل بود، این نخست‌وزیر می‌توانست خارج از نوبت و یا خارج از کشور عمل کنند اما از صف مردم بیرون نیامد

وی افزود: اما در کشور ما مجلس، دولت و قوه قضائیه یک سفره دارند و مردم سفره دیگری دارند. مردم به این دلیل با ما مشکل دارند که سفره ما با مردم فرق دارد. باید سر یک سفره بنشینیم تا به هم اعتماد کنیم.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

نظر شما