شناسهٔ خبر: 67176400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یزد دیار عالمان است

عضو فقهای شورای نگهبان از استان یزد به عنوان دیار عالمانی یاد کرد که در آسمان علم و فقاهت می‌درخشند.

صاحب‌خبر -

یزد دیار عالمان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، آیت‌الله محمدمهدی شب زنده‌دار افزود: از جمله این فقها حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی است که یاریگر دین خدا و مروجان سیره اهل بیت (ع) بوده‌اند.

وی با اشاره به حدیثی که به علت نرسیدن جامعه به جایگاه عقلانی و واقعی دلالت دارد، افزود: از امام علی (ع) در این مورد سوال شد، ایشان فرمودند که علت انحطاط جامعه به فساد خواص باز می‌گردد و خواص به پنج طایفه تقسیم می‌شوند که اثرگذار در فساد یا رستگاری جامعه هستند.

شب‌زنده‌دار از علما به عنوان اولین گروه یاد کرد و ادامه داد: علما کسانی هستند که مردم و جامعه را به نقطه اصلی خلقت آشنا می‌کند به همین دلیل در فساد و رستگاری جامعه بسیار اثرگذارند.

وی، طایفه دوم را کسانی دانست که معرفت خدا آنچنان در باور آنها تجلی کرده که جز خدا دل به چیز دیگری نمی‌بندند و افزود: مردم با دیدن این افراد به خدا دل می‌بندند و از تعلقات دنیا فاصله می‌گیرند.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: کسانی که امور اقتصادی در ید اختیار آنهاست نیز گروه تاثیرگذار جامعه هستند و از آنها به عنوان امنای خدا و جامعه یاد می‌شود.

وی، گروه چهارم را جنود و سربازان یک جامعه دانست و گفت: امنیت یک شهر و کشور به دست نیرو‌های مسلح است.

شب‌زنده‌دار از حکام شامل فرمانروایان یا قضات یا زمامداران جامعه به عنوان گروه پنجم اثرگذار در خیر و شر جامعه یاد کرد و گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند: اگر جامعه‌ای می‌خواهد به نقطه مورد انتظار از جامعه بشری دست یابد، راهش این است که این پنج گروه، صالح شوند، زیرا صلاح اینها صلاح جامعه و فساد آنها، فساد جامعه را به دنبال دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر عالمی بخواهد موثر باشند و مردم از سخنان او سر باز نزنند، رمز موفقیت او زهد و نصیحت است.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: مردم باید بپذیرند که این عالم مناصب دنیوی را نادیده گرفته، چشم از تعلقات دنیا پوشیده و دل به خدای متعال سپرده است، آنچنان به او متصل می‌شوند که همچون او مسیر تقوا را سپری می‌کنند.

وی از رهبر معظم انقلاب به عنوان یک سرمایه عظیم یاد کرد و ادامه داد: امروز اگر می‌بینیم که در این چهار دهه با این مسائل و مشکلات و کج رفتاری‌ها و کج فهمی‌ها، انقلاب مغلوب نشده، یکی از اسرارش در اخلاصی است که در رهبر جامعه اسلامی و البته مردم وفادار به اسلام و اهل بیت وجود دارد.

شب‌زنده‌دار خطاب به طلاب و روحانیون تاکید کرد: چشم امام زمان (عج) و اسلام عزیز به حوزه‌های علمیه و فضلا دوخته شده است و سلوک و عمل ما باید همراه با تقوا و معنویت باشد.

وی تصریح کرد: اگر شما اهل ورع، تقوا و پرهیزکاری باشید، به گفته امام باقر (ع)، هم شخص با تقوا ثروتی برای جامعه است و هم مردم از او الگو می‌گیرند.

نظر شما