شناسهٔ خبر: 67175910 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

انتشار شعر و خاطرات شاعران انقلابی خراسان

کتاب «شعر مقاومت خراسان» بر پایه منابع مکتوب و شفاهی متعدد به قلم سعید حیدری نوشته شده و  به‌تازگی از سوی انتشارات به نشر به منتشر و راهی کتابفروشی‌ها شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی انتشارات به‌نشر، کتاب «شعر مقاومت خراسان»، خاطرات شاعرانی است که سندهای زنده تاریخ حماسه خراسان و افراد تأثیرگذار بر ادبیات دفاع مقدس کشورند و در آن با 26 تن از شعرای دفاع مقدس و انقلاب خراسان ازجمله حسین ابراهیمی، محمود اکبرزاده، محمد حسین جعفریان، احمد زارعی، غلام عباس ساعی،  مصطفی محدثی خراسانی و ... مصاحبه شده است.

این کتاب در هفت بخش به بررسی ادبیات پایداری بر مبنای «ادبیات عصر انقلاب»، «ادبیات جنگ» و «ادبیات پایداری جهانی» پرداخته است که پژوهش در منابع، مستندات و مصاحبه با شاعران تاثیرگذار خراسانی ازجمله ویژگی‌های اثر محسوب می‌شود. هم‌چنین به دلیل معرفی شاعران بزرگ خراسانی و ارائه گزارش‌هایی از جلسات شعری و انجمن ادبی خراسان در کنار معرفی افراد موثر در شعر مقاومت خراسان به همراه گزیده‌ای از اشعار ایشان، این اثر را می‌توان کارنامه شعر مقاومت خراسان دانست.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم: «از دیرباز نام خراسان با شعر و حماسه عجین شده است و برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که مردم خراسان یا باید از شعر بهره‌ای داشته باشند و یا از حماسه و دلیری نشانی. مروری بر تاریخ ادبیات فارسی نشان می‌دهد که اولین  سبک شعر فارسی، خراسانی است و رودکی پدر شعر فارسی نیز خراسانی است. جالب‌تر اینکه گستره شعر فارسی در قرن چهارم و پنجم بیشتر حوالی مشرق ایران بوده است. شاعران و نویسندگان پارسی گوی خراسانی نیز بسیارند و وجود شاعرانی همچون حکیم ابوالقاسم فردوسی، دقیقی طوسی، ناصرخسرو قبادیانی، ابوالفضل بیهقی، خیام، عطار نیشابوری و بسیاری دیگر خراسان را به عنوان مهد ادب و عرفان و حماسه معرفی می‌کند» .

انتهای پیام

نظر شما