شناسهٔ خبر: 67177890 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آماده بودن در حوادث و بلایای طبیعی از وظایف جمعیت هلال احمر است

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در حاشیه مانور امداد هوایی جمعیت هلال احمر استان گلستان گفت: یکی از وظایف عمده جمعیت هلال احمر آماده بودن برای برخورد با حوادث و بلایا طبیعی است.

صاحب‌خبر -

بابک محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مانور امداد هوایی در استان گلستان اظهار کرد: نیازمند این هستیم که به طور دائم در تمام کشور خودمان را برای انواع بحران‌ها آماده کنیم، جغرافیا بسیار متنوعی که در خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران است، این می‌طلبد که در تمام این جغرافیاهای متفاوت تمرینات و عملیات‌های امداد و نجات را به طور دائم تمرین کنیم.

وی افزود: یکی از مکان‌های مهم جمعیت هلال احمر خود استان گلستان است که به خاطر شرایط طبیعی متنوع مثل جنگل، کوه، کویر و دریا تقریباً یک جغرافیا کوچکی از جمهوری اسلامی ایران را در خود جا داده است و می‌تواند آن خواسته‌های جمعیت هلال احمر را برآورده کند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: جمعیت هلال احمر به واسطه امکانات تجهیزات و به‌روزرسانی از نظر تمرینات در شرایط مناسبی هست و امیدوارم به‌جز تمرین و مانورهای امدادی ما نیازی به بهره‌گیری از این امکانات نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از موارد جدید در این مانورها تکنیک‌های عملیات هوایی متنوعی است برای امدادرسانی و به‌کارگیری پهپاده ای جدید که در تمام استان‌های کشور تهیه و توزیع می‌شود که با قابلیت پرواز شب و شرایط اضطراری که قابلیت عملیات‌های جست و جو ارزیابی را به شدت ارتقا خواهد داد.

محمودی تصریح کرد: انواع تجهیزاتی که نیاز است از نظر ارتباطی با تمرین عملیاتی دستگاه‌های مرتبط در بحران یکی از برنامه و اهداف سازمانی امداد و نجات جمعیت هلال احمر است که در این تمرینات دستگاه‌های عضو کارگروه مدیریت بحران هرآنچه را دارند تبادل خواهند کرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر خاطر نشان کرد: اصالت عملیات امداد و نجات در کشورهای پیشرفته در اروپا این است که معمولاً در ۷۲ ساعت اول تمام مردم باید توانی اداره خود را داشته باشند تا زمانی که تیم‌های امدادی از کشور سازماندهی و وارد شوند این یک قانون الزام‌ آور است که امیدوارم یکی روزی در کشور ما نیز انجام شود.

وی با اشاره به وقت طلایی برای عملیات‌های امداد و نجات در حوادث جاده‌ای اظهار کرد: در جاده‌ها تقریباً قاعده قانونی این است که هر ۴۰ کیلومتر یک پایگاه امداد و نجات مستقر باشد، حدود ۴۰ هزار کیلومتر جاده اصلی در کشور داریم که بالغ بر ۶۳۰ پایگاه امدادی داریم که تقریباً در تمام محورهای اصلی پایگاه‌های هلال‌احمر رعایت استانداردهای جهانی شده است و حداقل زمان ۱۵ دقیقه و یا پایین‌تر ما به صحنه عملیات خواهیم رسید.

محمودی گفت: برای گستره کل کشور این موضوع دنبال می‌شود که رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی با جدیت وارد شد و توانایی‌های خیلی زیادی را به دستگاه‌های اجرایی تزریق کردند.

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: در جمعیت هلال احمر ۱۰۰۰ دستگاه خودرو جدید داریم که در حال توزیع در بین پایگاه‌های امداد و نجات هستیم که همین موضوع در کل کشور سه دقیقه میانگین زمان رسیدن نیروهای عملیاتی هلال احمر به تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد.

نظر شما