شناسهٔ خبر: 67175043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کانون پرورش فکری همدان با ۱۲۰ برنامه پیشرو در توانمندسازی کودکان

همدان-ایرنا- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در راستای توجه به تربیت و هویت بخشی، تقویت و نهادینه کردن هویت ملی و مذهبی این قشر از جامعه، ۱۲۰ عنوان برنامه تابستانه را برای غنی سازی اوقات فراغت هدف گذاری کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پایه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر تربیت فکر استوار است و شیوه‌های پرورشی کانون زائیده تفکرات ناب اسلامی و ایرانی است، اگر در کودکی هویت درست به کودک منتقل شود نگرانی‌ها درباره آینده بسیار کم خواهد شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با ۴۳ مرکز فرهنگی هنری، ۱۰ کتابخانه سیار روستایی و شهری و سه کتابخانه پستی و داشتن با ۳۸۵ هزار و ۲۹۴ جلد کتاب، ۱۸ هزار عضو فعال دارد که بر اساس برنامه‌های تدوین شده، سه اصل مرکز محوری، نوجوان محوری و مخاطب محوری را در اولویت خود قرار داده است.

هدفگذاری ۱۲۰ عنوان برنامه تابستانه برای کودکان و نوجوانان همدان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: ۱۲۰ عنوان برنامه آموزشی و تفریحی برای ۱۸ هزار عضو ثابت شامل کودکان و نوجوانان در تابستان سال جاری هدفگذاری شد و ویژه برنامه‌های کانون در تمامی مراکز و پایگاه‌ها با تاکید بر سه سیاست خانواده محوری، مرکز محوری و نوجوان محوری اجرا می‌شود.

معصومه ابراهیمی هژیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان دارای ۱۰۱ مربی ثابت بوده که با برگزاری کلاس های متنوع در تابستان سعی تلاش می‌کند تا اوقات خوش و مفیدی را برای کودک و نوجوان کانون رقم بزنند.

وی اظهار کرد: شکوفایی استعداهای کودکان و نوجوانان براساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی در اوقات فراغت، غنی‌سازی اوقات فراغت این قشر با طراحی و اجرای برنامه‌های خلاق با رویکرد تربیتی و خانواده‌محوری، جذب و پایدارسازی اعضا به‌ویژه نوجوانان، افزایش دایره مخاطبان، مداخله، دستیابی به چرخه موثر تربیتی و پرورش فکری با ارایه بسته‌های فرهنگی و تربیتی و خروج از کلاس‌ها و کارگاه‌های تک بعدی و بهره‌مندی از ظرفیت گروه‌های جهادی فعال در حوزه‌ عدالت آموزشی و نصیب آموزشی برابر از اهداف فعالیت‌های تابستانی کانون در سال ۱۴۰۳ است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه ارکان فعالیت‌های تابستانی کانون به چند بخش تقسیم می‌شود گفت: مربیان کانون به عنوان مجریان اصلی فعالیت‌های تابستانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و نوجوانان نیز به عنوان جامعه هدف نقش‌آفرین هستند.

ابراهیمی هژیر با تاکید بر نقش حلقه‌های میانی و یا گروه‌های مردمی به عنوان یک حامی و بازوی توانمند در کنار مربیان برای پیگیری اهداف کانون اظهار کرد: کانون در تابستان چند مدل برنامه از جمله طراحی بسته‌های ویژه متشکل از فعالیت‌های مختلف، کارگاه و کلاس، برگزاری رویدادهای مناسبتی، طراحی و اجرای مسابقه، جشنواره و مهرواره براساس جغرافیای هدف، برگزاری اردوهای فرهنگی و تربیتی، طراحی حرکت‌های اجتماعی و کنشگری‌های نوین در عرصه اجتماعی، مشارکت حداکثری در مناسبت‌های ویژه انتخابات، محرم و اربعین برای مخاطب دارد.

وی ادامه داد: کارگاه های امسال به عنوان یک بسته فرهنگی تشکیل و هر کلاس با معرفی یک کتاب وآموزش یک فعالیت فرهنگی آغاز می شود.

این مقام مسوول افزود: آشنایی با قرآن و احادیث، آشنایی با احکام دینی، قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، بحث و نقد کتاب، معرفی مشاغل، نقاشی، طراحی، سفالگری، انواع کار دستی،خبرنگاری، داستان‌ نویسی، شعرسرایی، نوشتن خلاق، نجوم، سرود، فن بیان، نقالی و شاهنامه‌ خوانی، تصویرسازی، نقاشی روی شیشه، نقاشی خط، خوشنویسی، نگارگری و کلاژ را از جمله برنامه های کانون عنوان کرد.

ابراهیمی هژیر گفت: کاغذ و تا، کاردستی، نمایش خلاق، عکاسی، صنایع دستی، بازیگری، کارگردان، نمایشنامه‌ نویسی، ساخت ‌عروسک‌ نمایشی، عروسک گردانی، پویانمایی، فیلم‌ سازی، خوانش متون ادبی، رباتیک، بازی خلاق، حال خوش زندگی، نوشتن خلاق، بازی‌های بومی، بازی‌های فکری، بازی‌های گروهی و رومیزی، انواع مهارت های زندگی، معرق و مشبک، پتینه و دکوپاژ از عمده برنامه‌های هنری و فرهنگی کانون همدان محسوب می‌شود.

وی به نحوه بهره مندی از خدمات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و توضیح داد: خانواده ها علاوه بر مراجعه حضوری می توانند از طریق سایت مجازی کانون همدان به نشانی hamedan.kpf.ir نسبت به ثبت نام فرزندان خود در کارگاه‌های مورد نظر اقدام کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در ادامه از اجرای طرح "کانون مدرسه" در مراکز کانون پرورش فکری همدان خبر داد و گفت: هدف اصلی اجرای این طرح بهره‌مندی دانش آموزان از امکانات و ظرفیت‌های موجود در کانون است تا در کنار نیروهای باتجربه و توانمند بستری مناسب در جهت شکوفایی خلاقیت و کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان فراهم شود.

کانون پرورش فکری همدان با تدوین ۱۲۰ برنامه پیشرو در توانمندسازی کودکان

ابراهیمی‎ هژیر شعار تابستان امسال را در سراسر کشور "تابستانتو بساز" اعلام و اظهار کرد: در این شعار سعی شده که به کودک و نوجوان القا شود که باید با اراده خود نسبت به شکل‌دهی تابستانش برنامه‌ریزی و اقدام کند به گونه‌ای که در پایان تابستان مهارتی را کسب کرده باشد.

این مقام مسوول افزود: رسالت و تعهد کانون، شناسایی و شکوفایی استعداد مخاطبان خود بوده از این رو تابستان امسال با رویکرد تربیتی و مهارتی، مبتنی بر اصول علمی و تجربی حاکم بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، ویژه برنامه‌ها، جشنواره‌ها و مهرواره‌ها طراحی شده و با استفاده از ظرفیت‌های نوجوانان و حمایت‌های مردمی و خانواده‌ها اجرا می شود.

وی شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را براساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی در اوقات فراغت یکی از اهداف مهم فعالیت‌های تابستانی کانون برشمرد و گفت: غنی سازی اوقات فراغت با برنامه‌های خلاق و خانواده محور، تقویت و شکل دهی مراکز الگو در کانون، جذب و پایدارسازی اعضا از دیگر اهداف کانون در فصل تابستان است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، مربیان کانون را به عنوان مجریان اصلی فعالیت‌های تابستانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم معرفی و خاطرنشان کرد: در تابستان امسال نوجوانان به عنوان جامعه هدف و از ارکان فعالیت‌های تابستانی مورد توجه هستند زیرا علاوه بر توانمندسازی آنان می‌خواهیم از ظرفیت آنها برای برنامه‌ریزی و مشارکت در اجرای کارها استفاده کنیم.

ابراهیمی‎ هژیر ادامه داد: با توجه به رویکرد نوجوان محوری کانون در تابستان امسال استفاده از کانون یاران که از اعضای توانمند فرهنگی و هنرمند هستند به عنوان مربی با اسم مربی‌یار در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه تنوع کارگاه‌ها و کلاس‌های تابستان در مراکز بسیار زیاد است ادامه داد: در سال جاری سعی کرده‌ایم که با توجه به درخواست والدین و نیاز کودکان و نوجوانان کارگاه‌ها را با رویکرد موثر تربیتی و پرورش فکری برگزار کنیم و شروع کلاس با یک فعالیت فرهنگی مانند کتابخوانی و قصه‌گویی خواهد بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان افزود: فعالیت‌های تابستانی در مراکز و برگزاری کارگاه‌ها به عنوان یک سکوی تربیتی بوده و مراکز باید برنامه‌های خود را رویداد محور طراحی و برنامه‌ریزی کنند به گونه‌ای که اعضا و والدین آنها در برگزاری مناسبت‌های ملی-مذهبی مشارکت بالایی داشته باشند.

فعالیت نوجوانان کانون به عنوان مربی‌یار

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به رویکرد نوجوان محوری کانون در سال‌جاری گفت: نوجوان عضو کانون که دارای مهارت هستند می‌توانند در تابستان امسال مربی‌یار شوند و در مراکز فعالیت کنند.

معصومه ابراهیمی هژیر اظهارکرد: نوجوان محوری یکی از مهم‌ترین رویکردهای کانون است که ما در استان برنامه‌ریزی را برای جذب مخاطب نوجوان انجام داده‌ایم و تشکیل باشگاه کانون‌یاران در فروردین و برگزاری اردوی راویان پیشرفت شروع کار کانون در این رابطه بوده است.

وی با اشاره به تشکیل شورای نخبگان با حضور کارشناسان و اساتید صاحب نظر در حوزه نوجوان و خود نوجوانان یاد آور شد: دومین شورا در این رابطه برگزار شد و در این جلسه نوجوانان درخواست مربیگری داشتند و به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم میدان را برای آنها باز بگذاریم که بتوانند در کلاس‌های تابستانی امسال در مراکز فعالیت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ادامه داد: نوجوانانی که عضو فعال کانون هستند و مهارتی دارند از این پس می‌توانند به عنوان مربی‌یار در مراکز کانون فعالیت کنند البته باید یک گزینش مقدماتی توسط مربی مسئول مرکز صورت بگیرد و آنها با ضابطه و قوانین کار آشنا شوند.

ابراهیمی هژیر با بیان اینکه نوجوانان عاشق مسئولیت هستند اظهار کرد: باید به آنها فرصت داد که با انجام فعالیت‎‎‌هایشان در ابتدا خودشان را ثابت کنند چرا که این امر در تقویت عزت نفس آنها بسیار موثر بوده و به آنها هویت می‌دهد.

وی ادامه داد: ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در نوجوانان با سپردن کار به آنها باعث می‌شود که نسبت به وظایفی که در اختیار دارند بی‌تفاوت نبوده و تلاش و کوشش خود را چند برابر کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان افزود: وقتی نوجوان مستعد مربی‌یار شود باعث ترغیب و تشویق دیگر نوجوانان شده و این خود جذب مخاطب کانون را به همراه دارد و هدف ما هم همین است زیرا کانون متعلق به همه بوده و باید همیشه مراکز کانون شلوغ و پر رفت و آمد از کودکان و نوجوانان باشد.

کانون پرورش فکری همدان با تدوین ۱۲۰ برنامه پیشرو در توانمندسازی کودکان

کمک به شکوفایی استعدادهای کودکان در اوقات فراغت

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شیرین سو نیز گفت: رسالت کانون کشف استعدادهای بالقوه کودکان همراه با آموزش‌های غیر مستقیم است که استعداد های ذاتی کودکان را شناسایی می‌کند و این استعدادها در مسیر علاقمندی های کودک قرار می‌گیرد.

ستاره طاقتی احسن افزود: ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان در اوقات فراغت، هدف اصلی کانون پرورش فکری است.

وی ادامه داد: ما در کانون و به ویژه در کارگاه نقاشی و فعالیت های هنری در پی انجام این مهم با روش های خلاقانه هستیم و همان‌طور که می‌دانیم، هنر و خلاقیت پیوندی تنگاتنگ دارند تا جایی که رشد یکی سبب رشد دیگری می‌شود.

مسئول کانون پرورش فکری مرکز شیرین سو، توجه به خلاقیت در آموزش هنر کارگاه های نقاشی کانون را بسیار مهم دانست و ادامه داد: خلاقیت، هنر، توانایی آفرینش تازه‌ها، تصورات خیالی و مطرح ساختن ایده‌های ناب توانایی آفرینش‌ تازه‌ها را در کودکان تقویت می‌کند.

طاقتی احسن گفت: خلاقیت، توانایی نگریستن به مسائل روزمره شیوه‌هایی است که در کارگاه نقاشی ما با کودکان و نوجوانان کار می شود و درکنار آن آموزش تکنیک های نقاشی مانند آبرنگ، گواش و پاستل را نیز آموزش می دهیم.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال اخیر ۲۳ اثر هنرهای تجسمی، نقاشی و عکاسی کودکان و نوجوانان این مرکز در مسابقات جهانی و ملی افتخار آفریدند و موفق به کسب مدال شدند.

مسئول کانون پرورش فکری مرکز شیرین سو گفت: تجربه کار با بچه ها شیرین است، بچه ها در کارگاه‌ها عشق، علاقه، استعداد، شناخت بهتر به دنیای اطرافشان پیدا می کنند.

طاقتی احسن افزود: کودکان و نوجوانان در کارگاه های نقاشی نکات زیادی یاد می گیرند از جمله اینکه مداد شمعی قابلیت پاک کردن را نداشته و بخاطر همین باید دقت بیشتری داشته باشند و اگر اشتباه کنند مجبورند آن را تبدیل به اشکال زیبایی کرده و راهکار پیدا می کنند.

نظر شما