شناسهٔ خبر: 67174609 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

برنامه‌ریزی ۱۰ ساله شهرداری اصفهان برای تحقق شهر خورشیدی

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تاسیسات شهری شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان به‌عنوان شهرداری پیشگام در کشور برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه دارد و در دوره فعلی نیز برنامه ۱۰ ساله‌ای تدوین شده است تا برنامه شهر خورشیدی تحقق پیدا کند.

صاحب‌خبر -

سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری اصفهان به‌واسطه خدمات گسترده و متنوعی که در مناطق مختلف ارائه می‌دهد، یکی از مصرف‌کنندگان عمده انرژی در استان به شمار می‌رود و همین موضوع بار مسئولیت این سازمان را در بهینه‌سازی مصرف دو چندان می‌کند.

وی افزود: مطابق با استاندارد انرژی، هر سال باید روی تمام مصرف‌ها ممیزی اعمال شود، در واقع طبقه‌بندی مصرف‌، شناسایی گره‌های مصرف و ایجاد برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید مد نظر قرار گیرد.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر اساس آخرین ممیزی، مشخص شد انرژی مصرفی در هر بخش از جمله روشنایی پارک‌ها، نورپردازی، ساختمان‌های اداری، سیستم‌های آبیاری و انتقال آب مصرف شهرداری تا چه میزان است، از این‌رو برنامه‌ریزی‌های لازم برای مصرف بهتر در هر بخش انجام شده است.

وی ادامه داد: در برنامه‌های کوتاه مدتی همچون زمان‌بندی مصرف‌ها، زمان آب‌نماها و مصرف ساختمان‌ها نیز مطابق با دستورالعمل وزارت نیرو کاهش خواهد یافت و افزون بر این، هر اقدام کوتاه مدتی که در راستای کمک به گذر از پیک سالانه لازم باشد، مد نظر قرار خواهد گرفت.

حسینی با بیان اینکه شهرداری اصفهان نزدیک به ۱۸۰۰ انشعاب برق دارد که از شبکه سراسری و کیفیت توزیع برق شهرستان اصفهان گرفته شده است، گفت: شهرداری سالانه نزدیک به ۹۰ هزار مگاوات ساعت مصرف برق دارد، بحث ناترازی انرژی که در پیک مصرف اتفاق می‌افتد، محدودیت تأمین انرژی برای بخش‌های مختلف را به همراه دارد و همین موضوع وظیفه شهرداری را سنگین می‌کند و موجب می‌شود به شبکه تولید و توزیع برق توسط این سازمان کمک شود.

وی تصریح کرد: شهرداری اصفهان به‌عنوان شهرداری پیشگام در کشور برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه دارد و در دوره فعلی نیز برنامه ۱۰ ساله‌ای تدوین شده است تا بتوانیم در پایان این برنامه به میزان مصرف خود تولید انرژی داشته باشیم و برنامه شهر خورشیدی تحقق پیدا کند.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: برنامه تدوین شده در حال حاضر سومین سال خود را پشت سر می‌گذارد و هر سال میزان تولید انرژی تجدیدپذیر آن دو برابر می‌شود، به‌عنوان مثال سال ۱۴۰۰ میزان تولید ۶۰۰ کیلووات بود و سال ۱۴۰۱ این میزان به ۱.۲ مگاوات افزایش پیدا کرد، همچنین در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۲.۴ مگاوات انرژی تجدیدپذیر شدیم و قصد داریم تا پایان سال جاری این عدد را به پنج مگاوات برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز موفق شده‌ایم نزدیک به ۱۰ درصد از حجم انرژی مصرف شده را جبران و تولید کنیم.

نظر شما