شناسهٔ خبر: 67177881 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توطئه علیه مقاومت در نشست سری بحرین

نشست سری فرماندهان ارتش مصر، بحرین، امارات، عربستان و اردن به همراه هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در بحرین از توطئه خطرناک این کشور‌ها علیه محور مقاومت حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

توطئه علیه مقاومت در نشست سری بحرین

 به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه رای الیوم نوشت: عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی این روزنامه منتشر کرد نوشت: در حالی که نسل کشی و پاکسازی قومی ارتش اسرائیل در نوار غزه تشدید می‌شود و منجر به شهادت بیش از ۳۷ هزار نفر که اکثر آنها کودک و زن هستند، و مجروح شدن بیش از ۸۵ هزار نفر دیگر و ویرانی بیش از ۹۰ درصد خانه‌ها و ساختمان‌های نوارغزه با حمایت مستقیم سیاسی و نظامی آمریکا شده است؛ وب سایت معتبر آمریکایی «اکسیوس» که نزدیک به کاخ سفید است، اعلام کرد که روز دوشنبه گذشته فرماندهان پنج ارتش عربی در نشستی سری که با حضور ژنرال هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل تحت نظارت ژنرال مایکل اریک کورلا فرمانده ارتش آمریکا در بحرین برگزار شد، شرکت کردند.

شایان ذکر است که در این نشست غیرعلنی فرمانده ارتش سعودی به همراه همتایان خود در مصر، اردن، امارات و بحرین کشور میزبان شرکت داشتند. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی حملات خود علیه غیر نظامیان فلسطینی را شدت بخشیده است که آخرین آن قتل عام در النصیرات بود که در آن بیش از ۲۷۰ نفر شهید و ۷۰۰ نفر نیز مجروح شدند و این کشتار جمعی دو روز قبل از این نشست مشکوک صورت گرفت.

برای ما و شاید بسیاری مانند ما تعجب آور نیست که کشور‌هایی مانند بحرین، اردن، مصر و امارات در این نشست محرمانه شرکت کردند، زیرا این چهار کشور روابط خود را با رژیم اشغالگر اسرائیل در چارچوبی دروغین و فریبنده عادی سازی کردند. اما از مشارکت یک فرمانده ارتش عربستان سعودی شگفت زده شدیم و حتی شوکه شدیم چرا که حداقل به طور رسمی روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی نکرده است؛ بنابراین آیا این مشارکت به نوعی تایید غیرمستقیم گزارش‌های متعدد آمریکایی و اسرائیلی این روز‌ها و نتیجه سفر‌های گسترده مقامات ارشد آمریکایی مانند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه مفتخر به صهیونیستی بودن خود، و همکارش جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به ریاض است، که صحبت از توافق عادی سازی روابط اسرائیل در چارچوب توافق عربستان و آمریکاست؟

نزدیک به دو روز منتظر بودیم که این خبر از سوی پنج کشور عربی شرکت کننده در این نشست بسیار خطرناک و بی سابقه، تکذیب شود، اما تا لحظه نگارش این سطور این تکذیبیه صادر نشده است، اما آنچه احتمال آن را افزایش می‌دهد بر اساس بیانیه رسمی بحرین، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، امروز در کاخ خود در منامه با ژنرال مایکل کورلا، فرمانده نیرو‌های مرکزی آمریکا، پدرخوانده این نشست، دیدار کرد.

سوالاتی که به شدت مطرح می‌شود این است که دلایل واقعی این نشست، آن هم در این برهه از زمان، اهدافی که برای دستیابی به آن برگزار شد و نقش‌هایی که برای ارتش‌های عربی شرکت کننده و رهبران آنها، با هم یا به صورت جداگانه محول شده، چیست؟

پس از تحقیق و بررسی، پاسخ اولیه به این سوالات و مشاهدات قابل رصد در پشت صحنه این نشست را می‌توان به نکات زیر محدود کرد:

اول: مشارکت هالوی ژنرال اسرائیلی در این نشست در کنار همتایان خود از ۵ کشور عربی تاکیدی بر این مطلب است که عادی سازی روابط در حال عملیاتی‌تر شدن است و به رغم جنگ نسل کشی در غزه عادی سازی سریعتر صورت می‌گیرد.

دوم: حضور فرمانده ارتش مصر در این جلسه و پس از اشغال محور صلاح الدین (فیلادلفیا) و گذرگاه رفح از سوی ارتش اسرائیل و نشستن وی در کنار ژنرال هالوی که مهندسی و فرماندهی ارتش برای انجام این اشغال، را که نقض توافقنامه کمپ دیوید و اسلو بود، انجام داد؛ این تصور را ایجاد می‌کند که در صورت تایید این دیدار، رژیم اشغالگر اسرائیل با تفاهم قبلی بین طرف‌های مصری این اشغالگری را انجام شده است.

سوم: با توجه به گزارش‌های درز کرده در مورد دستور کار این نشست اضطراری به ویژه در مورد بحث پدافند هوایی مشترک و همکاری در زمینه حملات پهپادی و موشکی، می‌توان گفت که مقدمات حمله احتمالی و مشترک شاید علیه ایران و سایر جبهه‌های محور مقاومت وجود دارد و هماهنگی برای مقابله با پاسخ به این حمله و جلوگیری از رسیدن موشک‌ها به عمق اسرائیل به هر وسیله و ابزاری قریب الوقوع است.

چهارم: واضح است که آمریکا به نمایندگی از فرماندهی مرکزی خود (ژنرال کوریلا) خواهان تایید و تعمیق سابقه خطرناکی است که در مشارکت کشور‌های عربی به فرماندهی پدافند هوایی اردن در مقابله با موشک‌ها و پهپاد‌های ایران تجسم یافت. موشک‌ها و پهپاد‌های ایران عملیات وعده صادق اهداف نظامی را در اعماق سرزمین‌های اشغالی فلسطین (النقب) هدف قرار دادند، این عملیات به تلافی شهادت ژنرال‌های این کشور در حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در سوریه بود.

پنجم: انتشار گزارشی از سوی آژانس انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به آژانس اطلاع داده است که طی سه هفته آینده ۸ آبشار که هر کدام حاوی ۱۷۴ سانتریفیوژ هستند در نیروگاه فردو نصب خواهند شد تا اورانیوم در سطوح بالا را غنی سازی کنند. این یک تهدید راهبردی برای رژیم اشغالگر است که ممکن است آمریکا از آن برای بسیج متحدان خود برای تسریع در روند تهاجم برای نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران سوء استفاده کند.

ششم: تشکیل یک «ناتو» مشترک عربی-آمریکایی-اسرائیلی که با محور مقاومت و سلاح‌های رزمی آن و به ویژه ایران مقابله کند تا برای گسترش مورد انتظار و شاید قریب‌الوقوع جبهه‌ها که از لبنان جرقه بزند مقابله شود. همچنین این پنج کشور، پیامد‌های موفقیت نیرو‌های دریایی ارتش یمن و حملات آنها به دریا‌های عربی و سرخ را نمی‌توانند تحمل کنند. چرا که نیرو‌های یمنی در آستانه بستن دریای مدیترانه و اقیانوس هند به روی کشتی‌های اسرائیلی است و تهدیدی جدی برای ناوگان دریایی آمریکا در منطقه و ناو‌های هواپیمابر آنهاست و شاید انتخاب بحرین به عنوان پایگاه ناوگان آمریکایی برای برگزاری این نشست تصادفی نبود.

هفتم: این نشست در این سطح عالی نظامی مؤید این است که دولت‌های شرکت کننده در آن هیچ توجهی برای افکار عمومی خشمگین موجود در خود در اثر کشتار‌های غزه و تسلیم کامل آنها به آمریکا و دستورات اسرائیل، ندارند.

در خاتمه می‌گوییم که مقاومت در نوار غزه، جنوب لبنان، یمن و عراق همان چیزی است که نقشه جدید منطقه را تشکیل می‌دهد و اسرائیل که این دولت‌ها بر محفاظت از آن تاکید کرده بودند، شکست خورده است و این شکست آغازی بر پایان نفوذ آمریکا در کل غرب آسیا است که به نفع چین و روسیه خواهد بود؛ بنابراین اگر مقاومت فلسطین ۸ ماه صبر می‌کند و اگر موشک‌های حزب الله شمال فلسطین اشغالی را به آتش می‌کشد و همچون باران بر سر شهرک‌های صهیونیست نشین فرود می‌آید و اگر افزایش هماهنگی یمن و عراق در میدان‌های رویارویی، وجود دارد همه و همه نشان‌دهنده این واقعیت شکست دشمن است که قبلا نیز به آن اشاره کردیم. پس گنبد‌های آهنین، فلاخن داوود و تانک‌های مرکاوا و ارتش شکست ناپذیر کجاست؟ سربازان چه کسی برای فرار از جنگ در نوار غزه شروع به خودکشی کردند؟

مقامات پنج کشوری که فرماندهان ارتش‌های آنها در این نشست توطئه‌آمیز شرکت کردند، از ترس فشار آمریکا و تسلیم شدن به دیکته‌های آن، کشورشان را به سوی آینده‌ای وحشتناک سوق می‌دهند؛ زیرا این یک شورای جنگی شش‌جانبه به شمار می‌رود و روز‌های آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد.

نظر شما