شناسهٔ خبر: 67175363 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس دوما: تحریم‌های آمریکا اعتماد به دلار را از بین می‌برد

به گفته رئیس دومای دولتی روسیه بسیاری از کشور‌های مستقل، به ویژه کشور‌های بریکس، به دنبال جایگزینی برای دلار «سمی» هستند.

صاحب‌خبر -

ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه امروز جمعه تاکید کرد که «تحریم‌های غیرقانونی» ایالات متحده اعتماد بین المللی به دلار را تضعیف می‌کند.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه در رابطه با بخش‌های مختلف مانند دفاع، مالی و انرژی اعلام کرد.

ولودین در کانال تلگرامی خود در خصوص این اقدامات جدید نوشت: واشنگتن با اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه موسسات مالی کشورمان، سرانجام اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره جهان را تضعیف کرد و این تنها روسیه نیست که اکنون آن را کنار گذاشته است.

به گفته رئیس مجلس دومای روسیه، تحریم‌های غیرقانونی علیه مؤسسات مالی روسیه به دلیل دلارزدایی، تأثیر مطلوبی برای آمریکا نخواهد داشت. بسیاری از کشور‌های مستقل، به ویژه کشور‌های بریکس، که نمی‌خواهند گروگان سیاست آمریکا شوند، به دنبال جایگزینی برای دلار "سمی" هستند.

ولودین گفت: محدودیت در پرداخت ها، دزدی ذخایر طلا و ارز باید به سایر کشور‌ها در مورد قابلیت اطمینان به ارز آمریکایی هشدار دهد. اکنون همه کشور‌ها درک کرده اند که ایالات متحده از ارز خود به عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده می‌کند.

به گفته ولودین از سال ۲۰۲۲ تسویه حساب‌ها به واحد پول روسیه ۳.۵ برابر و با پول کشور‌های دوست فدراسیون روسیه - تقریباً ۱۵ برابر افزایش یافته است. بنابراین، بیش از ۹۰ درصد از تسویه حساب‌ها در کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) با ارز‌های ملی انجام می‌شود. او تاکید کرد که تجارت بین روسیه و چین ۹۵ درصد به روبل و یوان انجام می‌شود.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما